מתחילים לצאת מסגר הקורונה: יותר מחודש אחרי סגירתם, הבוקר (א') נפתחים מחדש חלק ממעונות היום, גני הילדים והצהרונים ברוב הרשויות - במסגרת השלב הראשון של ביטול ההגבלות. מדובר בכחצי מיליון ילדים מגיל לידה עד 6, אבל לא כל המסגרות יפעלו באופן מלא, ובין אלה שכן - הן ייאלצו לפעול ללא סייעות וגננות המתגוררות ביישובים אדומים שם הסגר עדיין בתוקף.
למרות החלטת הממשלה להחזיר את המסגרות לגיל הרך המיועדות לגילאי לידה עד 3, רק חלקן נפתחו הבוקר. כבר לאחר החלטת הממשלה התריעו הארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים כי לא יספיקו להיערך לפתיחה לפני יום שני, ובחלק מהמקרים אף בשלישי.
יו"ר נעמת, חגית פאר, ביקרה את התנהלות הממשלה ואמרה: "היא מזעזעת. לא הופקו לקחים מהיציאה מהסגר הראשון ולא ניתן זמן היערכות מינימלי. הארגונים המפעילים את המעונות מחויבים לגלות אחריות גדולה יותר מזו של הממשלה ולפתוח את המסגרות באופן בטוח לפעוטות ולצוותים שלנו. אנו כעת בהליך מזורז של החזרת הצוותים מחל"ת, מתן פתרונות לעובדות מבוגרות בקבוצות סיכון, ניקוי וחיטוי המעונות ועוד".
6 צפייה בגלריה
גן סביון קרית אונו
גן סביון קרית אונו
גן סביון בקריית אונו
(צילום: איתן אלחדז/TPS)
6 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
יואב גלנט בגן בנס ציונה
(צילום: דנה קופל )
6 צפייה בגלריה
גן אורן נס ציונה
גן אורן נס ציונה
חוזרים לגן אורן נס ציונה
(צילום: דנה קופל )
גם המסגרות הפרטיות יחזרו לפעילות רק בחלקן. "עבור משרדי הממשלה אנחנו שקופים", אמרה יו"ר ארגון גנים "ברמה אחרת", לוסי חדידה. "משרד החינוך פונה רק לגננות בגנים בגילאי 3 ומעלה. משרד הבריאות או משרד העבודה והרווחה לא העבירו כל הנחיה איך לצאת מהסגר. איך אנו אמורים לפעול? לשאלות שלנו איש אינו עונה. אני אפילו לא יודעת אם אפתח מחר את המעון הפרטי שלי כי תוצאות בדיקת הקורונה אורכות יומיים וההמלצה נזרקה מהרגע להרגע. הפקירו אותנו, אנו מתעדכנים מהתקשורת. כך מדינת ישראל מנהלת את היציאה מהסגר - פשוט בזיון מתמשך".
מנכ"ל התאחדות מעונות היום הפרטיים, יניב בר אור, התריע ביום שישי כי חלק מהגנים לא יוכלו לפתוח כיוון שלא יספיקו גם לארגן את הגנים וגם להיבדק בזמן הקצר שניתן להם. "אנו פונים ומבקשים מההורים להיבדק לפני הבאת הפעוט לגן ומהמדינה לאפשר את הבדיקות גם להורים ולילדיהם טרם החזרה למעונות".
על פי פורום הגנים הפרטיים, נסגרו במהלך סגר החגים כ-500 גנים, והמספר עומד על 2,500 מאז הסגר הראשון. "גנים רבים נמצאים על סף קריסה. אנו מצפים ממשרד האוצר למצוא פתרון ראוי על מנת למנוע קריסת גנים נוספים, דבר העלול להוביל לעליית מחירים ביתר הגנים".
יו"ר ועד הגנים בהנהגת ההורים, אחז אגם, אמר שעבור ילדים רבים זהו יום הסתגלות חדש בדומה ל-1 בספטמבר. לדבריו, חלק מההורים הביאו את הילדים לגנים ברגשות מעורבים בשל החשש מהידבקות וההסתגלות המחודשת: "אני מקווה שהפעם זו תהיה פתיחה רצופה עד סוף שנה ושלא נחזור חלילה לסגר נוסף".
הגננת חדוה סולימני משה מגן מוריה בבית שמש סיפרה שההתרגשות אפפה גם אותה ואת הסייעות ואמרה: "התחושה היא כמו בפתיחת השנה. הגענו ביום שישי כדי להכין את הגן לילדים. ההורים יכולים להיות רגועים".
6 צפייה בגלריה
חוזרים לגנים בבית שמש
חוזרים לגנים בבית שמש
חוזרים לגנים בבית שמש
6 צפייה בגלריה
ילדי גן החטיבה הצעירה יגאל אלון בבת ים
ילדי גן החטיבה הצעירה יגאל אלון בבת ים
ילדי גן החטיבה הצעירה יגאל אלון בבת ים
(צילום: משרד החינוך )
לינדה פרג, גננת גן רימון ברמת בית הכרם בירושלים, התקשתה להירדם בלילה מהתרגשות לקראת החזרה: "יש התרגשות לראות את הילדים שזכו לראות אותנו במשך חודש ימים דרך הזום. המשימה הראשונה שלי בגן היא להעניק לכל ילד וילדה יחס אישי. נחזיר לגן את השגרה הלא-שגרתית וניצור אקלים כיתתי שיזמן פעילויות חופשיות ומהנות דבר שלבטח חסר להם".
ברשויות שונות יהיו נהלים שונים לאורך השבוע: למשל בתל אביב, בנס ציונה וייתכן שגם ברשויות נוספות, הילדים לא יגיעו לגנים ביום שישי אלא ילמדו בזום, במטרה לצמצם את סכנת ההדבקה. שר חינוך יואב גלנט הגיע לגן אורן בנס ציונה ופגש את הצוות החינוכי וילדי הגן: "הגעתי על מנת לומר תודה רבה לגננות ולסייעות על העבודה הנפלאה שעשו עם הכנת הגנים והקליטה שלהם. פתחנו את גני הילדים בכל הארץ בהתאם למתווה משרד הבריאות ולפי החלטת הממשלה ואני בטוח שזה יעזור לילדים ולהורים לחזור לשגרה".
לצד הגנים, ייפתחו היום גם מקומות העבודה ללא קהל, יתאפשר איסוף עצמי ממסעדות (טייק-אווי) וייפתחו שמורות טבע, גנים לאומיים וחופי הים (אף שעונת הרחצה כבר הסתיימה). בנוסף, הר הבית, רחבת הכותל המערבי וכנסיית הקבר ייפתחו לתפילה במתווה שטרם נקבע.