ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת דנה הבוקר (יום ג') בפתיחת שנת הלימודים בחינוך המיוחד. לפי נתוני משרד החינוך, בשנה הקרובה ילמדו 291,237 תלמידים בחינוך המיוחד, שמהווים כ-12% מכלל התלמידים בישראל. יותר מ-30 אלף מהתלמידים הם תלמידי שילוב, הלומדים בכיתות רגילות.
הדיון התמקד בבעיית הסייעות לתלמידי השילוב בלמידה מרחוק. משעה שנסגרו בתי הספר בגל הקורונה הראשון, תלמידי החינוך המיוחד המשולבים במערכת החינוך הרגילה לא קיבלו את הליווי הצמוד שלו הם זקוקים באמצעות סייעת אישית לכל ילד. גם בשנה הקרובה רוב הלמידה בכיתות ה' עד י"ב תעשה מרחוק, אך תלמידי החינוך המיוחד לא ילוו על ידי סייעת משום שהוחלט שאלה לא יוכלו להגיע לבתי התלמידים בשל חשש מהידבקות בקורונה.
2 צפייה בגלריה
נוחזרה ללימודים בחולון
נוחזרה ללימודים בחולון
"מבחינת התלמידים, בית הספר פתוח". ארכיון
(צילום: עיריית חולון)
תקציב מתווה החזרה ללימודים "לומדים בביטחון", כולל בתוכו 100 מיליון שקלים עבור תלמידי מסגרות החינוך המיוחד, אך עד כה משרד החינוך לא הציג תוכנית ברורה עבור תלמידי השילוב. בעוד שהתלמידים הלומדים בחינוך המיוחד ימשיכו ללמוד בבתי הספר והגנים באופן מלא ורגיל, תלמידי השילוב ילמדו בבתי הספר הרגילים וצפויים להיקלע לקשיים בלמידה מרחוק ללא סייעת אישית, כפי שהם מקבלים בכיתה בבית הספר.
ח"כ יוראי להב-הרצנו מיש עתיד פנה בדיון למנהלת האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך רחלי אברמזון: "אני מבקש לדעת מה הפתרון שלכם לשלושת הימים שתלמידי השילוב יושבים בבית ולא מקבלים סיוע?". אברמזון טענה כי הדבר באחריות השלטון המקומי והשיבה כי הסייעות לא יגיעו לבתים. "התלמידים יכולים להגיע בכל העת לבית הספר. אותם תלמידים שיש להם זכאות לליווי על ידי סייעת, הסייעת תהיה בבית הספר והם יוכלו להיעזר בה", אמרה.
גם בשלטון המקומי התנערו מאחריות. "אני לא רואה פה בעיה במתווה הלמידה, שכן ככל שהילד שייך לכיתת לימוד רגילה בכיתה בה הוא משולב, יש לו מערכת שעות עם הכיתה. אני רוצה לקוות שלא כל הילדים מתקשים בלמידה מרחוק", אמרה מיכל מנקס, סמנכ"לית חינוך בשלטון המקומי.

לדבריה הבעייתיות בהגעה של הסייעות לבתים היא שהן לא ידעו לתת מענה לימודי. "הן לא למדו הוראה, לבד בבית של התלמיד הן לא יוכלו לעזור יותר מדי", הוסיפה מנקס. "מבחינת התלמידים, בית הספר פתוח, הילד יכול להגיע לבית הספר, הסייעת תחכה לו שם. למה שלא יגיע? היא תעזור לו ללמוד מרחוק כמו שאר התלמידים".
עו"ד רויטל לן כהן, אם לילד עם אוטיזם ויו"ר קואליציית ההורים לילדים עם צרכים מיוחדים, זעמה ואמרה כי "כל ניסיון להביא את הילדים שלנו לבית הספר, הוא אפליה ולא הגיוני. אין כיתות, אחרת כל כיתה יכלה להגיע ולהגיד שהם יגיעו למרכז קהילתי". היא הוסיפה כי "כמו כשתלמידים חולים הסייעות מגיעות לבתים, הן יכולות להגיע לתלמידי השילוב. הניסיון להשתמש בסייעות שלנו לעניינים אחרים זו חוצפה".
לדבריה, הסייעות עצמן לא מתנגדות להגיע לבתים. "הטענה שהן יצטרכו לנסוע להרבה בתים וזה פוגע בזכויות שלהן, היא לא נכונה. אם היא יכולה להגיע לבית הספר, היא יכולה להגיע אליהם הביתה", אמרה לן כהן. "משרד החינוך אישר להן להגיע לבתים, בית הוא לא בית עסק והוא לא צריך תו סגול, כמו שאני ממלאה תצהיר בריאות, אפשר שגם כאן ימלאו. כל דבר אחר זו אפליה".
חוזרים ללימודים בצל הקורונה - יום שידורים מיוחד: מחר, 12 באוגוסט, ייערך כנס וירטואלי של ynet ו"ידיעות אחרונות" שיתמקד באתגרים הייחודיים שאיתם מתמודדת מערכת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים, ובו ייקחו חלק שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר החינוך יואב גלנט, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ועוד רבים. הראיונות, הדיונים וההרצאות יועברו בשידור חי מאולפן ynet החל מהשעה 11:00.