אחרי שבשנה שעברה נאלצנו לחגוג בבתים ובצמצום בשל הגבלות הקורונה, ישראל חגגה אמש (רביעי) ערב יום עצמאות שמח בהרבה, עם אירועים, הופעות וזיקוקים בכל רחבי הארץ. יום העצמאות ה-73 של מדינת ישראל החל בטקס הדלקת המשואות המסורתי בהר הרצל בירושלים, שסיפק רגעים מרגשים ונתן את האות לפתיחת החגיגות, שלמרות הכול עדיין התקיימו תחת הגבלות הקורונה.
היום צפוי יום גדוש עם המטס המסורתי שיהיה השנה נרחב יותר מבשנה שעברה, עם משט בין הרצליה לתל אביב, הטקס המסורתי בבית הנשיא ועוד שלל אירועים בכל רחבי הארץ. מתי יעבור המטס מעל ביתכם? כל הפרטים - כאן.
16 צפייה בגלריה
Fireworks over Natanya during Independence Day celebrations
Fireworks over Natanya during Independence Day celebrations
זיקוקים בשמי נתניה
(PHoto: Ran Eliyahu)
16 צפייה בגלריה
נתניה
נתניה
זיקוקים בנתניה
(צילום: רן אליהו)
על סירות במרכז דניאל לחתירה בתל אביב התאספו אמש עשרות בני אדם תחת הגבלות הקורונה לצפות בהופעה של האמנים מאור כהן ופיטר רוט. אלינור מתל אביב הגיעה עם חבריה. "החלטנו שאנחנו יכולים לחגוג עם הצעירים", היא אמרה, ואיחלה למדינה "שנחזור לערכים, שנבחרי הציבור יבינו שכיסא הוא לא המטרה אלא שירות העם, כי בחירות פעם חמישית זה יותר מדי".
חיים מתל אביב הוסיף כי "אם לא הקורונה, שטוב שנפטרנו ממנה, לא היינו מגיעים ולאף אחד לא היה רעיון לעשות הופעה על סירות בטבע, ושיהיו עוד הרבה רעיונות כאלה". גיל מרעננה שהגיע עם חבריו אמר: "אנחנו שמחים שחזרו להופיע גם האמנים ואנשי הבמה. איזה כיף לשבת בסירה ולראות הופעה. נאחל למדינה שלנו בריאות ואחדות". אפרת ויובל גולן מכפר סבא אמרו ש"זה כיף גדול להגיע להופעה גם אם היא קורונה סטייל, זה פשוט נהדר".
16 צפייה בגלריה
מופע סי רוק בירקון
מופע סי רוק בירקון
נהנים על סירות בירקון מול הופעה של מאור כהן ופיטר רוט
(צילום: נדב אבס)
16 צפייה בגלריה
מופע סי רוק בירקון
מופע סי רוק בירקון
מאור כהן ופיטר רוט
(צילום: נדב אבס)
16 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
זיקוקים בתל אביב
(צילום: EPA)
16 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
צופים בזיקוקים בכיכר רבין
(צילום: רויטרס)
16 צפייה בגלריה
חנן בן ארי ברעננה
חנן בן ארי ברעננה
חנן בן ארי ברעננה
(צילום: יאיר שגיא)
עיריית חיפה התעקשה שלמופעי יום העצמאות ייכנסו רק בעלי תו ירוק, אולם בפארקים העירוניים שבהם היו מוקדי הזיקוקים התכנסו אלפים ללא כל הגבלה. התחושה של רבים הייתה כי מדובר במסיבת שחרור, או סיום הקורונה.
לגן אופירה בשכונת שער העלייה בדרום חיפה, הגיעו תושבי השכונה יוסי שלמה ורעייתו לסיה עם יונתן, בנם הבכור - בן שלושה חודשים. "התחושה מצוינת. זה כיף לצאת לחגוג, אין קורונה ויש שמחה גדולה בחגיגות יום העצמאות ה-73 של המדינה היפה שלנו", אמרו. המדשאות היו מלאות בילדים שחגגו עם בקבוקי תרסיס קצף, פטישי פלסטיק, בלונים מוארים, בועות סבון וכמובן צמר גפן מסוכר. העירייה הציבה רמקולים ששידרו מוזיקה ורבים רקדו לצליליה.
"באנו כל המשפחה לחגוג את יום העצמאות", אמרה מור שלגי שהגיעה מהכרמל. "אנחנו לא צריכים שיארגנו לנו הופעות. אנחנו רק צריכים קצת מוזיקה וחופש ואנחנו מסתדרים לבד. זה פשוט כיף ושמח. כמה, כמה חיכינו לרגע הזה, לעצמאות הזו", אמרה. "בחג הקודם ראינו את המשאיות מהחלון, וזהו".

16 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
חוגגים עם תרסיס שלג בתל אביב
(צילום: EPA)
16 צפייה בגלריה
חולון
חולון
זיקוקים בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
גם בירושלים חזר הצבע לרחובות כאשר תושבים רבים יצאו לחגוג, בין היתר במרכז העיר ובשוק מחנה יהודה. "באנו לחגוג את יום העצמאות, את החופש של המדינה שלנו. ההרגשה לחזור לשגרה מצוינת. פשוט הרגשה מדהימה לראות את כולם חוגגים ביחד", אמר אבי אלקובי מביתר עילית, שהגיע לחגוג בבירה.
מיק סעדה עשה את כל הדרך מצפת לירושלים כדי לחגוג. "קצת הפוגה מהקורונה. בהרבה ערים לא עשו עדיין אירועים גדולים. באנו לפה כדי לראות קצת עולם, לראות קצת אנשים. בתור מישהו שהיה עמוק בסיפור של הקורונה מאוד משמח לראות אנשים שוב פעם חוגגים. אני מאחל לי ולמדינה להיות מאושרים בכל ימות השנה", אמר.
תהל מהיישוב אפרת הגיעה גם כן לירושלים לחגוג: "באנו לבלות, לחגוג למדינה 73 שנים בירושלים עיר הקודש. פה הכי כיף בעולם, יש כאן מסיבות. בשנה שעברה ממש רציתי לחגוג פה וזה לא קרה, עכשיו כיף ברחוב. אני מאחלת שהמדינה תפרח ושיפסיקו עם המסכות".
16 צפייה בגלריה
חיפה
חיפה
חגיגות בחיפה
(צילום: עידו ארז)
16 צפייה בגלריה
חיפה
חיפה
(צילום: עידו ארז)
16 צפייה בגלריה
חיפה
חיפה
(צילום: עידו ארז)
16 צפייה בגלריה
חיפה
חיפה
רוקדים ושרים לצלילי המוזיקה
(צילום: עידו ארז)
כמה ערים בשפלה החליטו השנה לחגוג את יום העצמאות באופן מצומצם או בכלל לא לקיים חגיגות. בגדרה לא הופעלו במות כלל, אלא רק מספר מופעי זיקוקים במקומות שונים בעיר. כך גם ברמלה, שם החליטו להשתמש בתקציב חגיגות יום העצמאות השנה לצורך פסטיבל הקיץ, בתקווה שעד אז יותר אנשים יוכלו להתקהל ולחגוג. גם ביבנה הלכו על מתכונת חגיגות מצומצמת והופעלו משאיות קצב ושמחה שיסתובבו בעיר עם די-ג'יי מקומי.
בכפר ג'וליס שבגליל התקיימו חגיגות שארגנו הרשות המקומית והמתנ"ס, והשנה התושבים יצאו בהמוניהם לחגוג. על מנת לעמוד בדרישות והמגבלות, האירועים התקיימו בשטח פתוח במסלול בגרעין הישן של הכפר, הוקמו מתחמי פעילות רבים בעיקר לילדים, מוזיקה, דוכני אוכל והפעלות לילדים, ולקראת השעה 22:30 הופעל מופע הזיקוקים המרכזי.

היום: מטס יום העצמאות - וגם משט בחופי הרצליה-ת"א

מטס חיל האוויר לרגל יום העצמאות יעבור השנה מעל יותר יישובים מבעבר, ויתקיים בסימן "אחווה ישראלית". המטס יתקיים היום בין השעות 10:30 ל-13:00. לפני כן, בשעה 08:45, יתקיים מטס הצדעה מעל בית הנשיא.
16 צפייה בגלריה
החזרות למטס
החזרות למטס
החזרות למטס
(צילום: AFP)
במטס ישתתפו מטוסי קרב מסוג אדיר (F-35i), בז (F-15), סופה (F-16i), ברק (F-16) ולביא (M346i), מסוקי תובלה מסוג ינשוף, יסעור ועטלף ומטוסי תובלה מסוג ראם, צופית, נחשון, שמשון וקרנף. בנוסף, ישולבו במטס מסוקי משטרת ישראל ומטוסי כיבוי. הצוות האווירובטי של חיל האוויר יבצע מופעים אוויריים עם מטוס העפרוני בין השעות 08:45 עד 15:00 מעל הערים הבאות: טבריה, נהריה, עכו, חיפה, תל אביב, אשדוד, אשקלון, ירושלים ובאר שבע.
בניגוד למטס בשנה שעברה, שהוקדש לצוותים הרפואיים שטיפלו בחולי קורונה באמצעות ארבעת מטוסי "עפרוני" של הצוות האווירובטי של חיל האוויר שחלפו מעל מרכזים רפואיים, השנה יתקיים המטס בצורה מלאה בהשתתפות מגוון רחב של כלי טיס, בהם מטוסי קרב, מטוסי תובלה ומסוקים. מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, ישתתף במטס כשיטיס בעצמו את אחד ממטוסי ה-F-15 ("בז") בכדי להציע יחד עם חיילי צה"ל לאזרחי מדינת ישראל על סיום שנה מאתגרת בהתמודדות מול נגיף הקורונה.
בשעות הצהריים יצטרפו למטס גם כלי טייס אזרחיים: מטוס בואינג 747 (ג'מבו) של חברת ק.א.ל שסייע בהבאת חיסונים לישראל וארבעה מטוסי התעשייה האווירית שמייצרת מטוסי מנהלים ומסבה מטוסי נוסעים למטוסי מטען - שהחליטה להשתתף במטס אחרי 33 שנה של הפסקה.
במקביל, יתקיים גם משט בהשתתפות 150 כלי שיט בין חופי הרצליה לחופי תל אביב. המשט יתקיים בסימן הצדעה לכל המתנדבים שהתגייסו לנקות את החופים באסון הזפת. המשט צפוי לצאת בשעה 11:00, ולהסתיים בתל אביב בשעה 13:00. אלו שעות המשט, והחופים שבהם יעבור:

הנשיא יארח את החיילים המצטיינים

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין יארח בפעם האחרונה בכהונתו את אירוע "כל ישראל מירושלים" וטקס 120 החיילות והחיילים המצטיינות והמצטיינים המסורתי, זו השנה השביעית בגינת בית הנשיא בירושלים. בטקס ליום העצמאות ה-73 של מדינת ישראל ישתתף הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ לא הוזמנו השנה בשל הגבלות הקורונה. הבוקר ייפתח במטס כבוד בהצדעה לחיילים המצטיינים המייצגים את זרועות הצבא.
מיד בסיום המטס יסקרו הנשיא והרמטכ"ל את שורות 120 החיילים והחיילות המצטיינים. אלו נבחרו והומלצו על ידי מפקדיהם לקבל אות הצטיינות מהנשיא על שירות משמעותי ותרומה יוצאת דופן לצה"ל ולמדינת ישראל. בשל הנחיות המאבק בקורונה המשך האירוע הוקלט מראש ואחריו יועבר טקס הענקת תעודות ההצטיינות בשידור חי.
חלקו השני של המשדר יועבר בשידור חי מגינת בית הנשיא ובמהלכו יתקיים טקס חלוקת תעודות ההצטיינות ל-120 החיילות והחיילים המצטיינים. במסגרת הטקס יישאו דברים כבכל שנה נשיא המדינה, הרמטכ"ל ונציג החיילים המצטיינים. האירוע יסתיים בתמונה המסורתית של 120 החיילות והחיילים המצטיינים עם נשיא המדינה, והרמטכ"ל ותמונת אלופי המטה הכללי של צה"ל.

מיצגים, סיורים והופעות: מגוון פעילויות לילדים בכל רחבי הארץ

במהלך יום העצמאות יתקיימו מגוון אירועים ומופעי תרבות בירושלים, ביניהם: מוזיאון מגדל דוד יציג את תערוכת - "הבנאים, זו המנגינה שלנו", בין השעות 10:00 ל-17:00, ולאחר מכן מופע "אלה הם בנאי" של גברי בנאי ובניו. תיאטרון פסיק יציג את הצגת "במשקפיים של בגין", על חייו ופועלו של מנחם בגין. ההצגה תעלה בשעות 10:00 ו-12:00. בתיאטרון הקרון בגן הפעמון יתקיים בין השעות 10:00 ל-16:00 הפנינג חגיגי הכולל הצגות, מופעי חוצות, דמויות שטח ועוד. הכניסה לאירועים ללא תשלום ובהתאם לכללי התו הירוק.
בראשון לציון יחגגו עם מיצגים, פסלים חיים, הרכבים מוסיקליים, דמויות קרקס, ג'נגלרים, הצגות קטנות, משחקי רצפה, הפרחת עפיפונים ועוד בגן בעברית, פארק שקמה וגן המושבה בין השעות 11:00 ועד 14:00. בחוף הים, בין השעות 12:00 ל-15:00 יתקיים הפנינג משפחות בנושא ילדות ישראלית - חוזרים למגרש המשחקים. במקום יוצבו משחקי ענק של פעם, מגוון הפעלות ותחנות, הפעלות בועות סבון, זומבה, יצירה ועוד הרבה הפתעות.
ברחובות תתקיים במוצאי יום העצמאות הופעה של רמי קליינשטיין שאף תועבר בדף הפייסבוק העירוני ותוקדש לצוותי הרפואה העירוניים.
בקריית שמונה ייערכו מופעים לילדים ובני נוער בבית החאן, בית ונקובר ומתנ"ס ארתור פוקס והכניסה מותנית ברכישת כרטיסים מראש. בנוף הגליל ייערך הפנינג בחמישה פארקים שונים, ובין היתר ייחנך פארק מנגלים חדש, בשטח של 12 דונם. בעכו ייפתח לקהל הפארק האתגרי, בין השעות 9:00 ל-17:00. הפעילות בפארק מותנית ברישום מראש לקפסולה, ומשתתף אשר לא נרשם או יאחר לשעת הקפסולה לא יורשה לבצע פעילות.
בנהריה תיערך עפיפוניאדה בטיילת, ובאזור יסתובבו בובות של גדולי האומה. בטבריה ייערכו מופעי רחוב, תהלוכות מוזיקליות והופעות של אמני רחוב בין 11:00 ל-14:00 במספר מוקדים בהם טיילת יגאל אלון, הגן הארכיאולוגי, כיכר רבין ורחבת מתנ"ס פירסט.
בחדרה יתקיימו ביום העצמאות אירועים בשלושה מוקדים בעיר: אקו פארק, פארק עין הים ומתנ"ס גבעת אולגה, ובין השעות 11:00 ל-14:00 יתקיימו פעילויות מיוחדות לכל המשפחה: מתקנים מתנפחים, עמדות משחק, סדנאות יצירה והפעלות לילדים. הפעילות ללא תשלום. בשעות אחר הצהריים, 17:00-19:00, ייערך הפנינג קהילתי בשורה של גנים ציבוריים במרחבים הקהילתיים. ההפנינג יכלול מוזיקה ישראלית, הפעלות ופעילויות לילדים והרבה אווירה טובה וחגיגית. גם כאן הפעילות ללא תשלום.
בכפר סבא יתקיימו חגיגות בכמה מוקדים בעיר, ביניהם בפארק העירוני, שיכללו נגני רחוב ומוזיקה ישראלית. בחורשת התשעה ינגנו נגני רחוב בין 10:30 ל-23:30. בגינת המעפילים ינגנו נגני רחוב בין השעות 12:00 ל-13:30. בפארק כפר סבא - נגנים, מתנפחים ומוזיקה ישראלית בין 10:30 ל-13:30.
בפתח תקווה יתקיים המופע "היו זמנים" עם אפי נצר ב-10:30 בהיכל התרבות. במוצאי יום העצמאות תתקיים "מסיבה עברית", מופע שישודר בשידור חי לצרפת ואנגליה מהיכל התרבות, בהשתתפות: שרון חזיז ולהקתה, להקת טררם, שימי תבורי ועוד, בהפקת מנהל התרבות בשיתוף ההסתדרות הציונית. בנוסף, במוצאי יום העצמאות תתקיים הרקדה חגיגית בפארק יצחק אוחיון בשעה 20:00.
בראש העין יתקיים במוצאי יום העצמאות ערב ים תיכוני באגם החל מהשעה 20:00 עם האומנים רובי לוי, אבנר גדסי, סגיב כהן ולהקת דיוואן. ברעננה תהיה פעילות נינג'ה אתגרית לכל המשפחה - אקסטרים עצמאות בשעות 18:00-10:00 בחניון היובל. במטווח העירוני תתקיים פעילות בשעות 13:00-9:00 לתושבי העיר בגילאי 12 ומעלה. הפעילות תכלול תצוגת כלי ירי, ירי ברובה אוויר באולם הסגור ובסככה הפתוחה וחלוקת תעודות ומדליות למשתתפים.
בהוד השרון יתקיימו משחקי חפש את המטמון לכל המשפחה ברחבי העיר כאשר הזוכים יזכו בטיסה במסוק בשמי הוד השרון. לבני הנוער - חוויית קצב אורבנית החל מהשעה 17:00. יציאה מכיכר מגדיאל, מרכז העיר ופארק האגם, אורך כל סבב כשלושים דקות. בנתניה ורמת השרון לא יתקיימו אירועים ביום עצמאות.
במוזיאון הילדים של באר שבע תוכלו ליהנות בין השעות 18:30-09:30 מסדנת יצירה ייחודית ליום העצמאות, מתחמי משחקי רצפה בחצר המוזאון, משחקים ואתגרים בנושא המצאות ישראליות במרחבי המוזאון ועוד. פארק קרסו למדע, פארק המדע הגדול בישראל ובו שילוב של מוזאון אינטראקטיבי וגן מדעי עם פעילויות לכל גיל, מזמין אתכם ביום העצמאות בין השעות 17:00-10:00 לבילוי מהנה לכל המשפחה.
עוד בבאר שבע: נגב ZOO יהיה פתוח בין השעות 9:00 עד 17:00, הכניסה בתשלום. סיורים היסטוריים במתחם הקטר - כניסה חינם בהרשמה מראש, כולל סיורים מודרכים חווייתיים בהשתתפות שחקנים – כל שעה עגולה, מופעי קרקס מרהיבים בשעות 10:30 ו-11:30, תערוכת אמנות " ירושלים - רבת פנים היא" בגלריית הקטר, מתחם כלי נגינה לילדים, חגיגה קולינרית בקפה גורדון ובמתחם ה-Beer Garden.
פורסם לראשונה: 23:41, 14.04.21