5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ונפתלי בנט
בנימין נתניהו ונפתלי בנט
ישראל לקראת חילופי שלטון? בנט ונתניהו
(צילום: קונטקט, יונתן זינדל)
יו"ר ימינה נפתלי בנט הודיע היום (שישי) כי החל במגעים להקמת ממשלת אחדות ללא ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא תקף את נתניהו על שהפסיק ללחוץ על יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לתמוך בממשלת מיעוט, ועל שלא הסכים לשמש כראש ממשלה חליפי למשך שנה כדי שגדעון סער ייכנס לממשלה. לדבריו, כדי שממשלת אחדות אכן תקום ותצליח, "כל השותפים יצטרכו לגלות איפוק". הליכוד תקף בתגובה: "בנט רוצה להיות ראש הממשלה בכל מחיר".
5 צפייה בגלריה
בצאל סמוטריץ'
בצאל סמוטריץ'
"נתניהו החליט להפסיק ללחוץ עליו בעניין ממשלת מיעוט" סמוטריץ'.
(צילום: קובי קואנקס)
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה תקווה חדשה
ישיבת סיעה תקווה חדשה
"היה נכנס לממשלה אם נתניהו היה ראש ממשלה חליפי". סער
(צילום: ערוץ כנסת)
בתחילת הפוסט שפרסם בנט זמן קצר לפני כניסת השבת, טען יו"ר ימינה כי כבר בהתחלה קיבל הצעה להיות ראש ממשלת "גוש השינוי" - אך סירב כיוון שרצה שנתניהו יקים ממשלת ימין. לדבריו, "אמרתי לנתניהו שהוא יכול לבנות על כל חברי סיעת ימינה בהקמת הממשלה. סדר העדיפויות מבחינתי היה ועודנו - עדיפות ראשונה, ממשלת ימינה. אם לא - עדיפות שנייה, ממשלת אחדות לאומית, תחת תנאים שיאפשרו לנו לנהל את העסק בצורה טובה ולוודא שהממשלה לא תלך לכיוון שמאל".
לדברי בנט, "בעדיפות שלישית, רק אם התנאים לממשלת אחדות אינם נענים, אז בלית ברירה בחירות חמישיות, אולי אישיות". הוא הסביר את התנגדותו לבחירות מעין אלה: "להערכתי, הן יובילו לבחירות שישיות, שביעיות ועוד. גם אם נתניהו ינצח בבחירות ישירות, הוא ממילא יקים ממשלה על בסיס הכנסת הקיימת. אז אם הוא יכול להקים ממשלה אחרי בחירות אישיות - שיקים אותה כבר עכשיו ונחסוך מיליארדי שקלים ועוגמת נפש".
"אין לנתניהו אפשרות להקים ממשלת ימין", אמר בנט. "ליתר דיוק - הוא לא מוכן לבצע מה שצריך כדי להקים ממשלה".


בנט טען כי לנתניהו שתי אפשרויות לממשלה. "האפשרות המקורית שנתניהו תיאר לי היא ממשלת ימין, עם 59 קולות - ליכוד, ימינה, המפלגות החרדיות והציונות הדתית", אמר. "לאור המצב, ובהיעדר חלופות, נתניהו הגיע למסקנה שזו הדרך המעשית ביותר להקים ממשלת ימין. כאשר נתניהו התחיל לגלגל את המהלך, סמוטריץ' פתח בקמפיין. מאז, בעשרות ריאיונות, סרטונים וציוצים, סמוטריץ' הגביר את העוצמה. אגב, מרבית האש בעניין מופנית דווקא אליי משום מה. בכל אופן, נתניהו החליט להפסיק ללחוץ על סמוטריץ' בעניין".
"האפשרות השנייה של נתניהו הייתה פשרה עם גדעון סער", הוסיף בנט. "ביסוד הקמת תקווה חדשה הייתה הבטחה שלא לשבת תחת נתניהו. על מנת לבוא לקראת סער, נתניהו יכול להקים ממשלת ימין 'על מלא' של 65 ח"כים, אם הוא יקיים רוטציה שלפיה מישהו אחר יהיה ראשון, ונתניהו חלופי ושני. הדמות הראשונה יכולה להגיע מהליכוד או מבחוץ. עד כה נתניהו סירב גם לאפשרות זו".
לדברי בנט, "אפשרות אחת דורשת מנתניהו ללחוץ על סמוטריץ', והשנייה דורשת ממנו לוותר ולשמש ראש ממשלה חליפי במשך בערך שנה. במקום באחת משתי האפשרויות הקשות האלה, נתניהו בוחר בדרך השלישית - לגרור את מדינת ישראל לבחירות חמישיות, תוך קמפיין אגרסיבי ואישי נגדי, כאילו אני שמאלן, תאב-כוח, שונא אותו ועוד".

"ממשלת אחדות לא תמסור שטחים"

בנט הסביר כי הבין שאין בכוונת נתניהו לבחור באחת משתי החלופות להקמת ממשלת ימין, והצהיר: "התחלתי במאמץ להקים ממשלת אחדות לאומית. בכל מקרה, הדלת לממשלת ימין פתוחה ורצויה מבחינתי".
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה העבודה
ישיבת סיעה העבודה
"מפלגות מאוד שונות, עמדות הפוכות". מיכאלי
(צילום: עמית שאבי)
יו"ר ימינה אמר כי אין לו ביטחון שממשלת האחדות אכן תקום, שכן "התנאים לא קלים. מדובר במפלגות מאוד שונות ואף הפוכות בעמדות". הוא פירט את החסמים בדרך לממשלה כזו: "התנאי הראשון שלנו הוא שנקבל את הכלים לממשלה טובה, רצינית ומתפקדת - זכויות וטו, שרים ומנגנוני קבלת החלטות. התנאי השני הוא שנוכל לשמור על העקרונות שלנו ועל השקפת העולם הלאומית שלנו".
"ממשלת אחדות כזו לא תממש את כל חלומותיי, אך היא לא תהיה פחות ימנית מהממשלות של נתניהו עם אהוד ברק, ציפי לבני או אבי ניסנקורן", עקץ בנט. "ממשלה כזו לא תוכל להחיל ריבונות על חלקי ארץ ישראל, דבר שאני מאוד מאמין בו לאחר עשרות שנים שבהן אף ממשלה, כולל של נתניהו, לא החילה ריבונות על סנטימטר אדמה של ישראל. אך הממשלה הזו גם לא תמסור שטחים". בנט הוסיף כי הממשלה גם לא תוכל לקדם רפורמות במערכת המשפט.
"אז מה כן תעשה הממשלה? המון", המשיך. "ראשית, היא תתחיל לעבוד. היא תעביר תקציב שתקוע כבר שנתיים. היא תחדש את פעולת מערכות המדינה. אני מקווה לראות בה פחות עבודת סולו ויותר שיתוף ופירגון. נפעל לעצב תכניות ארוכות טווח לישראל ולא לעבוד משעה לשעה ומשבוע לשבוע. לב פעילות הממשלה תהיה תנופה כלכלית, דאגה לעסקים קטנים ולעצמאים, שיקום מערכת החינוך, הורדת ביורוקרטיה ורגולציה, מסה של פרויקטי תשתיות, כבישים ורכבות, חיזוק הפריפריה. זאת, לצד שמירה על בטחון ישראל".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"בנט יהיה ראש ממשלה במחיר המלכת ממשלת שמאל". נתניהו
(צילום: יונתן זינדל)
"אם תקום ממשלה זו, כל השותפים יצטרכו לגלות איפוק בהתנהלות שלהם", אמר בנט. לדבריו, "אני מקיים אינספור מפגשים ושיחות עם השחקנים השונים. אנחנו מזמינים פנימה כל מפלגה שתקבל את קווי היסוד של הממשלה. בהחלט גם הליכוד, סמוטריץ והמפלגות החרדיות".
הוא סיכם את הפוסט בכך שאינו בטוח שאכן תקום ממשלה כזו, שכן היא תלויה בהמון פשרות ובוויתורים. "ישראל במשבר קשה מאין כמוהו", הוסיף.
הליכוד תקף את בנט בתגובה לפוסט: "ממשלה שמחרימה 52 מנדטים של הימין ובנויה מ-50 מנדטים של שמאל, שמאל קיצוני והמשותפת היא לא ממשלת אחדות אלא ממשלת שמאל עם עלה תאנה ימני קטנטן".
לפי הליכוד, "בנט רוצה להיות ראש ממשלה בכל מחיר, כולל במחיר המלכת ממשלת שמאל. אם בנט היה באמת רוצה להקים ממשלת ימין הוא היה עובד שעות נוספות לא לסגור ממשלה עם לפיד, אלא פועל לשכנע את גדעון סער להצטרף להקמת ממשלת ימין, או לפחות תומך בבחירות ישירות שהיו מאפשרות הקמת ממשלה כזו כפי שבוחריו באמת רוצים".