סגר קורונה שלישי, גני הילדים פתוחים, והגננות מפחדות להידבק. "המדינה מחייבת את הגננות להגיע לגנים ומפקירה אותן לסכנה יומיומית", האשימה היום (ראשון) יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, ענת דדון, שדורשת לחזור למתווה הקפסולות בגני הילדים – ולחסן את צוותי ההוראה. "מדי יום נסגרים עשרות עד מאות גנים בשל כניסה לבידוד, המצב בלתי אפשרי. זאת קטסטרופה", אמרה.
4 צפייה בגלריה
גן אלונים ברעננה
גן אלונים ברעננה
"הגננות נושאות על כתפיהן את המשק". למצולמים אין קשר לכתבה
(צילום: עיריית רעננה )

מהסתדרות המורים נמסר כי מתחילת חודש ספטמבר נדבקו בקורונה מאות גננות וסייעות: "נכון להיום 850 גני ילדים בשל חובת בידוד על רקע הימצאות גננות או ילדים מאומתים".
לדברי דדון, מעבר לפגיעה הבריאותית - המשמעות היא השבתה לסירוגין של אלפי ילדים שנשלחים לבידוד, והורים שנאלצים לשהות עם ילדיהם בבית או שהם עצמם מחויבים לבידוד.
לנתונים אלה היא הוסיפה: "הגננות בישראל נושאות על כתפיהן את המשק הישראלי. המשך פתיחת גני הילדים באופן מלא היא הפקרת הגננות והילדים. הגנים שנפתחו ללא קפסולות עמוסים ב-35 תלמידים קטנטנים, בתוך חלל של 60 מטר מרובע במקרה הטוב, עם גננת אחת וסייעת אחת.
"כידוע לכולם, ילדים צעירים זקוקים לעזרה החל בקינוח אף וכלה בניקיון אישי בשירותים, ואת כל זה מתבקשת הגננת לעשות תוך שמירת מרחק של שני מטרים מהילדים. אז תולים שלטים ומזהירים שחייבים לשמור על התו הסגול, אבל כולם יודעים שלא ניתן לשמור. הרי אין סיכוי שלא נתקרב לילדים, לא נחבק אותם ונסייע להם".
4 צפייה בגלריה
ענת דדון
ענת דדון
"מטילים הנחיות שלא ניתנות ליישום". ענת דדון
(צילום: הסתדרות המורים)
דדון הוסיפה ש"הילדים עדיין לא מודעים היטב להיגיינה בגיל הזה. מטילים הנחיות שאינן ניתנות ליישום. הגננות מפוחדות ומבוהלות מהמצב, רבות מהן נקלעו למצב נפשי לא פשוט, ואף לדיכאון בשל החרדות הללו".
היא פנתה למשרד הבריאות וקראה לו "להתעשת ולהפסיק להפקיר את הגננות". בנוסף, היא זעמה על הצבת הגננות והמורים בסדר עדיפות משני בכל הקשור לחיסונים.
"אנחנו רואים שעובדי שדות התעופה, קברנים, שוטרים ואחרים קיבלו עדיפות לחיסונים - ואת הגננות והמורים מפקירים", היא טענה, "אנחנו מצפים שמשרד החינוך יעמוד על הרגליים האחוריות ויילחם עבורנו כדי שגננות ומורים יחוסנו מיד. לצערי, מקבלי ההחלטות אינם מבינים את המשמעות של גני ילדים עמוסים וצפופים. הגננות נשלחות בכל בוקר לשדה קרב, חשופות להידבקויות".
4 צפייה בגלריה
ציפי ברנד
ציפי ברנד
סגן ראש עיריית ת"א, ציפי ברנד. "ערוכים לחסן, משרד הבריאות לא מאשר"
(צילום: יונתן בלום)

"הורים חותמים על אישורים - ושולחים ילדים חולים"

לטענת הגננות, המצב אף חמור יותר כעת, בימי החורף עתירי התחלואה. כמה מהן מספרות כי הורים שולחים את ילדיהם ליום הלימודים גם כשהם חולים - "הם חותמים על אישורים שלפיהם הילד בריא", סיפרו.
שוש לוי, גננת מראשון לציון, נדבקה בקורונה מאחת הילדות הלומדות בגן. היא סיפרה ל-ynet על רגעי החרדה והחשש שהיא לא תצא מהמחלה. לדבריה היא כינסה את ילדיה לשיחה והכינה אותם לאפשרות שלא תשרוד.
4 צפייה בגלריה
שוש לוי
שוש לוי
הגננת שוש לוי. "הכנתי את הילדים לכך שלא אשרוד"
"כשנודע לנו שאחת הילדות בגן נדבקה בקורונה מאימא שלה, כולנו נשלחנו לבידוד. בבדיקה שעברתי התברר שאני וילדה נוספת בגן חיוביות לקורונה לנגיף. הייתי בטוחה שזה הסוף שלי ושאני לא אצא מזה", סיפרה לוי - המחלימה בימים אלה.
"סבלתי מכאבים עזים בכל הגוף, צמרמורות חום, חולשה נוראית ולא יכולתי לתפקד. המצב שלי היה כל כך קשה", סיפרה הגננת, "אני אחרי ניתוח לב פתוח ואני סובלת מבעיות בלחץ דם. הייתי בטוחה שזהו. פחדתי. קראתי לילדים ואמרתי להם שאני לא אשרוד את זה. עכשיו אני מחלימה וזה נס חנוכה".
עוד אמרה לוי כי אף שהיה לה ברור שהיא תמשיך להגיע לגן שהיא אוהבת למרות הסיכון, "החזרת גני הילדים באופן הזה היא חוסר אחריות ושערורייה. יש לנו בגן 31 ילדים בחדר אחד, מלבן אחד. אין שום סיכוי שאפשר לשמור על ריחוק של שני מטר , ואם ילד זקוק לנו - אנחנו נפנה אליו ונסייע. חייבים לחשוב על זה שיש גם ילדים משולבים והם זקוקים לחיבוק למגע.
"אני עושה הכול באהבה, אבל זה לא הגיוני, כמות כזאת גדולה של ילדים בצל הקורונה. חייבים לפחות לחלק לקפסולות לשניים. הכול עניין של כסף ולכן לא מוכנים לתקצב וזה על חשבון הבריאות והחיים של גננות ומורות".
סגנית ראש עיריית תל אביב והממונה על הגיל הרך, ציפי ברנד, מסרה: "הממשלה צריכה להשקיע בחיסונים ולא בסגרים. התחלואה במערכת החינוך מגיעה מהצוותים המבוגרים, ולא מהילדים. לכן, יש לחסן מיידית כל אדם שבא במגע עם הילדים: מורה, סייעת או מנקה, תוך קדימות לגילי 40 ומעלה.
"מערכת החינוך היא עוגן של יציבות לילדים ואסור לשתק אותו, עוגן הכרחי ואסור לממשלה להמשיך לעשות בה ניסויים", הוסיפה ברנד, "בעיריית תל אביב פתחנו מרכז חיסונים ענק בכיכר רבין ואנחנו ערוכים לחסן במהירות. לצערנו משרד הבריאות מעכב אותנו במתן אישורים".