שיעור התחלואה בקורונה ממשיך להדאיג, הממשלה צפויה להדק את ההגבלות על הציבור ולסגור לאלתר את מוסדות החינוך: ראש הממשלה בנימין נתניהו נוטה לקבל את המלצת משרד הבריאות, ולהורות על סגירה מלאה של מערכת החינוך ולצמצם את הפעילות במקומות העבודה לחיונית בלבד. כך מסתמן לקראת ישיבת הממשלה מחר שתעסוק בהידוק הסגר.
במשרד הבריאות מבקשים להטיל סגר משמעותי למשך שבועיים, אולם ראש הממשלה צפוי לבקש הגבלות נרחבות למשך שבוע עד 10 ימים. "אכנס את הממשלה ב-48 השעות הקרובות כדי לקבל החלטה על הידוק הסגר במאמץ אחרון למיגור המגפה", אמר הערב ראש הממשלה.
הנטייה של נתניהו בימים האחרונים הייתה לחזור להחלטה המקורית של הממשלה, שהשאירה את החינוך לגיל הרך ואת כיתות א'-ד' וי"א-י"ב פתוחים, אולם כעת הוא הקשיח את עמדתו. מנגד, בכחול לבן בראשותו של שר הביטחון בני גנץ סבורים כי צריך להשאיר את מערכת החינוך פתוחה ולקבל החלטה רק ביום חמישי - אחרי שתוצאות ההגבלות האחרונות יבואו לידי ביטוי בנתוני התחלואה.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בני גנץ
בנימין נתניהו, בני גנץ
נתניהו וגנץ. חילוקי דעות על הידוק הסגר
(צילום: יריב כץ, אלכס קולומויסקי)
בכחול לבן אמרו כי לפני קבלת החלטה בסוגיית מערכת החינוך יש צורך לקבל גם מידע לגבי כמות החיסונים שיש כרגע בידי מערכת הבריאות וכמה חיסונים צפויים להגיע לישראל. לפי כחול לבן, ראש הממשלה נתניהו ומשרד הבריאות התחמקו מלמסור מידע בנושא בנימוק של סודיות.
בנוסף מציינים בכחול לבן כי יש צורך לראות האם נמשכת ההתמתנות במקדם ההדבקה של החולים קשה ובינוני. "יכול להיות שאנחנו כבר רואים את התוצאות של סבב החיסונים הראשון", אומרים בכחול לבן. "אם כמות החולים הקשה לא ממשיכה להכפיל את עצמה - אז אין חשש של עומס בבתי החולים". במפלגתו של גנץ מבקשים לסגור כמה שפחות את חלקי מערכת החינוך ולפצות על ימי לימוד חסרים בפסח ובקיץ.
5 צפייה בגלריה
בית הספר נוף ילדות תל מונד
בית הספר נוף ילדות תל מונד
לקראת סגירת בתי הספר
(צילום: יאיר שגיא )
משרד הבריאות מתעקש על סגירת כל מערכת החינוך ומציג נתון שלפיו 42% מהתחלואה בישראל קשורה לחינוך, מטפלות, גננות ומורות. ואולם, מומחים שמייעצים לקבינט הקורונה טענו בימים האחרונים כי פחות מ-15% מהמאומתים בגילי מערכת החינוך נדבקו בתוך גני הילדים ובתי הספר. שר המדע יזהר שי מכחול לבן אומר שהמשמעות היא שדווקא בתי הספר הם מקום מוגן יחסית מקורונה.
אחרי שמזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד הזהירה כי בכוונתה להשבית את בתי הספר מיום שלישי הבא אם צוותי ההוראה לא יחוסנו, אמר שר הביטחון גנץ בישיבת הממשלה כי "צריך לקדם את החיסונים למערכת החינוך ולחשוב על פתרונות יצירתיים למען הילדים שלומדים בתקופת הקורונה".

שר הבריאות יולי אדלשטיין הזהיר בישיבת הממשלה: "אם לא ננקוט צעדים הכי קשים שיש - אנחנו במרץ-אפריל נהיה במצב של איטליה במרץ הקודם. אני יודע מה אני אומר ואנחנו עוד נציג את הדברים האלה בממשלה. אנחנו נהיה במשבר בריאותי יותר קשה מהגל הראשון והשני וזה פרומו לדיון כדי שלא נלך לישון בלילה בתחושה ש'רק נחזיק מעמד'".
שר האנרגיה יובל שטייניץ נשמע נחרץ יותר: "בכל יום שעובר המוטציה הבריטית ממשיכה להשתולל בארץ. בגלל התקווה שהחיסונים יועילו, אנחנו נגרום לאסון כמו שקרה בבריטניה ובמקומות אחרים באירופה. לא הגבנו - לא לפני שבועיים ולא בימים האחרונים. אם לא נעשה סגר קצר אבל מהיר, כולל מערכת החינוך, נשלם ביוקר על הסיפור הזה".
5 צפייה בגלריה
יובל שטייניץ
יובל שטייניץ
"נשלם ביוקר". שטייניץ
(צילום: אבי מועלם)
בניגוד לחזית האחידה שהוצגה מתחילת הסגר הראשון בין ההורים, הרשויות המקומיות, המורים ואנשי חינוך באקדמיה על אודות הדרישה להחרגת המערכת והשארתה פתוחה כפוף למגבלות, נדמה שבעת הנוכחית חלו בקיעים בין כלל המעורבים.
החלטת קבינט הקורונה לפתוח את גני הילדים באופן מלא וללא קפסולות וההחלטה למקם את המורים בעדיפות נמוכה בשרשרת החיסונים, הגבירו את החרדות בקרב העוסקים במלאכה שמגובים כאמור על ידי נציגיהם. במקביל, ראשי רשויות מקומיות החליטו על דעת עצמם לצמצם ואף לסגור מסגרות חינוך.
כל אלה הגבירו את הבלבול וחוסר הוודאות והחרדות בקרב הורים רבים. הנהגת ההורים הארצית ממשיכה לקרוא להשארת מערכת החינוך פתוחה ולהחריג אותה. יו"ר ההנהגה מירום שיף אמר כי סגירת מערכת החינוך תחריף את הנזק שכבר נגרם לתלמידים מבחינה לימודית, חברתית ונפשית והובילה אותם למצבי סיכון של אלימות ואובדנות. לדבריו, הממשלה בוחרת בדרך הקלה במקום לאכוף את הסגר הכללי.
סגנית יו"ר הנהגת ההורים אודליה שיינדורף אמרה כי הילדים אינם מקור ההדבקה ויש להשאיר את מערכת החינוך פתוחה. "אנחנו דורשים ליצור מדד חינוך נפרד לכל בית ספר, לקבוע מדדים אובייקטיביים לסגירה ופתיחה. הילדים אינם בני ערובה של חוסר יכולת אכיפה", אמרה שיינדורף.
היא הוסיפה: "הנתונים שמפרסמים משרד החינוך ומשרד הבריאות מוכיחים כי בניגוד לאמירות חסרות הבסיס לפני הסגר השני, שבהן הואשמו תלמידי ישראל כי הם מקור ההפצה ומקור ההתפרצות ולכן יש צורך בסגירה של מערכת החינוך, התגלו כלא נכונים ונועדו לשרת מטרה אחת אכיפת הסגר על כלל האוכלוסייה.
"הנתונים היום מוכיחים כי 85% מההדבקות של ילדים בגילי בית הספר אין מקורם במוסדות החינוך אלא הידבקות בבית, בתוך המשפחה ומחוץ למערכת החינוך. בית הספר הוא השתקפות של השכונה שבה הוא נמצא. לכן, שוב ושוב משתמשים במערכת החינוך ככלי וכבת ערובה כדי ליצור אכיפה וניהול איפה שנכשלים".
5 צפייה בגלריה
מירום שיף יו"ר הנהגת ההורים הארצית
מירום שיף יו"ר הנהגת ההורים הארצית
"סגירה תחריף את הנזק". שיף
(צילום: בועז נובלמן)
שר החינוך יואב גלנט קרא לשרי הממשלה להתאחד מאחורי ראש הממשלה נתניהו ולאשר באופן מיידי את המתווה להפעלת מערכת החינוך בתקופת הסגר, כפי שאושר על ידי הממשלה ונדחה על ידי ועדת החינוך של הכנסת. עם זאת, נתניהו מסתייג כאמור מהדברים ולא צפוי לקבל את הצעתו של השר גלנט שסבור כי אימוץ המתווה יסייע בשמירה על בריאות התלמידים וסגלי ההוראה לצד מענה חינוכי הולם.
בימים האחרונים גברו הקולות בקרב ראשי רשויות מקומיות לסגור מוסדות חינוך כצעד מניעתי מול התחלואה הגואה. כך עשו למשל ראש העיר בת ים צביקה ברוט וראש העיר רמת גן כרמל שאמה-הכהן.

"אנחנו חשים את המגמה"

עם זאת, יו"ר התאגדות מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות, אבי קמינסקי, אמר כי מבדיקה שנערכה עלה כי ישנה ירידה של אחוזים בודדים בהגעת תלמידים למוסדות החינוך ברחבי הארץ. לדבריו, יש גם הורים שמעדיפים להשאיר את ילדיהם בבית מחשש להידבקות. "מדובר באחוזים בודדים, אך אנו חשים את המגמה", אמר קמינסקי.
5 צפייה בגלריה
אבי קמינסקי
אבי קמינסקי
"מדובר באחוזים בודדים". קמינסקי
בקריית ביאליק, שחוותה לפני שבועיים התפרצות בבית הספר היסודי נעורים, אין כיום בתי ספר סגורים. ואולם, תלמידי 10 כיתות מתוך 233 בעיר נמצאים בבידוד. במקביל סגורים 4 מתוך 65 גני הילדים בעיר. בקריית אתא נסגרו 14 כיתות בתשעה בתי ספר וכן תשעה גני ילדים.
בקריית ים נסגרו לצורך בידוד שמונה כיתות וכן חמש "קפסולות" שבהן ילדים לומדים יחד. בחלק מבתי הספר בעיר נסגרה יותר מכיתה אחת. ראש העיר דוד אבן צור העריך כי זה רק עניין של זמן עד לסגירת מערכת החינוך כולה. "לא לעולם חוסן", אמר אבן צור. "אני קורא לממשלה להגיע להחלטה ולסייע לנו לשמור על בריאות התלמידים".