בזמן המשא ומתן הקואליציוני ורגע אחרי שהנשיא הטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד טס לארה"ב וצפוי לחזור בשבוע הבא.
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"החשדנות לא תוביל אותנו לשום מקום". לפיד
(צילום: עוז מועלם)
לפיד טס אתמול, בשעה שהמשא ומתן הקואליציוני והתרגילים הפוליטיים במטרה למנוע מנתניהו להרכיב ממשלה אמורים להיות בשיאם. ימי המנדט שמעניק הנשיא לשני הצדדים הם ימים קריטיים לעתיד הפוליטי של יש עתיד ובשל העובדה שהמפה הפוליטית מורכבת ומסובכת כעת מאוד, תהו גורמים פוליטיים לפשר הנסיעה של לפיד דווקא בעיתוי זה.
חופשתו של לפיד היא המשך ישיר לימים האחרונים שבהם לא מתנהל משא ומתן בינו לבין יו"ר ימינה נפתלי בנט. השניים שוחחו בפעם האחרונה בצאת השבת שעברה ולאחר מכן ניהלו ביניהם שיחות רק הנציגים מטעם השניים.
השיחות של הצוותים עסקו בעיקר בבקשתו של בנט לאפשר לו למשול אם אכן יתמנה לראש ממשלה בהרכב שבו ישנו רוב שמאלני. בנט מבקש שוויוניות בממשלה בקבלת החלטות ואת יכולת ההכרעה במצב שבו הכול תקוע ויש תיקו במספר המצביעים.
אתמול, עוד לפני שעלה על הטיסה לארה"ב, כתב לפיד בעמוד הפייסבוק שלו על הממשלה שהיה רוצה להקים: "השלב הראשון לא פעל לטובתנו. נתניהו קיבל את המנדט ראשון. חבל, אבל זה לא אומר שאנחנו מפסיקים לעבוד".
לפיד הוסיף כי "המטרה הייתה ונשארה אחת: להקים ממשלת הסכמה לאומית, שתטפל במשבר העמוק שאנחנו נמצאים בתוכו. ישראל היא מדינה פצועה. כלכלית, חברתית ולאומית. תפקידנו לעשות הכול כדי לשנות כיוון.
2 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה- 24
השבעת הכנסת ה- 24
בנט בהשבעת הכנסת ה-24. לא שוחח עם לפיד בימים האחרונים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"בימים האחרונים מתקיים דיון תקשורתי זועף, רצוף עלבונות, בשאלה אם זו תהיה 'ממשלת ימין' או 'ממשלת שמאל'. התשובה היא שזו תהיה ממשלתם של הישראלים המודאגים", כתב, "אלה שחושבים שכרגע הרבה יותר חשוב לדאוג לפרנסה ולשלום בית בחברה הישראלית. החשדנות לא תוביל אותנו לשום מקום".
הוא הסביר כי על הרכב הממשלה שהיה רוצה: "יהיו בממשלה שאנחנו מנסים להקים שלוש מפלגות ימין מובהקות (ימינה, תקווה חדשה וישראל ביתנו), שתי מפלגות מרכז (יש עתיד וכחול לבן) ושתי מפלגות שמאל ציוני (העבודה ומרצ). זה אומר שאף אחד לא יקבל את כל מה שהוא רוצה, אבל יהיה איזון שיכריח אותנו להתמקד במטרות מעשיות: תקציב, בריאות, חינוך, הצורך הדחוף להוריד את הלהבות בחברה הישראלית. בדרך, עלינו לשנות גם את שיטת הממשל הפגומה שלנו".
על הוויתורים האפשריים בממשלה שכזאת כתב: "איש לא יזנח את האידיאולוגיה שלו, אבל כרגע יש לנו בעיות דחופות יותר. הילדים לא היו השנה בבית הספר, בתי החולים קורסים, אנחנו צריכים להיערך ליום שבו מאות אלפי ישראלים יפסיקו לקבל דמי אבטלה. הבעיות האלה אינן של ימין ושמאל, אלא של אנשים אמיתיים שיש להם חיים אמיתיים. הן לא ייפתרו על ידי כותרות, אלא על ידי שרים שבאים לעבוד".