4 צפייה בגלריה
הצעירים שחלו בקורונה
הצעירים שחלו בקורונה
מימין: חן שאער, שלומי שטרן וויקטוריה דונאיבסקי
בשיאו של מבצע החיסונים נגד הקורונה, כשיותר מ-2 מיליון ישראלים כבר קיבלו את המנה הראשונה וחלקם גם את השנייה - צעירים שלא נדבקו במשך כמעט שנה שלמה נמצאו חיוביים לנגיף. כמה מהם שחוסנו במנה הראשונה חלו, בטרם קיבלו את המנה השנייה.
4 צפייה בגלריה
שלומי שטרן
שלומי שטרן
"התאכזבתי שהמנה הראשונה לא הגנה עליי". שלומי שטרן
שלומי שטרן (23) מירושלים קיבל את מנת החיסון הראשונה לפני כשבועיים, אך גילה שבוע לאחר מכן שהוא חיובי לנגיף. "אני עובד כסדרן קורונה, הייתי ליד עשרות חולים ולא נדבקתי בתקופה הזו בכלל", הוא סיפר, "שבוע אחרי שקיבלתי את החיסון התחלתי להרגיש תופעות של צינון, אבל לא עלה בדעתי שמדובר בקורונה. יום למחרת איבדתי את חוש הריח והבנתי שכנראה נדבקתי. הלכתי להיבדק וקיבלתי תשובה חיובית".
שטרן טוען כי לא הופתע מכך שהוא חיובי לנגיף, אבל התאכזב מכך שהמנה הראשונה של החיסון לא הגנה עליו: "אמרו לי שהחיסון לא מגן במאה אחוז ולכן לא הופתעתי, אבל שמרתי על עצמי, בייחוד בין החיסון הראשון לשני כי רציתי לסיים את התהליך הזה. קצת מאכזב שדווקא עכשיו חליתי, כי בניתי על זה שהחיסון הראשון יגן עליי במשהו וזה גם מעצבן כי אני מפסיד עבודה. עכשיו אני מרגיש יותר טוב. אמנם חוש הריח לא חזר לגמרי, אבל אני מתחיל לחזור לשגרה".

חן שאער (25) ובעלה (29) מקריית עקרון נכללים גם הם בקבוצת הגיל הצעירה שלא הצליחה לחמוק מהנגיף. לפני פחות משבועיים הם נבדקו ונמצאו חיוביים. "אני לא יודעת ממי נדבקנו ומי הדביק את מי", סיפרה חן, "אני גננת משלימה ועובדת בשלושה גנים בכל שבוע, ובעלי נפגש עם הרבה אנשים בעבודה שלו. לפני כשבועיים ראינו באפקליציית 'המגן' שנחשפנו לחולה מאומת בסופר סמוך לבית שלנו. נכנסנו לבידוד וביום ראשון התחלתי להרגיש לא טוב".
"זה הרגיש כמו שפעת", היא תיארה, "צמרמורות וכאבים בכל הגוף. עשיתי בדיקת קורונה ויום למחרת קיבלתי הודעה שאני חיובית. הכנסתי הרבה אנשים לבידוד, כולל שלושה גנים, והרגשתי עם זה ממש רע. אחרי כמה ימים גם בעלי נמצא חיובי ויצא שהדבקנו את כל המשפחה שלו".
"אני לא מופתעת בכלל שנדבקנו אפילו שאנחנו צעירים", הוסיפה שאער, "אני גננת ואני חשופה להרבה ילדים, וכל ילד חשוף למשפחה שלו. אפילו הופתעתי שזה לא קרה עד עכשיו - זה בידוד שלישי שלי ורק עכשיו חליתי. לדעתי, אם היו נותנים לעובדי הוראה שנחשפים לכל כך הרבה אנשים להתחסן קודם, הרבה ממקרי ההידבקויות היו יכולים להימנע. עכשיו אני חלשה מאוד, אבל רוב התסמינים עברו. בעלי עדיין סובל משיעולים. אני חוששת שהתסמינים יחזרו כי אני שומעת שאנשים אומרים שהם חוזרים אחרי כמה חודשים".
4 צפייה בגלריה
ויקטוריה דונאיבסקי
ויקטוריה דונאיבסקי
"ברגע האחרון חטפנו את זה". ויקטוריה דונאיבסקי

"ברגע האחרון, כשכבר יש חיסונים, חטפנו את זה"

ויקטוריה דונאיבסקי ובעלה, בני 30 ממודיעין, נדבקו בנגיף על אף שאת רוב זמנם הם מעבירים בבית. "אין לנו מושג ממי נדבקנו כי אנחנו נורא נזהרים ולא יוצאים לשום מקום", אמרה ויקטוריה, "זה הגיע אלינו ממש בהפתעה. כנראה שזה היה בתור בסופרמרקט, כי אני לא מצליחה לחשוב על מקום אחר נוסף שבו זה היה יכול לקרות. כבר שנה שלמה שאני מנסה לחמוק מהקורונה כמו מכדורי אקדח בסרטן אקשן. ברגע האחרון, כשכבר יש חיסונים - חטפנו את זה. זה מבאס".
לאחר שבעלה של דואינבסקי פיתח תסמינים, בהם כאב גרון, הם חשבו שהוא נדבק במשהו מהילדים - אבל לא העלו בדעתם שמדובר בקורונה. "חשבנו שזה סתם וירוס או חיידק ואמרנו לעצמנו שנלך להיבדק ליתר ביטחון", היא הוסיפה, "היינו בטוחים שהתוצאה תהיה שלילית ופתאום קיבלנו תוצאה חיובית. בהמשך גם אני נדבקתי כי פיתחתי תסמינים. רק הילדים, למזלנו, נמצאו שליליים".
"זה מצב בעייתי", המשיכה דואינבסקי, "בעלי ואני היינו עם חום גבוה וטיפלנו בילדים. ניסינו להגן עליהם מפני הדבקה ועטינו מסכות כל הזמן. עכשיו אנחנו מרגישים יותר טוב, אבל עדיין קיים חשש שהם יידבקו".
4 צפייה בגלריה
גליה רהב
גליה רהב
פרופ' גליה רהב
מריאנה חן (32) מחולון נמצאה חיובית לאחר שנדבקה מבעלה - אף שהקפידה לדבריה להישאר בבית ושמרה על ההנחיות. "לבעלי עלה החום והוא עשה בדיקת קורונה ליתר ביטחון", היא סיפרה, "יום למחרת הוא קיבל תשובה חיובית". גם חן הלכה להיבדק, אף שלא סבלה מתסמינים, וקיבלה תשובה שלילית. אולם לאחר יומיים עלה לה החום, היא שוב נבדקה - והפעם נמצאה חיובית.
"במשך יומיים הייתי עם חום גבוה, צמרמורות וכאבי שרירים. הייתה תחושה של שפעת רק בלי נזלת ושיעול. חששתי מאוד", היא שיתפה, "כל אחד יכול להידבק וכל אחד מגיב אחרת. חוסר הוודאות הלחיץ אותי".
גם במקרה זה, חן הופתעה לגלות שהיא נדבקה היות שהקפידה למלא אחר ההנחיות. "להידבק עכשיו זה מבאס כי שמרתי על עצמי כל השנה - ובסוף נדבקתי", אמרה, "עם זאת אני מבינה שאני מפתחת נוגדנים ושאני אהיה חסינה. לא התחסנתי, אבל קיבלתי את הדבר האמיתי".

פרופ' רהב: "קריטי לקבל את שתי מנות החיסון"

פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא וחברה בצוות המייעץ לממשלה, הסבירה בשיחה עם ynet את משמעות קבלת המנה השנייה של החיסון.
"החשיבות היא גדולה כי אנחנו יודעים שרק אחרי שבועיים מתחילים להתפתח קצת נוגדנים", אמרה, "מה שבדקו בחיסון זה את יעילותו במחקר רנדומלי. לפעמים, ביום-יום, התוצאות הן לא זהות ואנחנו לא יודעים כמה החיסון הזה מונע הדבקה בכלל ומה ההשפעה של מנת חיסון אחת. קריטי לקבל את שתי המנות כדי שהחיסון יהיה יעיל".