הופקרו לעת זקנה: השבעת הממשלה החדשה מהווה נקודה של אור עבור אזרחים ותיקים רבים שמתקשים להחזיק את הראש מעל המים מבחינה כלכלית, ומייחלים להעלאת קצבאות הזקנה הנמוכות, עליהן מתנהל מאבק ארוך שנים. הקצבאות הקיימות לא מאפשרות לקשישים רבים להזדקן בכבוד - חלקם חיים בצמצום, חלקם נאלצים לבחור בין צרכים בסיסיים כמו מזון ותרופות וכל אלו מתמודדים עם תחושת עלבון יומיומית שמבוססת על ההרגשה שמדינת ישראל מפקירה אותם לעת זקנה.
3 צפייה בגלריה
תמר בת ה-72
תמר בת ה-72
"אנחנו שקופים, מטאטאים אותנו מתחת לשטיח". תמר, בת 72
(צילום: אלעד גרשגורן)
על פי נתונים עדכניים של הביטוח הלאומי, ישנם כ-198,400 אלף משקי בית שבהם אזרחים ותיקים מקבלים השלמת הכנסה, כאשר 23% מהם זוגות, וכ-77% יחידים. מעבר לכך יש עוד מאות אלפי אזרחים ותיקים שאינם עומדים בקריטריונים של הבטחת הכנסה אבל נמצאים במצוקה כלכלית או נאלצים לחיות בצמצום. קצבת הזקנה עומדת כיום על 1,585 שקל לחודש ליחיד ו-2,342 שקל לזוג, סכומים שללא הכנסה פנסיונית משמעותית נוספת מדרדרים אותם אל מעבר לקו העוני.
"אני ללא פנסיה וללא הכנסה", מספרת תמר (72) מצפון הארץ. "יצאתי לגמלאות בתחילת 2016, ומאז ועד היום אני מנסה למצוא עבודה. ביקשתי השלמת הכנסה וכדי לקבל אותה עברתי מסע ארוך ומייאש. בסופו של דבר מדובר ב-415 שקלים שזה מגוחך, אין מה לעשות עם הדבר הזה. זה שווה פעם וחצי הליכה לסופר".
יחד עם קצבת הזקנה שהיא מקבלת, ההכנסה החודשית של תמר לא מגיעה ל-3,000 שקל. "מה המשמעות? אני לא ישנה טוב בלילה. כרגע אני עוד ניזונה מקצת כסף שיש לי בצד. ברגע שהוא ייגמר, אצטרך לחיות מסכומים שלא יאפשרו לי לשלם על כל מה שאני צריכה - ללכת לסופר, חשמל, מים, תרופות - כל הדברים האלה עולים הרבה מעל הסכום הזה. אני לא יודעת מה אני אעשה".
תמר מסבירה שיש בעיה בהתייחסות לאוכלוסייה המבוגרת בארץ. "אנחנו שקופים, מטאטאים אותנו מתחת לשטיח. יש הרבה קשישים שאין לה פנסיה ואין להם הכנסה, כמוני. הגיע הזמן להעלות את קצבת הזקנה. אנחנו במאה ה-21, מדינת הייטק. כל כך קל לבדוק למי יש, למי אין ולמי צריך לעזור".
3 צפייה בגלריה
"מה אעשה כשייגמר הכסף שיש לי בצד?". אילוסטרציה
"מה אעשה כשייגמר הכסף שיש לי בצד?". אילוסטרציה
"מה אעשה כשייגמר הכסף שיש לי בצד?". אילוסטרציה
(צילום: מוטי קמחי)
בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו לפני השבעת הממשלה הנוכחית, סוכם על הגדלת קצבת הבטחת הכנסה לקשישים ל-70% משכר המינימום, אולם לא סוכם על העלאת קצבת הזקנה. מדובר בצעד חשוב, אולם הטענה המרכזית של ציבור הקשישים היא שהעלאת קצבת הבטחת ההכנסה לבדה מתעלמת ממבוגרים רבים שלא זכאים לה אך נמצאים בהישרדות כלכלית יומיומית.
3 צפייה בגלריה
חיים כץ
חיים כץ
ח"כ חיים כץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"עלינו לוודא שלא יהיה אף אזרח ותיק מתחת לקו העוני", מסביר ח"כ חיים כץ (הליכוד) שהגיש בימים האחרונים הצעת חוק להצמדת קצבת הבטחת ההכנסה ל-80% לפחות משכר המינימום, במטרה להעלות אל מעל לקו העוני כ-200 אלף אזרחים ותיקים. כמו כן, מציע כץ כי החל מינואר 2022 עדכון הקצבה יוצמד לשכר הממוצע במשק, ובכך תימנע שחיקתה עם השנים.
"מדובר ביוזמה שאני מקדם זה מספר שנים, אשר נועדה לתקן עוול ולהבטיח שמאות אלפי אזרחים שלא צברו זכויות פנסיוניות מספקות יזדקנו בכבוד. אין מדובר בנושא של קואליציה או אופוזיציה, זוהי מטרה חברתית נעלה שכולנו מחויבים לה", אומר כץ.
ורדה לבקוביץ מושקוביץ, אזרחית ותיקה ומנהלת מטה מאבק הגמלאים לקצבה הוגנת, מסבירה שהסיוע לאוכלוסייה המבוגרת חייב להיעשות דרך העלאת קצבאות הזקנה ולא דרך העלאת קצבאות הבטחת ההכנסה. "אין צדק להעלות את הקצבה רק למקבלי הבטחת הכנסה ולהשאיר מאחור עשרות אלפי אזרחים ותיקים עניים", היא מסבירה. "אין סטנדרט ישראלי לקיום בסיסי ומכובד לקשישים. יש להעלות את קצבאות הזקנה לגובה שכר המינימום ולעדכן את הקצבה באמצעות הצמדתה לשכר הממוצע במשק. זהו חוב מוסרי בו יימדד כל מנהיג ביחסו לחברה וזקניה".