שלוש נשים איחדו כוחות בבחירות לנשיאות בלארוס, והכריזו על "סולידריות נשית" נגד המנהיג אלכסנדר לוקשנקו, שמתעקש שארצו לא מוכנה שאישה תעמוד בראשה.
הקמפיין של הנשים יצא לדרך במקביל לפרסום דו"ח של ארגון זכויות האדם אמנסטי, שהאשים את בלארוס באפליה נגד פעילות אופוזיציה. לפי הדו"ח שפורסם בשישי גורמים במדינה מאיימים על הנשים בתקיפה מינית ובמסירת הילדים שלהן לרשויות הרווחה.
7 צפייה בגלריה
בלארוס סבלטנה טיחנובסקאיה רצה לנשיאות
בלארוס סבלטנה טיחנובסקאיה רצה לנשיאות
שלוש הנשים שאיחדו כוחות. סבטלנה טיחנובסקאיה במרכז
(צילום: AP)

אלכסנדר לוקשנקו, שמכונה "הרודן האחרון באירופה", יתמודד ב-9 באוגוסט על כהונה שישית. בהתחשב בשיעורי התמיכה בו בבחירות הקודמות קשה שלא להטיל ספק באמינות התוצאות. משקיפים מהמערב טענו שהבחירות בבלארוס, שהייתה בעבר אחת המדינות החברות בברית המועצות, אינן הוגנות וחופשיות.
במערכת הבחירות האחרונה מנסה השלטון של לוקשנקו לדכא את האופוזיציה שמרימה ראש. בשבוע שעבר עצרו הרשויות מאות מפגינים מהאופוזיציה, ושלושה מתנגדים מובילים ללוקשנקו נמצאים במעצר.
7 צפייה בגלריה
בלארוס סבלטנה טיחנובסקאיה רצה לנשיאות
בלארוס סבלטנה טיחנובסקאיה רצה לנשיאות
מימין: מריה קולסניקובה. משמאל: ורוניקה טספקלו
(צילום: רויטרס)
אחד העצורים הוא סרגיי טיחנובסקי, אופוזיציונר ובלוגר פופולרי. הוא רצה להתמודד בבחירות לנשיאות, אך הרשויות פסלו את המועמדות שלו ועצרו אותו. סבטלנה טיחנובסקאיה, רעייתו של הבלוגר העצור, החליטה להתמודד בבחירות במקום בעלה. בצעד מפתיע ועדת הבחירות המרכזית אישרה בשלישי את מועמדותה של סבטלנה.
טיחנובסקאיה בת ה-37, מורה לשפות, אמרה שהיא לא האמינה שהרשויות יאפשרו לה להתמודד. "כולם יודעים למה אני עומדת כאן: מתוך אהבה לבעלי", אמרה במסיבת עיתונאים במינסק ביום שישי.
7 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
(צילום: AP)
העיתון הרוסי "נובאיה גאזטה" כתב שמדובר ב"סיפור הוליוודי טהור". הפרשנים הפוליטיים היו נלהבים פחות. הם אמרו שהפילוג באופוזיציה גדול מכדי להביא להצלחה בבחירות. בנוסף לטיחנובסקי נפסלה מועמדותם של שני אופוזיציונרים בולטים נוספים: ואלרי טספקלו, דיפלומט לשעבר שהפך לאיש אופוזיציה, ומנהיג האופוזיציה ויקטור בבריקו, שנחשב ליריבו הגדול ביותר של לוקשנקו. הוא נעצר בחשד לעבירות פיננסיות.
ביום חמישי צוותי הקמפיין של טיחנובסקאיה, בבריקו וטספקלו הודיעו שהם מאחדים כוחות. טיחנובסקאיה הצטלמה עם מריה קולסניקובה, ראש הקמפיין של בבריקו, ועם ורוניקה טספקלו, רעייתו של ואלרי.
7 צפייה בגלריה
בלארוס הפגנות נגד הנשיא אלכסנדר לוקשנקו אופוזיציה מינסק
בלארוס הפגנות נגד הנשיא אלכסנדר לוקשנקו אופוזיציה מינסק
עצורים בהפגנת האופוזיציה במינסק
(צילום: AP)
התמונה של שלוש הנשים ממסיבת העיתונאים הפכה במהרה לוויראלית. בתמונה טיחנובסקאיה מניפה אגרוף, טספקלו מסמנת את אות הניצחון וקולסניקובה יוצרת עם הידיים צורה של לב. "האייטם המרכזי בחדשות אתמול היה התמונה של שלוש נשים בלארוסיות יפהפיות שנמצאות יחד", כתב הפרשן הפוליטי אלכסנדר פדוטה. "נראה כאילו שכל החברה חיכתה עכשיו לאיחוד הזה".
שלוש הנשים חזרו על המחווה באירוע במינסק בשישי, כשטספקלו קראה לבלארוסים "להצביע לסבטלנה!". "החלטנו להתאחד ולהראות מהי סולידריות נשית", היא אמרה. "אנחנו לא סוג ב', אנחנו שוות לגברים ומאמינות שננצח". המועמדת טיחנובסקאיה מודה בינתיים: "עדיין לא נפטרתי מהפחד שלי". היא אומר שהמצב של בעלה מדאיג אותה מאוד.
7 צפייה בגלריה
הפגנה ב ברלין נגד המשטר ב בלארוס
הפגנה ב ברלין נגד המשטר ב בלארוס
הפגנה בברלין נגד המשטר בבלארוס
(צילום: EPA)
בעלה של סבטלנה, סרגיי טיחנובסקי, יעמוד לדין בגלל שארגן הפגנות נגד השלטון. החוקרים שערכו חיפוש בביתו מצאו סכום של 900,000 דולר שלכאורה הוחבא בספה. טיחנובסקי, שהיה בעל מבנה גוף מלא לפני שנעצר, הופיע בשימוע בבית המשפט (באמצעות שיחת ועידה בווידאו) וניכר שהשיל משקל רב.
הנשיא לוקשנקו הביע זלזול במעורבות של נשים בפוליטיקה המקומית. בחודש מאי הוא אמר שהחברה הבלארוסית "עדיין לא בוגרת מספיק כדי להצביע לאישה". בחודש שעבר אמר שאישה נשיאה "תהיה מסכנה ותקרוס".
7 צפייה בגלריה
בלארוס מנהיג אופוזיציה ויקטור בבריקו נעצר
בלארוס מנהיג אופוזיציה ויקטור בבריקו נעצר
ויקטור בבריקו, מנהיג האופוזיציה שנעצר
(צילום: AP)
בקמפיין אמר לוקשנקו שהוא עדיין נשוי לאשתו, שאיתה התחתן ב-1975. הוא מעולם לא נראתה איתו בציבור. לעיתים קרובות מי שמצטרף אליו באירועים שונים הוא בנו בן ה-15, ניקולאי.
הפרשנים אומרים שלטיחנובסקאיה אין סיכוי לנצח בבחירות, ויש שטוענים שהיא למעשה "כלי משחק" של הרשויות. הפרשן הפוליטי אלכסנדר קלסקובסקי אמר שסבלטנה "בפירוש לא מוכנה למשימה הזאת. כמו כן, הנסיבות יוצרות עליה לחץ אדיר: בעלה הוא בעיקרון בן ערובה של המשטר ונמצא בכלא". על התמונה של שלוש הנשים אמר קלסקובסקי: "זאת תמונה נחמדה, בוודאי, אבל לא צריך לפתח אשליות על המשך הקמפיין".