4 צפייה בגלריה
הספינה Ever Given בתעלת סואץ
הספינה Ever Given בתעלת סואץ
הספינה בתעלת סואץ. החילוץ עדיין מתעכב
(AFP)
המאמצים לחלץ את הספינה Ever Given שנתקעה בתעלת סואץ חודשו אתמול (שבת), ובסופם חלה התקדמות קלה כשההגה שב להסתובב והירכתיים זזו מעט. עם זאת, עדיין לא ברור מתי הספינה תשוב לפעילות מלאה. לפי סברה חדשה שהעלו ברשות תעלת סואץ, ייתכן כי טעות אנוש או תקלה טכנית הן שגרמו לספינה להיתקע ולחסום את התעלה, ולא מזג האוויר ששרר בתעלה ביום שבו היא נתקעה, יום שלישי.
יו"ר רשות התעלה, אוסמה רביע, אמר כי הוא מקווה שלא יהיה צורך לפרוק את המטען שעל הספינה - 18,300 מכולות - כדי להזיז אותה, וכי הרוחות החזקות והגאות מקשים על המאמצים.
4 צפייה בגלריה
הספינה Ever Given בתעלת סואץ
הספינה Ever Given בתעלת סואץ
יתכן כי טעות אנוש או תקלה טכנית גרמו לספינה להיתקע
(AFP)
לדבריו, "הירכתיים החלו לזוז לכיוון סואץ, וזו הייתה התקדמות חיובית, עד שמפלס המים ירד בלילה והפסקנו". רביע הוסיף כי "אנחנו מוכנים לכך שבכל רגע הספינה יכולה להחליק ולזוז ממקומה".
פועלי החברה ההולנדית העמלים על חילוץ הספינה פינו אתמול 20,000 טונות חול שהיו סביבה כדי להקל את המאמצים. לדברי החברה, הספינה תוכל להיות מחולצת בימים הקרובים אם כלי גרירה חזק יותר יצורף למאמצי החילוץ.
ניסיונות הגרירה חודשו אתמול בצהריים ויימשכו היום. ייתכן שכדי להזיז את הספינה יהיה צורך לפנות עוד חול כדי להקל את הגרירה. לדברי רביע, "כשמנסים לטפל בספינה בגודל כזה, ההתנהגות שלה בעת הגרירה לא ידועה לנו".
4 צפייה בגלריה
מצרים אונייה ספינה משא תקועה ב תעלת סואץ
מצרים אונייה ספינה משא תקועה ב תעלת סואץ
18,300 מכולות נמצאות על הספינה
(צילום: AP)
בתוך כך, "הגרדיאן" הבריטי דיווח כי לפחות 20 ספינות משא הנושאות בעלי חיים נתקעו בתעלת סואץ בעקבות הפקק שנוצר שם עם היתקעות ה-Ever Given. קיים חשש שאם הספינה לא תשתחרר בימים הקרובים בעלי החיים ירעבו, יתייבשו וימותו.
"החשש הגדול ביותר שלי הוא שייגמר להם מזון והמים, כי הם תקועים בתוך הספינות ולא ניתן לפרוק אותם למקום אחר מסיבות בירוקרטיות", אמר גרית וודינגר, רכז האיחוד האירופי בארגון בעלי חיים בינלאומי. "בעלי החיים נתונים בסכנת רעב, התייבשות ופציעות. בנוסף, הצוות לא יכול להיפטר מגופות של בעלי חיים מתים בתעלה. מדובר למעשה בפצצה סביבתית מתקתקת עבור בעלי החיים, הצוות וכל מי שמעורב".
על פי ארגון "Animals International", רוב הספינות העמיסו את בעלי החיים לפני כמה שבועות בספרד וברומניה. בעקבות הפקק שנוצר בתעלה, הממשלה בספרד הורתה להפסיק את משלוחי בעלי חיים למזרח התיכון, עד לשחרור הספינה Ever Given.
4 צפייה בגלריה
מצרים מאמצי חילוץ אונייה ספינה תקועה ב תעלת סואץ חוסמת את התנועה
מצרים מאמצי חילוץ אונייה ספינה תקועה ב תעלת סואץ חוסמת את התנועה
פינוי החול כדי להקל על חילוץ הספינה
(צילום: EPA)
האונייה MV Ever Given, אחת מאוניות המשא הגדולות בעולם, שאורכה 400 מטרים ומשקלה 224,000 טונות, נתקעה כאמור ביום שלישי. זה קרה דווקא בנתיב השיט החשוב שמחבר בין אירופה למזרח הרחוק, ושבו עוברים כ-10% מהסחר הימי העולמי. חסימת התעלה גרמה ליותר מ-200 ספינות להיאלץ להמתין משני צדיה, בלי יכולת לעבור בה.
התאגיד הפיננסי הגרמני אליאנץ העריך אתמול כי הפקק בתעלת סואץ, שמקצרת משמעותית את הדרך בין אירופה לאסיה, יעלה לסחר העולמי בין 10-6 מיליארד דולר בכל שבוע. כ-20% מהנפט באסיה מגיע דרך התעלה, ולפי גורמים בחברות נפט אסייתיות, כעת המכליות שעושות את דרכן יצטרכו להקיף את אפריקה - מה שיאריך משמעותית את זמן ועלות השילוח.