תחלואת הקורונה במגזר הערבי מהווה 41% מסך התחלואה בישראל, ומקדם ההדבקה בחברה זו עומד על יותר מ-1. יישובים רבים בחברה הערבית מוגדרים אדומים, אף שבכמה מהם ניכרת מגמת ירידה. בימים האחרונים עדיין מתועדות חתונות המוניות בכפרים השונים, ו-ynet אף פרסם תיעוד מאולם אלמג'ד שביישוב ברטעה - שם התקיימו חתונות חרף הגבלות הקורונה המחמירות. היום (ראשון) כבר הודיעה הנהלת האולם על סגירתו.
4 צפייה בגלריה
חתונה בברטעה בניגוד להנחיות סגר הקורונה
חתונה בברטעה בניגוד להנחיות סגר הקורונה
"המקום היחיד שהיה פתוח". חתונה באולם בברטעה
4 צפייה בגלריה
חתונה בברטעה בניגוד להנחיות סגר הקורונה
חתונה בברטעה בניגוד להנחיות סגר הקורונה
"טוב עשתה ההנהלה שסגרה את המקום". חתונה בברטעה
4 צפייה בגלריה
דבוריה
דבוריה
"פיזור האירועים קשה, חלק מהמשתתפים שתויים". המשטרה בחתונה בדבוריה
(צילום: דוברות המשטרה )
בהודעה של הנהלת האולם נכתב כי "לאור המצב, וכדי שנשמור על בריאות האנשים היקרים, אולם החתונות אלמג'ד נסגר עד לסיום התפשטות הקורונה". אתמול ביקר פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו בכפר קרע ומתח ביקורת על ההתקהלויות והחתונות בברטעה, שחלקו נמצא מעבר לקו הירוק.
האולם בברטעה, שבו התקיימו חתונות כמעט מדי יום, נמצא בפאתי הכפר והוא מהווה מוקד משיכה לתושבי היישובים הערביים מהצפון, מהמשולש ומוואדי ערה. אחד מתושבי המשולש, שארגן אירוע בכפר לפני כמה ימים, אמר כי "המקום היחיד שמצאתי לקיים בו את החתונה היה ברטעה. אין מקום אחר לקיים בו אירועים. בברטעה אפשר לשמוח בלי שהמשטרה תתנפל עלינו".
חתן מאזור הצפון, שהתכוון לקיים את חתונתו בברטעה, אמר: "דחיתי את החתונה שלי פעמיים. נכון שרציתי לערוך מסיבה באולם בברטעה, אבל אם זה לא אפשרי אני אחפש מקום אחר. אנחנו מחכים לשמחה ולא רוצים לקיים חתונה שקטה. בתי ספר, חופים ובתי עסק נפתחו - אז לא חושב שלא נוכל להזמין אנשים לחתונות".

עבד כבהא, תושב ואדי ערה, אמר הערב בעקבות סגירת האולם כי "הנהלת האולם בברטעה עשתה צעד נכון. עדיף לא לקיים חתונות בתקופה זו. הם אולי מפסידים, אבל זה לטובת הבריאות של כולנו. מקווה שכולם ילכו באותו דרך".
במשטרה אמרו כי "בחברה הערבית יש עשרות אירועים שמבוצעים בחצרות בתים ובשטחים פתוחים. זה מציב אתגר מורכב יותר שמתחיל באיתור האירועים, שלרוב נשען על מודיעין שמתקבל בזמן אמת ומייצר מצבים מורכבים של הגעת כוחות המשטרה לאירוע לאחר שהוא כבר בעיצומו. הדבר מקשה על אכיפת ההנחיות ופיזור האירוע שבו לוקחים חלק עשרות משתתפים, חלקם שתויים".
במהלך סוף השבוע האחרון פוזרו ברחבי מחוז צפון אירועים משפחתיים וחברתיים שהתקיימו בניגוד לתקנות. בין היתר פוזרה חתונה בכפר דבוריה בהשתתפות עשרות אנשים, ובמקום נרשמו קנסות לשבעה אנשים בגין אי עמידה בתקנות. המוזמנים במקום ישבו צפופים סביב שולחנות, כשחלקם ללא מסכות ובניגוד להנחיות.
4 צפייה בגלריה
נצרת
נצרת
שוטרים מגיעים למסיבה בנצרת
(צילום: דוברות המשטרה )
המשטרה פיזרה גם מסיבת יום הולדת בנצרת, שהתקיימה בשתי חצרות בתים ובהשתתפות עשרות בני אדם. המוזיקה הופסקה ומספר האנשים במסיבה צומצם בהתאם לכמות המותרת. גם בכפר מוקייבלה פוזרה מסיבה.
במשטרה אמרו כי "הכוחות נמצאים במאמץ מתמיד לשמור על בריאות וביטחון הציבור, והאזרחים צריכים לגלות אחריות אישית ולהקפיד על ההנחיות. ברגע שאירוע מתקיים ללא הקפדה על ההוראות, הוא עלול לגרום להדבקה המונית, וסיכוי רב שלא יסתיים בצורה מוצלחת וכל ההשקעה בהכנות תרד לטמיון, תוך מפח נפש לחוגגים. האכיפה נועדה להגן על האזרחים - אי הקפדה על ההנחיות מעמידה בסכנת את בריאות התושבים ואת פרנסתם".
ביישובים שהוכרזו כאזור מוגבל - מג'דל שמס, בוקעתא - תנועת הנכנסים והיוצאים הוגבלה כדי למנוע התפשטות הנגיף. המשטרה הציבה מחסומים בדרכי הגישה ליישובים, והשוטרים במקום מונעים תנועה לא הכרחית. המשטרה פועלת גם בתוך היישובים כדי לסייע לתושבים לאכוף את ההנחיות.