3 צפייה בגלריה
השגרירים בזיכרון בסלון
השגרירים בזיכרון בסלון
השגרירים באירוע "זיכרון בסלון"
(צילום: משרד החוץ )
משרד החוץ יזם לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה אירוע "זיכרון בסלון" שאליו הוזמנו השגרירים הזרים שמוצבים בארץ. באירוע, שנערך ביוזמת המחלקה למאבק באנטישמיות ולשימור זכרון השואה במשרד החוץ, הוצגו עדותיהן של שתי שורדות השואה בטי אפל ושרה גודמן, ולאחריהן התנהל שיח בין המשתתפים.
בטי אפל נולדה באפריל 1935 בוואלנסיין שבצרפת להורים ממוצא פולני. המשפחה התגוררה בעיירה זו עד ספטמבר 1942, אז נעצרו אמה ואחיה מישל בן השנתיים על ידי המשטרה הצרפתית והגסטפו, הם נשלחו למאלין שבאוקראינה ומשם לאושוויץ - שם נספו.
בטי עצמה, עם אביה ואחיה ז'ק בן ה-5, הצליחו לחצות בחשאי את קו התיחום אל דרום צרפת. אחר כך הופקדו בטי ואחיה במשפחה לא-יהודית בדולין, כפר קטן בסאבוא שבצרפת - שם שהו עד סוף המלחמה. בטי עלתה ארצה לבדה ב-1964. "כיום", היא אומרת, "אני סבורה שחיוני שנדבר על מה שעבר עלינו ונספר הכול, כי אנחנו האחרונים, ולאחר שנסתלק מן העולם מי יוכל להעיד שהיינו כאן וראינו את מה שראינו?".
שרה גודמן, שורדת נוספת שסיפרה את סיפורה, הוסיפה: "ב-1939 מיד לאחר ליל הבדולח ומאסר אבי, בגיל שנתיים וחצי, נשלחתי עם אחותי בת ה-6 ואישה זרה ברכבת לבלגיה". בנקודה זו מתחיל סיפור מנוסתה והישרדותה של שרה גודמן ומשפחתה בזמן השואה ומלחמת העולם השנייה. בריחה וחיים בצל סכנת המוות, מעבר בין שבע מדינות כדי לשרוד ולהינצל מפני המפגע הנאצי.
3 צפייה בגלריה
הציוץ של שגרירת קרואטיה
הציוץ של שגרירת קרואטיה
הציוץ של שגרירות קרואטיה
לצד השגרירים הרבים שלקחו חלק באירוע, השתתף גם ראש המשלחת הדיפלומטית המרוקאית בישראל. בתום האירוע נשארו שגרירים רבים לשוחח עם השורדות. השגרירה הפינית בארץ צייצה בטוויטר והודתה לשורדת בטי על כך ששיתפה את סיפורה, וציינה: "זו היא משימתנו - לשמור את הזיכרון".
השגריר הקרואטי אמר כי בעבורו היה זה מרגש לקחת חלק באירוע ולשמוע את עדותה של בטי. שגרירת אוסטריה בישראל חנה ליקו צייצה: "לפני יום השואה, 'זיכרון בסלון' במשרד החוץ. אני אסירת תודה על הנכונות של בטי לספר את סיפורה כיצד זוג צרפתים החביאו אותה בחוות שלהם וכיצד היה קשה עבורה לדעת מה עלה בגורל משפחתה".
3 צפייה בגלריה
הציוץ של שגרירות אוסטריה
הציוץ של שגרירות אוסטריה
הציוץ של שגרירת אוסטריה

שגרירי אירופה בהודעה משותפת: "מתנגדים לכל צורה של אנטישמיות"

שגריר האיחוד האירופי בישראל ושגרירי 26 המדינות החברות באיחוד פרסמו הודעה מיוחדת לרגל יום השואה, ויצאו נגד כל גילוי אנטישמיות ותאוריות קונספירציה שמאשימות יהודים בהפצת קורונה. "נתנגד בכל תוקף לשקרים אלו כל אימת שניתקל בהם, ונמשיך להיאבק באנטישמיות ובפשעי שנאה אחרים", כתבו השגרירים.
עוד ציינו כי "כולנו זוכרים היום, מתוך תחושה של אחריות עמוקה, את ששת מיליוני היהודים, שנרצחו באכזריות על אדמת אירופה, יחד עם קורבנות אחרים של הנאציזם בתקופה החשוכה ביותר שידעה האנושות. אנו מצטרפים לישראלים וליהודים בכל העולם באבלם על הגברים, הנשים והילדים היהודים שנרצחו על ידי הנאצים ועוזריהם וחולקים כבוד לשורדי הזוועות הבלתי נתפסות של השואה אשר בנו מחדש את חייהם בישראל, באירופה ובכל העולם. חובתנו הקולקטיבית היא להבטיח שזוועות השואה לעולם לא יישכחו".
כמו כן, הנציבות האירופית ציינה כי היא שילשה את התקציב להנצחת זיכרון השואה ולחינוך ומחקר השואה ב-2022, ובשנה הקרובה היא תציג לראשונה את האסטרטגיה המקיפה של האיחוד, שגובשה למען המאבק באנטישמיות וטיפוח חיים יהודיים.