קבינט הקורונה דן הערב (יום א') במשך יותר שש שעות בהחזרת תלמידי כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב לבתי הספר, אך התפזר ללא החלטה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע לשרי הקבינט כי הוא ושר הביטחון בני גנץ יגבשו יחד הצעה מחר, ויביאו אותה להצבעה. בעקבות ההחלטה, שר הפנים אריה דרעי עקץ את נתניהו: "אנחנו השרים כנראה מיותרים. נסמיך את נתניהו וגנץ לקבל החלטה - ושהם יחליטו במקומנו".
בתום הדיון נמסר כי ראש הממשלה נתניהו הנחה את ראש המל"ל ואת גורמי המקצוע לגבש עד מחר הצעות נוספות למגבלות, "כדי שנוכל להמשיך לפתוח את הכלכלה והחינוך באופן אחראי", לשון ההודעה. עוד נמסר כי נתניהו וגנץ יקיימו התייעצות מחר ויביאו הצעת החלטה לקבינט הקורונה.
לקראת הדיון הביעו המשטרה והממונה על המאבק בנגיף פרופ' נחמן אש התנגדות לעוצר לילי והבהירו כי מדובר בצעד לא אפקטיבי. בעקבות זאת הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו: "לא נטיל עוצר לילי בכל הארץ", אך הדגיש כי יש להטיל מגבלות נוכח העלייה במקדם ההדבקה. בקבינט נרשם רוב להחזרת תלמידי כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב לבתי הספר. השרים דנו בין היתר גם בהעלאת הקנסות, ולבקשתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין נידונה גם האפשרות להתנות הגעה לעבודה בתחומים מסוימים בביצוע בדיקות.
10 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
השרים תומכים גם בהחזרת כיתות ה'-ו'. בית ספר יסודי בתל אביב
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין מודיעים על השלמת ההסכם לרכישת החיסונים מפייזר
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין מודיעים על השלמת ההסכם לרכישת החיסונים מפייזר
"מצבנו לא מספיק טוב בשביל לפתוח הכול". נתניהו
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
תוך כדי הישיבה הקליט נתניהו סרטון עדכון שבו אמר: "אנחנו בעיצומו של דיון חשוב ומעמיק בקבינט הקורונה, וזה יימשך עוד שעות, מפני שהנושא מאוד מורכב. אני רוצה לוודא שאנחנו נמשיך לקבל את ההחלטות הנכונות, בהסכמה רחבה ככל האפשר, כדי לאפשר לנו לפתוח את הכלכלה ואת החינוך מבלי לסכן את החיים והבריאות של אזרחי ישראל".
בפתח הישיבה, המטה לביטחון לאומי הציג את החלופות השונות. הראשונה היא יישום השלב השלישי בהקלות, באופן מלא או חלקי - לצד אפשרות של תכנון "גלי פתיחה-סגירה". השלב השלישי אמור להכיל את חזרת תלמידי כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב ללימודים חלקיים בבתי הספר, וכן את פתיחת הקניונים, השווקים וחדרי הכושר.
החלופה השנייה של המל"ל - מעבר לשלב השלישי (מלא או חלקי) לצד סגירת המסחר מ-19:00 או עוצר לילי כללי או החמרה רק בערים האדומות. אפשרות שלישית היא עיכוב המעבר לשלב השלישי עד עמידה במדדים והאפשרות הרביעית והאחרונה שהוצגה היא עיכוב תחילת שלב זה לצד צעדי החמרה כעוצר לילי.
כמו משרד הבריאות, שאף הוא לא תומך בהטלת עוצר הלילי, אמר הפרויקטור פרופ' אש כי ההשפעה הצפויה לעוצר לילי על יישובים בישראל צפויה להיות שונה בין יישוב ליישוב. לדבריו, אם מופעל עוצר לילי יש לבצעו משעה מוקדמת (לפחות 19:00) כדי שתהיה לו השפעה של ממש.
בנוסף כתב הפרויקטור החדש כי "עוצר לילי עשוי לשמש כלי עבור יישובים אדומים וכתומים לפני מימוש אזור מוגבל. בנקודת זמן זו - הפעלת עוצר לילי אינה יכולה לשמש כאמצעי המאפשר פתיחת שלבים נוספים".
10 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש בביקור בפוריידיס
פרופ' נחמן אש בביקור בפוריידיס
"הקנסות לא מייצרים הרתעה". פרופ' אש
(צילום: שרון צור)
במצגת שפרסם הפרויקטור לפני תחילת קבינט הקורונה נכתב בנוסף כי "חלק ניכר מההתפרצויות בשבועות האחרונים נובע מאירועי התקהלות רבי משתתפים. אפקט הקנסות הנוכחי אינו מייצר הרתעה מספקת. קיים צורך מיידי להשלים את הליך העלאת הקנסות ולהביאו לסיום חקיקה בכנסת". פרופ' אש גם ציין כי שיעור הבדיקות החיוביות במגזר הערבי עומד על 6%.
גם המשטרה סברה שלעוצר הלילי אין אפקטיביות רבה. "השקעה גדולה ואפקטיביות נמוכה", נכתב במצגת המשטרתית לקראת הדיון. על השאלה האם ניתן לאכוף את העוצר הלילי נכתב במצגת של המשטרה: "אכיפה בבתים על הפרת עוצר דורשת סמכויות משמעותיות שאינן בנמצא כיום. מדובר בהפללה של אזרחים רבים על תנועה בשעות עוצר. הציבור יחפש חלופות. זה יעיל לשטח מוגבל ולמשך זמן מוגבל". ממלא מקום המפכ"ל מוטי כהן אמר בישיבה: "לשלב את הסגרים עם עוצר לילה זאת השקעה אדירה בכוח אדם. התועלת בהשקעה האדירה באכיפה בסגר לילי היא מוגבלת מאוד".
בראשית דבריו בישיבת הקבינט אמר ראש הממשלה נתניהו: "מצב התחלואה אצלנו טוב ביחס לכל מדינות המערב, אבל צריך לשמור על ההישג הזה. אף על פי שמצבנו טוב, הוא לא מספיק טוב כדי שנוכל לפתוח הכול באופן חופשי, ועלינו לשמור על ההישגים שלנו. מצב התחלואה באירופה קשה מאוד. העלייה תלולה מאוד וחלק מהמדינות מאותגרות עם בעיות קשות במערכת הבריאות שלא מסוגלת לטפל בעומס החולים הקשים".
10 צפייה בגלריה
מירב כהן על אישור ההצעה לייצוג נשים במשרות סגל בכיר בשירות המדינה
מירב כהן על אישור ההצעה לייצוג נשים במשרות סגל בכיר בשירות המדינה
"מה נעשה אם נעבור את הקיבולת?". השרה מירב כהן
"אני כמוכם מעוניין מאוד לפתוח את הכלכלה, אבל אנחנו חייבים למצוא מאזנים", הוסיף נתניהו. "לשם כך הדיון נועד. צריך להוריד את מקדם ההדבקה ה-R מתחת לאחד ולפתוח בהדרגה את הכלכלה, המסחר והחינוך. אנחנו נפעל בשום שכל ואני בטוח שנשלוט בווירוס ושהוא לא ישלוט בנו".
המל"ל הציג בישיבה קריטריונים חדשים להטלת סגר על יישוב עם תחלואה גבוהה. לפי ההצעה יוטלו מגבלות על אזור אם ציון הרמזור שלו יהיה 7 ומעלה במשך שלושה ימים רצופים לפחות, במקום ציון 8.5 כיום. סגר יימשך שבוע לפחות, ויוסר לאחר שהציון יהיה נמוך מ-7 במשך שלושה ימים רצופים לפחות.
לאחר הצגת הקריטריונים תהתה השרה לשוויון חברתי מירב כהן: "אם יקרה מצב שבו הורדנו את התקן ויהיו יותר אדומים מהיכולת שלנו, של שמונה עד עשרה יישובים, מה עושים במצב כזה?". פרופ' אש השיב לה: "נצטרך לעשות תעדוף ולקחת את היישובים היותר משמעותיים. היישובים לא זהים במגמות שלהם".
10 צפייה בגלריה
יואב גלנט בריאיון באולפן
יואב גלנט בריאיון באולפן
מערכת החינוך משלמת על ההפגנות והתפילות. גלנט, הבוקר באולפן ynet
(צילום: מוטי קמחי)

רה"מ הקשה: "אם צריך לדרג, לפי התעדוף, מי הן הערים הכי אדומות?". אש ענה: "צריך להיכנס יישוב-יישוב ולבדוק. חלקם מהיישובים כמו מג'דל שמס ומסעדה כבר נמצאים בסגר. בין היישובים שהתלבטנו לגביהם מאוד היו בית ג'ן, דיר חנא, חורפיש וכפר קאסם. אלה היישובים הבולטים יותר מבין הכתומים".
שר הביטחון בני גנץ ציין: "יש גם סמיכות מאוד גדולה בין היישובים. הם חיים אחד עם השני. אני מניח שעראבה ובית ג'ן יהיו במדדים דומים".
נתניהו שאל: "אם אנחנו מחפשים כרגע להוריד את ה-R, ואני לוקח את עשרת היישובים הראשונים ברשימה וסוכם את האוכלוסייה שלהם, לכמה אני מגיע?". ראש מטה הקורונה במגזר הערבי איימן סייף אמר: "עשרת היישובים הם פחות או יותר 250 אלף איש".
10 צפייה בגלריה
הצהרה של השר אמיר אוחנה בביקור בבית האריזה "רפקור"
הצהרה של השר אמיר אוחנה בביקור בבית האריזה "רפקור"
אוחנה. "המשטרה לא מגיעה לכל עבירה"
(צילום: אביהו שפירא)
שר החינוך, יואב גלנט, מחה על כך ש"יש התעלמות מהשוק השחור", כלשונו. "בפועל מה שקורה הוא שאנחנו משלמים על הדברים הלא לגיטימיים שקורים - חפלות, הפגנות, תפילות וכן הלאה. בסוף מי שסובל מזה הוא מי שעומד בשקט בתור, למשל, מערכת החינוך", אמר.
פרופ' אש העלה הצעה לתת תמריץ כספי לרשויות מקומיות שבתחומן יבוצעו בדיקות רבות.
נוכח הביקורת על אכיפת ההגבלות יצא השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה להגנת המשטרה ואמר: "המשטרה לא מגיעה לכל עבירה, כמו שהיא לא יכולה לאכוף כל אכיפה בפס לבן". הוא הוסיף כי "הציבור באס"ק - לא אווירת סוף קורס, אלא אווירת סוף קורונה".
10 צפייה בגלריה
מוטי כהן בהערכת מצב בנושא האכיפה במטה המשטרה בבית דגן
מוטי כהן בהערכת מצב בנושא האכיפה במטה המשטרה בבית דגן
מ"מ המפכ"ל כהן. "הציות לחוק לא מתבצע רק עם אכיפה"
(צילום: עומר מירון, לע"מ)
גם מ"מ המפכ"ל התייחס לנושא ואמר: "משטרת ישראל מבצעת אכיפה באופן מלא. אנחנו משקיעים אלפי שוטרים באכיפה. משטרת ישראל סיכלה מאות אירועים המוניים. אך ללא שיתוף פעולה של האזרחים יהיה קשה להוריד את התחלואה. הציות לחוק לא מתבצע רק עם אכיפה". הוא פירט כי בשבוע האחרון פיזרה המשטרה 63 אירועים, כגון חתונות, ו-15 מסיבות טבע.

כץ: מתנגד לסגירת החנויות, נתניהו: "הבנתי, תציע משהו אחר"

בשלב זה עלה נושא עוצר הלילה ונתניהו הבהיר: "לא נטיל עוצר לילי בכל הארץ". כאשר נאמר בישיבה כי יש צורך בחקיקה כדי להטיל עוצר לילי דיפרנציאלי אמר נתניהו בתגובה: "אני מחכה ליום שבו יהיה פה טיל בין יבשתי שיכוון אלינו ונצטרך להפעיל גם את מערכת החקיקה. נראה כמה זמן ייקח לנו אז להעביר דברים".
רה"מ הציע לסגור רק את המסחר החל מ-19:00 ואמר: "ככל שנפתח יותר המדדים רק ילכו ויעלו, לא יירדו". עם זאת הוא אמר כי יש להדק את ההגבלות כדי להוריד את מקדם ההדבקה.
10 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
מתנגד לסגירת החנויות ב-19:00. ישראל כץ
(צילום: גיל יוחנן)
שר האוצר ישראל כץ הביע התנגדות לסגירת החנויות ב-19:00, ונתניהו אמר לו שאם הוא מתנגד, עליו להביא הצעה אחרת. "אני בעד להוריד את ה-R במקומות האחרים", אמר כץ ונתניהו השיב לו: "הבנתי שאתה לא רוצה. תציע משהו אחר".
כץ אמר כי "האויב האמיתי הוא ההתקהלויות", והציע לשפר את האכיפה נגד מסעדות ש"הופכות את הטייק אוויי לטייק אין", כלשונו. "יש להגביר אכיפה על הפרות בוטות ועל ערים אדומות, ולא להגביל את המסחר שבו אין הדבקה. להזהיר מסעדות שמי שמפר את כללי הבריאות, כמו שרואים בחלק מהמקומות, יבוטל הטייק אוויי. אפשר להפעיל את הקניונים תוך הקפדה מלאה על כללי בריאות מחמירים".
10 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי
גבי אשכנזי
אשכנזי. אפשר לקחת סיכון בחינוך
(צילום: מוטי קמחי)
השרה מירב כהן הטילה ספק ביעילות של סגירת החנויות ב-19:00 ואמרה: "הצבעתי נגד פתיחת חנויות הרחוב, אבל אחרי שפתחנו אני רוצה לשאול אם זה עוזר במשהו להגביל עד השעה 19:00. יש סכנה גם בלתת מגבלות לא אפקטיביות. אולי אם נפתח לפחות שעות יהיה יותר עומס בשעות שהם פתוחים".
ראש הממשלה אמר בשלב זה: "יחסית למהירות שהנגיף מתפשט, הדיונים הם איטיים". הוא אמר שצריך לקבל החלטות מהר וציין כי "אנחנו תמיד בשבועיים איחור בגלל אופי המגפה".
שר החוץ גבי אשכנזי הביע תמיכה בדרישתו של השר גלנט להחזיר עוד תלמידים לבתי הספר. לדבריו, "צריך לחזור לעיקרון הדיפרנציאלי. אפשר לקחת סיכון מחושב בנושא החינוך. רוב הזמן חשבנו שזה לא תורם, הנתונים היום מראים שהחינוך לא העלה את התחלואה. אפשר לקחת סיכון".

גלנט: "חובה להחליט על החזרת מערכת החינוך מיד"

לאחר מכן עברו השרים לדון בנושא מערכת החינוך, ונראה כי רובם תומכים בהחזרת תלמידים נוספים בתי הספר. שר החינוך גלנט טען כי במערכת החינוך יש ירידה בתחלואה, למרות הפתיחה החלקית של בתי הספר והגנים. לכן לשיטתו יש להחזיר מיידית את התלמידים לכיתות ולא להמתין לירידת מקדם ההדבקה ל-0.8, שלדבריו "ממילא לא נתכנס אליו בצעדים הנוכחיים".
גלנט הוסיף: "חובתנו לקבל היום החלטה על החזרת מערכת החינוך לפעולה באופן מיידי. אם לא נקבל היום החלטה בעניין החינוך - המשמעות היא שהחינוך לא ייפתח לזמן רב. האם זו החלטה ששרי הממשלה מוכנים לקבל?".
הוא הציג נתונים שלפיהם חודש אחרי פתיחת גני הילדים, ב-99% מהם לא אובחן אף חולה. כמו כן שבועיים אחרי החזרת תלמידי שכבות א' עד ד' לכיתות, ב-90% מבתי הספר היסודיים אין אפילו חולה אחד.
10 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס
שרון אלרעי פרייס
"זה חוסר אחריות לפתוח עכשיו את החינוך". ד"ר אלרעי-פרייס
( צילום: אבי חי )
פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן הציג נתונים שתומכים בדברי גלנט, ובמצגת לשרים נכתב כי "הקלות השלב השני שכללו פתיחת כיתות א'-ד' לא הובילו לעלייה משמעותית בתחלואה". פרופ' סגל הוסיף כי "פתיחה רחבה של מערכת החינוך בערים עם תחלואה נמוכה יכולה להיעשות בבטחה בתוספת בדיקות למורים". הוא אמר כי יש סיכון נמוך להתפרצות בעקבות פתיחה דיפרנציאלית של מערכת החינוך ביישובים עם תחלואה נמוכה תוך תוספת של מדדי בקרה.
עם זאת ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס התנגדה למהלך ואמרה כי "זה חוסר אחריות לפתוח עכשיו את החינוך". היא גם הביעה התנגדות להצעה לסגור את המסחר מ-19:00, שלדבריה ייצור עומס בשעות הפתיחה של החנויות.
בהמשך הדיון תהה שר הפנים אריה דרעי בפני ראש הממשלה נתניהו: "למה לא מחליטים כעת על פתיחת כיתות ה'-ו' מיידית? שר החינוך אומר שהם ערוכים לפתיחה בשלישי". נתניהו השיב לו: "העלייה של מקדם ההדבקה בלתי נמנעת. לא קיבלתי את אמצעי הגריעה הנוסף הכלל ארצי שבעזרתו אנחנו גורעים אזורים. אם מקדם ההדבקה עובר את 1, לא יעזור מה נדבר. הוא יעלה".

נתניהו: לוודא שהחוזרים מדנמרק ייבדקו וייכנסו לבידוד

בהמשך התפתחו חילופי דברים סוערים בין שר הבריאות ואנשי משרדו לראש הממשלה בעניין סירובם להיבדק של נוסעים ששבו מדנמרק, שם התגלה זן חדש של הקורונה שעבר מוטציה בחורפנים.
נתניהו פנה לד"ר אלרעי-פרייס: "את אומרת ש-120 אנשים שחזרו מדנמרק לא נבדקו".
אלרעי-פרייס: "אנשים שמרגישים טוב ולא באו להיבדק, ממדינה ירוקה".
נתניהו: "אני לא אפדימיולוג אבל זה דבר איום ונורא, זו מוטציה. זה נגיף אחר. אנחנו צריכים, סליחה על הביטוי, לצוד אחד אחד. אנחנו יודעים מי הם".
אדלשטיין: "לא שמעת ראש הממשלה, דיברנו עם כל אחד מהם".
נתניהו: "לא מעניין אותי שדיברתם. תמצאו את הדרך המשפטית אם צריך נחוקק חוק, כרגע. אנחנו חייבים לרדוף אחרי הנגיף הזה. בין אם רוצים או לא תביאו אותם לבדיקות. אם צריך חוק אני אחוקק את זה".
הוא הנחה את השר לביטחון הפנים לוודא מיידית שהנוסעים ששבו מדנמרק נכנסים לבידוד וביקש מהיועמ"ש לוודא שאפשר משפטית לחייב אותם לעבור בדיקת קורונה".
בהמשך דיבר שר הפנים אריה דרעי ואמר כי כבר עתה יש להתכונן לסגר שלישי. "ברגע שהחלטנו לפתוח ולהתקדם אי אפשר להוריד את מקדם ההדבקה בשום צעד אכיפתי נקודתי שנעשה. צריכים להתכונן בהמשך לסגר שלישי, וכעת לפתוח את מערכת החינוך ואת המסחר. אנחנו צריכים לאפשר פתיחת מסחר כעת למשך חודשיים. אנחנו חייבים לפעול באומץ, לראות את האמת ולחיות עם הקורונה", אמר.
פורסם לראשונה: 15:34, 15.11.20