למרות השאיפה להציג ממשלה כבר בשבוע הקרוב - בגוש השינוי עדיין מתקשים לגבש הסכמות בשל דרישות הפלג הימני בממשלה על חשבון מפלגות המרכז-שמאל. אמש (שבת) התקיימו הפגנות מול בתי חברי ימינה, ובהם איילת שקד, ניר אורבך ועידית סילמן - שהודיעו כולם כי הם ניצבים לימינו של מנהיג המפלגה נפתלי בנט.
גורמים בגוש השינוי אומרים כי דרישותיהם של יו"ר ימינה בנט ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער מופרזות ביחס לכוחם של השניים בממשלה, ומלבד ראשות ממשלה ודרישת שליטה בכל התיקים הרגישים - דוגמת החינוך, המשפטים והפנים - הם דורשים גם מפתח לא-סימטרי של 8 תיקים על 12 חברי כנסת.
4 צפייה בגלריה
בנט, סער ולפיד
בנט, סער ולפיד
בנט, סער ולפיד
( צילום: יואב דודקביץ', אלעד גוטמן, ירון ברנר)


מנגד, מציעים בנט וסער מפתח של שר אחד לכל שלושה חברי כנסת למפלגות השמאל. לדוגמה: שני שרים וסגן שר לעבודה - מפלגה עם שבעה ח"כים לעומת השישה של ימינה (חסרת שיקלי) ותקווה חדשה. בנוסף, אומרים גורמים פוליטיים, בגוש הימין מטילים וטו ספציפי על מועמדים מבין מפלגות השמאל דוגמת ניצן הורוביץ לתיק החינוך.
כמו כן, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מתעקש למנות את יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לתיק האוצר - שעה שחלק מגוש הימין מסתייג מהמינוי בעיקר בגלל הזעם החרדי. "עד שמפלגות הימין לא ייסוגו ממפתח קואליציוני א-סימטרי ויבינו שגם למפלגות השמאל יש עקרונות אידיאולוגיים - לא תקום ממשלה", אמר גורם בגוש המרכז-שמאל.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט יוצא מפגישה בביתו של יאיר לפיד
נפתלי בנט יוצא מפגישה בביתו של יאיר לפיד
בנט יוצא מפגישה בביתו של לפיד
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
גדעון סער יוצא מפגישה בביתו של יאיר לפיד
גדעון סער יוצא מפגישה בביתו של יאיר לפיד
סער לאחר פגישה אצל לפיד
(צילום: מוטי קמחי)
ביום שישי נמשכו השיחות ממש עד כניסת השבת. בכל השיחות נכחו בנט ולפיד ובכל פעם נכח יו"ר מפלגה אחרת. השניים הבהירו כי בכוונתם להציג את ממשלתם ואת העקרונות המנחים עוד השבוע, אולם בשל הפערים ייתכן שהמהלך יתעכב.
בתוך כך, ליברמן פרסם שלשום רשימת דרישות לקראת המשא ומתן הקואליציוני ובהן חוק גיוס, ברית הזוגיות, ביטול המונופול על הכשרות, ביטול חוק המרכולים, קידום לימודי ליבה במגזר החרדי והפיכת המועצות הדתיות למחלקות לשירותי דת ברשויות המקומיות.
"ישראל ביתנו היא מפלגת ימין קלאסית", כתב ליברמן, "בשנים האחרונות התקיים תהליך של הנדוס תודעה שיצר בלבול מוחלט של המושגים גם בקרב הציבור הרחב וגם בקרב אנשי התקשורת. הניסיון לנכס את הגישה הדתית-משיחית לימין נוגד את העובדות והאמת ההיסטורית".

הפגנות מתחת לבתי נציגי ימינה

משפחות שכולות ופעילי ימין הפגינו אמש מול ביתה של חברת הכנסת איילת שקד בקריאה לא להקים ממשלה עם "תומכי טרור", כלשונם. הנוכחים, בהם נציגי משפחות שכולות, צעקו "מחבלים זה קו אדום".
בועז קוקיא, אביו של הלוחם רון קוקיא שנפל בפיגוע בערד, ממובילי פורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות ונפגעי הטרור, אמר כי הם דורשים מכל המפלגות וחבריהן להצטרף אך ורק לממשלה שלא תשען על תומכי טרור ושתפעל בנחישות להילחם בטרור. "נתקוף את כל המפלגות והח"כים, שיעיזו לפעול להקמת ממשלת מיעוט שתשען על תומכי טרור", אמר.
4 צפייה בגלריה
ההפגנה מול ביתה של איילת שקד
ההפגנה מול ביתה של איילת שקד
ההפגנה מול ביתה של איילת שקד
(צילום: פורום ״בוחרים בחיים״)
קוקיא ציין כי "זו מחוייבותנו לילדנו, הורינו, אחינו ובני זוגנו קורבנות הטרור, ולמניעת קורבנות נוספים. עלינו לזכור שהמאבק בטרור הוא חובה של הממשלה ואין לאף אחד זכות לסחור בביטחון המדינה ואזרחיה. אין לכם מנדט מוסרי להקמת ממשלה תומכת טרור".
ההפגנות התקיימו כאמור גם מתחת לבתיהם של חברי הכנסת מימינה ניר אורבך ועידית סילמן. יש לציין כי כל חברי הכנסת של ימינה מלבד עמיחי שיקלי הודיעו כי הם ניצבים לימינו של נפתלי בנט וחותרים להקמת ממשלה.
בתוך כך, חברת הכנסת מהליכוד גלית דיסטל-אטבריאן הוצפה בעשרות הודעות מפעילי ימינה, והאשימה בכך את יו"ר ימינה נפתלי בנט, שלטענתה הורה לאנשיו "לצאת למתקפה" על הסלולרי הפרטי שלה. "להטריד אותי באופן אישי זה ממש לא לעניין, אתה אמור לנהל את המדינה הזאת למען השם", כתבה דיסטל-אטבריאן בחשבון הטוויטר שלה.
פורסם לראשונה: 22:45, 08.05.21