4 צפייה בגלריה
הגן יישאר סגור. אילוסטרציה
הגן יישאר סגור. אילוסטרציה
הגן יישאר סגור. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
גלי פריד מרמת גן נדרשה להיכנס עם משפחתה לבידוד, לאחר שבנה עומר בן השלוש נחשף לפעוט שנדבק בקורונה. בהמשך התברר לפריד כי הפעוט הגיע לגן הילדים אף שבן משפחתו נשא את הנגיף. "המחשבה שהצהרת בריאות שעליה חותמים ההורים כל בוקר מבטיחה עמידה בנהלים, לא פוגשת את המציאות", אמרה פריד בתסכול לנוכח הנתון שלפיו 580 גני ילדים נסגרו בנסיבות דומות מאז הסגר האחרון.
מאז היציאה מהסגר השלישי פעלו גני הילדים במשך 12 ימים, אולם מדי יום נסגרים עשרות מהם בזה אחר זה. הסיבה: חשיפה לחולה מאומת מהצוות החינוכי, גננות וסייעות שמסרבות להתחסן או ילדים שנדבקו. לפי נתוני משרד החינוך, כרגע סגורים ברחבי הארץ 374 גני ילדים ו-37 בתי ספר. מספר התלמידים המאומתים עומד כעת על 12,977 ומקרב עובדי ההוראה על 1,181. עשרות אלפי תלמידים ואלפי עובדי הוראה שוהים בבידוד. עם זאת, בניגוד למשרד החינוך שלפיו 374 גנים סגורים, יו"ר מחלקת הגננות בהסתדרות המורים מתעקשת ש-600 גנים סגורים.
4 צפייה בגלריה
ענת דדון
ענת דדון
דדון. טוענת כי מרבית הגננות התחסנו
(צילום: הסתדרות המורים)
ברקע הנתונים תובעת יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים ענת דדון מקבינט הקורונה לשנות את מתווה פתיחת גני הילדים, ולקבוע פעילות בקבוצות קטנות של קפסולות קבועות. דדון מתריעה מפני הידבקויות ושליחת מאות משפחות לבידוד, טוענת כי מרבית הגננות התחסנו והאשימה הורים ששולחים את ילדיהם לגנים אף על פי שבן משפחה נמצא מאומת וחושף את שאר ילדי הגן.
לעומתה, יש בקרב ההורים מי שתובעים להתנות כניסת צוותי חינוך ובכללם גננות, סייעות ומורים בהתחסנות או בבדיקת קורונה על רקע מקרים רבים של סגירת גני ילדים וכיתות לימוד בשל חשיפה למאומתים שסירבו להתחסן. הסוגיה של הורים ששולחים ילדים למוסד חינוך גם כשאחד מבני משפחתה חולה מאומת, מטרידה גם אחרים שנאלצו להיכנס לבידוד בגלל חוסר אחריות.
4 צפייה בגלריה
גלי פריד עם בנה עומר
גלי פריד עם בנה עומר
"קבוצת הגן הפכה לחידון". גלי פריד עם בנה עומר
(צילום: BabyPhotoTalya)
גלי פריד, שנדרשה כאמור להיכנס עם כל משפחתה לבידוד, אחרי חשיפת בנה לילד עם קורונה שנדבק מבן משפחתו, אמרה בהתייחסה לבעיה: "זה מתחיל בזה שקבוצת ההורים בגן הפכה לחידון בנושא הנהלים שמשתנים בקצב שיא, כמובן שלכל הורה יש פרשנות משלו, וזה נגמר בכך שגם כשמישהו מפר בבוטות את הנהלים ושולח ילדים לגן כשאחד מבני הבית האחרים מבודד או חולה, כולם מפחדים להעיר ואיכשהו הקבוצה מתמלאת באימוג'ים מחבקים וברכות 'רפואה שלמה'.
"צריך לומר את האמת, ההורים האלה שממציאים נהלים משל עצמם, כמו 'אם האח הגדול יצא שלילי בבדיקה אז מותר שהוא יהיה בבית וכולנו לא', זה ממש לא הנוהל. ההורים האלה חסרי אחריות. כל הורה יודע שאלא אם התפצלתם לבתים שונים, אין סיכוי שאחים מבודדים שומרים על בידוד בתוך אותו הבית, בוודאי לא כשהם בגיל יסודי ומטה. אותם הורים כנראה לא מבינים את מעגל ההשפעה האדיר של השלכות המעשים שלהם".

"השפעה גם על מעגלי פרנסה נוספים"

פריד ציינה עוד כי "ילד בן שלוש שנכנס לבידוד משבית את הוריו העובדים מלעבוד גם אם הם מחוסנים ופטורים מבידוד כי צריך להישאר איתו בבית, להתייחס אליו ולטפל בו. ילד כזה משפיע על כל האחים בבית, ולעיתים על מעגלי פרנסה נוספים כמו מטפלת שאומרים לה פתאום לא לבוא".
לדברי פריד, "אין זה מתפקידם של ההורים להיות משטרת האכיפה של הורים לא אחראים ששולחים לגן ילדים שצריכים להיות בבידוד, וגם לא תפקיד הגננת שנשלחת לחזית להפיץ הודעות לקוניות שמשרד החינוך הכתיב לה. זה לא נעים להיות זה שמעיר בקבוצה של הגן ומעמיד את העובדות על מקומן אחרי שלל ברכות ה'תהיו בריאים'. כמו שיודעים לקנוס מי שהולך בלי מסכה ברחוב, צריך לנהוג ביד קשה עם מפירי ההנחיות במערכת החינוך, אחרת חבל על החזרה לגנים".
4 צפייה בגלריה
רעות הרץ
רעות הרץ
"השלכות מכל כך הרבה היבטים". רעות הרץ
רעות הרץ מהרצליה, ממובילות המאבק להתניית כניסת צוותי חינוך בהתחסנות או בבדיקת קורונה, נאלצה להכניס את כל ילדיה לבידוד לאחר שבתה נחשפה לסייעת שנדבקה בקורונה. "בגלל חוסר יכולת לשמור על הפרדה מוחלטת, אנחנו מכניסים לבידוד גם את שני הילדים האחרים שלנו ולא נשלח אותם למסגרות", אמרה הרץ על המקרה של הסייעת שנדבקה אף שחוסנה פעמיים.
היא הוסיפה: "צריך להבין שההשלכות של הבידודים האלו הם מכל כך הרבה היבטים. ההיבט הבריאותי שבו אני מכניסה לסיכון את שאר ילדיי, הם לא ילכו לגן בשבוע הקרוב ושוב נקטעת להם שנת הלימודים. ההיבט החברתי שמכיל בתוכו לא רק את החברים אלא גם את האינטראקציה והקשר האישי עם המורה. הילד שלי אמנם לא בכיתה א' ששם נראה שהעניין הזה מהותי יותר, אבל איזה קשר אישי ועמוק מתפתח בין המורים והגננות לבין הילדים בשנה כזו? וכמובן ההשלכות הכלכליות והתעסוקתיות שנושאות מחיר מאוד כבד.
"אנחנו זוג שעובד משרות מלאות ונאלצים בשבוע כזה לפנות יומנים ולעבוד מהבית תוך שמירה על הילדים, הם קטנים ועדיין לא מעסיקים את עצמם באופן מלא. אנחנו עושים חלוקה ברורה מתי כל אחד עם הילדים ומתי השני עובד וככה מתנהלים. זה לא משהו שיכול להחזיק לאורך זמן, הרי בשבוע כזה של בידוד אי אפשר להביא בייביסיטר או סבתא, זה רק אנחנו".
הרץ אמרה עוד כי הסיטואציה הנוכחית תוקעת את רצף העבודה. "באירוע הזה נכנסו 30 ילדים מהגן לבידוד ועוד אחים כמו במקרה שלנו שלא ניתן להפריד אותם. כך קרה ש-60 הורים עכשיו לא עובדים ותעשו את המכפלות של יותר מ-370 גני ילדים שסגורים עכשיו".

קפסולות בגני הילדים

על רקע הזינוק בתחלואה בקרב ילדים, החליטו אתמול בעיריית בני ברק להכניס לגני הילדים את הלמידה בקפסולות שהונהגה עד עכשיו רק בבתי הספר. המטרה: לצמצם את היקף הגנים שנסגרים לצורך בידוד.

ראש העיר אברהם רובינשטיין אמר כי במקרה של תחלואה בסביבת גני הילדים, יוכנסו לבידוד התלמידים מקפסולת הלמידה ולא כל ילדי הגן. לדבריו, "המציאות שבה גני ילדים נסגרים ותלמידיהם נשלחים לבידוד היא כואבת ומדירה שינה מעינינו.
"אנו פועלים להבטיח שגרת לימודים יחד עם הבטחת שלומם של התלמידים ועובדי ההוראה. המתווה שלנו מפחית את הסיכון לילדי הגן, אף מעבר לנדרש בהנחיות הכלליות".
במרכז השלטון המקומי מתנגדים לקפסולות בגני הילדים, בטענה שהדבר אינו ישים הן מבחינת היכולת לגייס כוח אדם והן בשל העלויות. הנהגת ההורים הארצית תומכת בעמדה זו.
פורסם לראשונה: 22:16, 08.03.21