1 צפייה בגלריה
ספינת סטי"ל
ספינת סטי"ל
ספינת טילים של חיל הים. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
תקרית בטיחות בחיל הים: מערכת לחימה מסווגת של רפאל נפלה בשבוע שעבר מגובה של כמה מטרים לעבר משטח בספינת טילים של החיל שעגנה בבסיס בחיפה, בתום ויכוח בין גורמי הלוגיסטיקה והתחזוקה הצה"ליים לנציג קבלן המנופים האזרחי.
לא היו נפגעים בתקרית ובצה"ל טוענים כי למערכת הרגישה לא נגרם נזק, אך לתקרית היו עדים עשרות חיילים, ולדבריהם היה ניתן בקלות למנוע אותה. המנוף שהוזמן לביצוע המשימה התגלה כלא מתאים או חזק מספיק לשאת את המערכת השוקלת כמה טונות והוחזרה כנראה מתיקון או תחזוקה לטובת שימוש מבצעי בספינת הטילים.
בין חיל הים לרפאל יש גרסאות שונות לייעוד של המערכת, אך על העובדות במקרה הזה אין מחלוקת: במשך דקות ארוכות התנהל ויכוח לגבי ההתאמה של המנוף לשאת את המערכת, ובסיומו "ניצח" הגורם האזרחי שהתעקש כי המנוף יוכל להרימה באוויר.
"רגל המנוף התחילה לנוע נגד הכיוון הטבעי שלה, ועמדה פשוט באוויר", העידו חיילים, "הבנו מיד שזה הולך לקריסה. עם הפגיעה בסטי"ל נשמע רעש חזק של חבטה, וספק אם לא נגרם שום נזק מנפילה כזו. טווח הנשיאה עד לסטי"ל היה כ-15 מטרים".
האירוע תוחקר במשך שעות ארוכות עד לשעות הקטנות של הלילה ולא מן הנמנע שבסיום התחקיר יינקטו צעדים נגד הגורמים האחראים, גם בשל החשש הממשי לפגיעה מבצעית בהשבתת המערכת החיונית לסטי"ל וגם עקב הסיכון הכספי במאות אלפי שקלים שנגרם כתוצאה משיקול דעת מוטעה ומהסתמכות על גורמים חיצוניים.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "במהלך העמסה ממנוף של חברה אזרחית לספינה נפל ציוד מגובה מטר וחצי על סיפון הספינה בגלל אי-יציבות המנוף. לא נגרם נזק לספינה או למערכת. הפעלת המנוף והתאמתו למשימה נמצאים באחריות הקבלן האזרחי. האירוע מתוחקר".