ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת דנה הבוקר (רביעי) ביוזמתו של יו"ר הוועדה, ח"כ רם שפע, בעניין תשלומי הורים לשנה הבאה. בתום הדיון דחתה הוועדה את בקשת משרד החינוך לאשר את מתווה תשלומי ההורים כפי שהוא, ודרשה להתאימו לשנת הלימודים בצל הקורונה, כאשר הורים רבים במצוקה כלכלית וישנן פעילויות שלא יכולות להתקיים לפי הוראות משרד הבריאות.
בלב הדיון עמדה הסוגיה של צמצום התשלומים לאור הסעיפים שאולי לא יתקיימו בגלל הקורונה, ביניהם טיולים שנתיים ומסיבות כיתתיות. בנוסף, בעת שבה המשק כולו במצוקה כלכלית, להורים רבים תשלומים אלה עלולים להפוך לכמעט בלתי אפשריים. לדברי ח"כ רם שפע, יו"ר ועדת החינוך, לא נכון בעת הזאת לגבות את כל הסכום מההורים. "לצערי, למרות ניסיונות רבים לא הצלחנו להגיע להסכם עם משרד החינוך", אמר שפע.

שידור חי מכנס החינוך של ynet ו"ידיעות אחרונות"



לדברי גילה נגר, המשנה למנכ"ל במשרד החינוך, המשרד נערך לשגרת לימודים מלאה בצל הקורונה, וללא הגבלה על הפעילויות. "המדיניות שהשר מוביל היא לאפשר למנהלים את הגמישות הניהולית, ובתוך כך לגבות תשלומים. התשלומים יגבו אך ורק אם ניתן יהיה לבצע את הפעילות, ואם היא לא תתקיים הכספים יוחזרו להורים. במקביל כל הזמן מתקיימים דיונים במשרד, אנחנו לא אטומים למה שקורה, וכרגע אין החלטה סופית שהתקבלה - לא על ידי השר ולא על ידי המנכ"ל".


ח''כ אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם) פנתה לנגר, וביקשה לתת דגש על ילדים שהוריהם במצוקה כלכלית אמיתית. היא הוסיפה: ''על פי חוזר מנכ''ל אסור למנוע מילדים פעילויות עקב אי תשלום, אך זה קרה לא פעם. זו הזדמנות להבין את המצוקות של הילדים בבית ונדרשת רגישות יתר במיוחד בשנה הקרובה. אני קוראת לצוותי החינוך לא למנוע מהם את הפעילויות בגלל המצב הכלכלי".
1 צפייה בגלריה
ח"כ אורלי פרומן
ח"כ אורלי פרומן
ח"כ אורלי פרומן
ח''כ פרומן סיכמה: ''יש לאשר רק את הסעיפים שיש לנו ודאות שיתקיימו בפועל. אני קוראת לא לאשר את הבקשה לבטל את סבסוד מסיבות התלמידים לקראת השנה הקרובה. עלינו לעמוד על ההחלטה להפחית בתשלומי ההורים".
ח"כ עופר כסיף מהרשימה המשותפת שאל "האם תותר לינה בטיולים שנתיים? האם יתקיימו מסיבות? אם לא יהיו - למה לגבות? איך יאפשרו למדריכי תל"ן (תוכנית לימודים נוספת) לעבור מבית ספר לבית ספר? התשלומים האלה לא רלוונטיים. אצביע נגד תשלומי ההורים גם אם יהיו שקל אחד".
יו"ר סיעת יש עתיד-תל"ם, ח"כ מאיר כהן, טען כי יש לפרוס את התשלומים לפי פעילויות. "מה שמאושר על ידי משרד הבריאות ייגבה ומה שטרם אושר, לא", אמר כהן. "בלי קשר לקורונה, אנחנו מצפים לראות מתווה מדורג של צמצום תשלומי ההורים, שמותאם למציאות הרפואית ולהנחיות משרד הבריאות".
ח"כ קטי שטרית (הליכוד) אמרה כי "מה שהיה בשנה שעברה זה לא כמו השנה, אנחנו צריכים להתייחס לשנה הזו כמיוחדת, לא רק שהיא מיוחדת - היא לא נורמלית. אני מכירה הרבה הורים שהסכימו לפני שנה-שנתיים לתל"ן והיום הם אומרים 'אין לנו כסף'".
מיכל מנקס, סמנכ"לית חינוך וחברה בשלטון המקומי אמרה: "השנה מתחילה בעוד ימים ספורים, אני חושבת שנכון לאשר באופן עקרוני את התשלומים הרלוונטיים, אלה שאמורים להיות ומאושרים על ידי משרד הבריאות. המסיבה הקרובה היא אולי מסיבת חנוכה, אבל זה לא רלוונטי, צריך להיות מציאותיים". עוד הוסיפה כי "צריך לוודא שהתשלומים הרלוונטיים יאושרו ולתת למנהלי בית הספר אוטונומיה, שהם יקבלו את ההחלטה מה לדרוש ומה לא בהתאם לשיתוף הפעולה עם ההורים".
איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע ביקשה מהועדה לא להסיר את סעיף הטיולים השנתיים ואמרה: "ספגנו פגיעה כלכלית קשה מאוד בתקופת הקורונה, המדריכים יצאו לחל"ת, 400 מהם עדיין בחל"ת ומאוד רוצים לחזור לעבודה". עוד הוסיפה "היציאה למרחב הפתוח היא לא הבעיה, היא הפתרון. בחודש מאי יצאנו לטייל בהתאם למתווה, גם טיולים עם לינה ולא היה מקרה הדבקה אחד. הכאב הגדול שלנו זה שהטיולים שוב יפלו בני ערובה, זה קשה יותר משנה לשנה להוציא טיולים, אני מבקשת שתאפשרו את תשלומי ההורים כי אחרת לא יהיו טיולים".