3 צפייה בגלריה
בלוני תבערה בקיבוץ בארי
בלוני תבערה בקיבוץ בארי
חיילי צה"ל משתתפים בפעולות הכיבוי
(צילום: בראל אפרים)
מה עומד מאחורי הצהרת השליח הקטארי מוחמד אל-עמאדי אמש, על כך שהסיוע לרצועת עזה נתקל באתגרים מתמשכים? לפני כחודשיים נחשף ב-ynet כי ההנהגה בדוחא מביעה חוסר שביעות רצון מכך שהקהילה הבינלאומית מתייחסת בכפיות טובה למאמצי קטאר ברצועת עזה. הסיבה היא ביקורת בינלאומית על כך שקטאר מעבירה מאות מיליוני דולרים שמשמשים לטרור.
בדוחא לא אהבו את ההאשמות הללו בעיקר בשל העובדה שהקטארים ניסו עד כה ככל יכולתם לנהל את מנגנון חלוקת הכספים למשפחות נזקקות על בסיס רשימות שמיות שזכו לאישור מערכת הביטחון הישראלית. הקטארים גם דאגו לאורך חודשי החלוקה להבליט את העובדה שהכספים מחולקים בסניפי הדואר (מוסד אזרחי) ישירות למשפחות בלי שחמאס נוגע במהלך.

מורת הרוח גרמה לכך שמנגנון העברת המענק הפך לאיטי יותר אך לבסוף קטאר נאותה להכניס את המענק כפי שהתחייבה למשך שישה חודשים ממרץ, כלומר עד חודש ספטמבר. מקורות פלסטינים מסרו ל-ynet הבוקר (רביעי) כי קטאר החליטה בעקבות הביקורת הזאת שהוטחה נגדה שלא להודיע מראש על חידוש מנגנון חלוקת הכספים לרצועת עזה.
המקורות הסבירו שקטאר צפתה ששתיקה שלה בנוגע להמשך הפעלת המנגנון תוביל לערעור היציבות ע"י חמאס, שיגרום מיידית להתעוררות של הקהילה הבינלאומית, האו"ם, מצרים וישראל שינסו לשכנע אותה להמשיך בהעברת כספי המענק לרצועה.
התחזית של קטאר התממשה במלואה וחודש לפני תום תוקף מנגנון המענקים, חמאס החל בשבוע שעבר בהסלמה באמצעות ארגוני פרוקסי שהחלו לבצע את הפרחות בלוני התבערה והנפץ. התגובה לכך הייתה שהקהילה הבינלאומית וגם ישראל הגיעו לפתחה של דוחא וביקשו ממנה להמשיך ולהפעיל את מנגנון הסיוע כדי להביא להמשך השקט ברצועה. לפי דיווחים שונים גם ראש המוסד יוסי כהן שוחח השבוע עם בכירים בקטאר, כדי להבטיח את המשך המענק.
3 צפייה בגלריה
מוחמד אל-עמאדי
מוחמד אל-עמאדי
השליח הקטארי, מוחמד אל-עמאדי
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
שריפה מבלון תבערה במתחם שיחזור הקרב מ-1948 בקיבוץ יד מרדכי
שריפה מבלון תבערה במתחם שיחזור הקרב מ-1948 בקיבוץ יד מרדכי
שריפה מבלון תבערה במתחם שיחזור הקרב מ-1948 בקיבוץ יד מרדכי, הבוקר
לפי אותם מקורות, קטאר למעשה דרשה שכל השחקנים, שחלקם הסתייגו לפני חודשיים מהמשך העברת המזומנים, יבקשו ממנה בעצמם לחדשם.
קטאר רצתה ביוני לקבל "תעודת יושר בינלאומית" וידעה שתוכל לקבל אותה לקראת ספטמבר עם סיום תוקף המנגנון. השליח הקטארי בהודעתו אמש הביע נכונות להמשיך במתן המענק באומרו ש"קטאר תמשיך לתמוך העם הפלסטיני כדי שייצא מהמשבר".
המקורות מסרו שקטאר גם הביעה לאחרונה אכזבה מכך שחלק מהפלגים הקיצוניים ברצועה לא העריכו את מאמצי דוחא ולגלגו על המענק באומרם שבאמצעות מיליוני הדולרים קטאר קונה מחמאס שקט, למרות שהיא דואגת שהכסף יועבר ישירות למשפחות.
המשבר עוד לא תם אך ניכר מדבריו של אל-עמאדי שמנגנון המענק הקטארי יחודש בזמן הקרוב למשך חצי שנה עד שנה. אם כך אכן יקרה הרי שבתום התקופה יצטרכו השחקנים למצוא שוב פתרון שישביע את רצון חמאס וישאיר את השקט בגבול הרצועה על כנו.