נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הורה להחזיר מסומליה את רוב החיילים האמריקנים, שפועלים שם נגד ארגון הטרור א-שבאב שמסונף לאל-קאעידה. בהודעת הפנטגון נמסר כי טראמפ הורה להחזיר את רוב החיילים ואנשי הצוות מסומליה בתחילת 2021.
הפנטגון לא סיפק פרטים נוספים על המהלך ולא ציין מה מספר החיילים שיעזבו את סומליה ועל המועד המדויק. הגנרל מארק מילי, יו"ר המטות המשולבים, אמר השבוע שמתנהלים דיונים על הנוכחות האמריקנית העתידית בסומליה ושטרם התקבלה הכרעה בנושא.
3 צפייה בגלריה
כוחות אמריקניים חיילים של צבא ארה"ב ב סומליה
כוחות אמריקניים חיילים של צבא ארה"ב ב סומליה
כוחות אמריקניים בסומליה
(צילום: AP, HORN OF AFRICA / Senior Airman Kristin Savage )
על רקע החשש שמעוררת הנסיגה הבהיר הפנטגון שארה"ב "לא נסוגה מאפריקה", ושהיא תמשיך לפעול נגד ארגוני טרור ולשמור על היתרון האסטרטגי שלה באזור. "אנחנו משנים את מיקום הכוחות, אבל לא את המדיניות האמריקנית", הבהירו במשרד ההגנה של ארה"ב.
מומחים הזהירו שלנסיגה אמריקנית יהיו השלכות קשות על הביטחון בסומליה, שבה יתקיימו בתחילת 2021 בחירות לפרלמנט. בסומליה מקווים שג'ו ביידן, הנשיא הנבחר של ארה"ב, שייכנס לתפקיד ב-20 בינואר, ישנה את ההחלטה של הנשיא היוצא טראמפ.
3 צפייה בגלריה
חייל אמריקני במהלך פעילות ב סומליה צבא ארה"ב
חייל אמריקני במהלך פעילות ב סומליה צבא ארה"ב
חייל של ארה"ב בפעילות בסומליה
(צילום: AP, HORN OF AFRICA / Tech. Sgt. Christopher Ruano )
"ההחלטה של ארה"ב להסיג כוחות מסומליה בשלב קריטי במאבק המוצלח בא-שבאב ורשת הטרור העולמית שלו היא מצערת בצורה יוצאת דופן", אמר איוב איסמאעיל יוסוף, סנאטור סומלי וחבר בוועדת יחסי החוץ של הסנאט. "הכוחות האמריקניים תרמו תרומה עצומה והייתה להם השפעה גדולה על האימון ועל היעילות המבצעית של החיילים הסומלים".
שר ההגנה של טראמפ כריס מילר, שמונה לתפקיד אחרי ההפסד של הנשיא הרפובליקני בבחירות, ביקר בסומליה לפני כשבוע. הוא אמר שארה"ב עדיין מחויבת למאבק בארגונים קיצוניים שמסכנים את האינטרסים האמריקניים, את השותפות של ארה"ב ואת בעלות הברית שלה באזור.
3 צפייה בגלריה
סומליה לוחמים א שבאב
סומליה לוחמים א שבאב
ארגון הטרור א-שבאב
(צילום: AP)
טראמפ הבטיח להחזיר חיילים אמריקנים שמשרתים מעבר לים, והורה להחזיר הביתה אלפי חיילים בשבועות האחרונים שלו בבית הלבן. בחודש שעבר הורה להחזיר 2,500 חיילים אמריקנים מהמזרח התיכון עד אמצע ינואר: 2,000 יחזרו מאפגניסטן ו-500 מעיראק. ההחלטה הזאת עוררה ביקורת גדולה, גם במפלגה הרפובליקנית, ובכירים במפלגה אמרו שהנסיגה תערער את יציבות האזור ותחזק את ארגוני הטרור המקומיים.
הפנטגון אמר אתמול שחלק מהאמריקנים שיעזבו את סומליה יישלחו לפעילות במדינות השכנות באפריקה, כדי לאפשר את המשך המאבק המשותף נגד ארגוני הטרור. הכוחות שיישארו בסומליה יוצבו בבירה מוגדישו.