שגריר איטליה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו (זאיר לשעבר) נהרג במתקפה חריגה נגד שיירה של אנשי האו"ם במזרח המדינה. כך הודיעו בצהריים (ב') משרד החוץ ברומא והרשויות המקומיות בקונגו. יחד עמו נהרגו לפי הדיווחים מאבטחו האישי, שוטר-צבאי איטלקי, ואחד הנהגים בשיירה.
3 צפייה בגלריה
לוקה אטנסיו שגריר איטליה ב רפובליקה הדמוקרטית של קונגו שנרצח במתקפה על שיירת ה או"ם
לוקה אטנסיו שגריר איטליה ב רפובליקה הדמוקרטית של קונגו שנרצח במתקפה על שיירת ה או"ם
לוקה אטנסיו בסלפי עם תושבים מקומיים. משמש כדיפלומט מאז 2003
3 צפייה בגלריה
כוח שמירת השלום של ה או"ם ב הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו
כוח שמירת השלום של ה או"ם ב הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו
כוח שמירת השלום האו"ם בקונגו. זהות התוקפים לא ידועה
(צילום: רויטרס)
לפי הרשויות בקונגו, המתקפה על השיירה של אנשי תוכנית המזון של האו"ם התרחשה בסביבות השעה 10:15 (שעון מקומי), סמוך לעיירה בשם קניאמאהורו, הנמצאת כמה קילומטרים מזרחית לעיר גומה, בירת מחוז צפון קיבו שגובל באוגנדה וברואנדה. הרשויות בקונגו אמרו כי מטרת המתקפה הייתה ניסיון חטיפה.
גורם דיפלומטי אמר לסוכנות הידיעות AFP כי השגריר בן ה-43 נורה באזור בטנו ופונה במצב קריטי לבית חולים בעיר גומה. בהמשך מת מפצעיו. הגורם אמר כי הכוחות באזור פועלים לאתר את התוקפים, אולם זהותם טרם ברורה.
"משרד החוץ נאלץ לאשר, בצער רב, את דבר מותו בגומה של השגריר האיטלקי לרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, לוקה אטנסיו, ושל שוטר צבאי", מסר משרד החוץ ברומא בהודעה קצרה. שר החוץ האיטלקי, לואיג'י די מאיו, אמר כי מדובר ב"יום שחור ועצוב" עבור איטליה, והבטיח כי "שום מאמץ לא ייחסך בניסיון לשפוך אור על שאירע". הוא הודיע כי בעקבות התקרית יחזור מוקדם מהצפוי לרומא מביקור בבריסל, שם קיים פגישות עם עמיתיו מהאיחוד האירופי. נשיא איטליה, סרג'ו מטרלה, גינה את מה שכינה "מתקפה פחדנית".
באזור שבו התרחשה המתקפה נמצא הפארק הלאומי וירונגה, פנינת טבע תיירותית ואתר מורשת עולמי שכיום מוגדר כנתון בסכנה, בשל הקרבות המתחוללים בו בין ארגונים חמושים רבים הנאבקים על שליטה. לכוח שמירת השלום של האו"ם במדינה, MONUSCO, יש יותר מ-15,000 חיילים, אך הללו מתקשים לשמור שם על הסדר. הפארק משתרע על פני הרים ויערות, בשטח של כ-7,800 קמ"ר.
אטנסיו שימש כראש המשלחת האיטלקית לקינשאסה, בירת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, מאז 2017. הוא מונה לשגריר שם ב-2019. לפי התקשורת האיטלקית הוא היה אחד השגרירים הצעירים ביותר של איטליה. את הקריירה הדיפלומטית שלו החל בסוף 2003, לאחר שהשלים לימודי עסקים באוניברסיטת בוקוני שבמילאנו. הוא החל את דרכו במשרד לעניינים כלכליים, אך עבר בהמשך לעסוק בסוגיות הנוגעות לאפריקה ולשיתוף פעולה בינלאומי. בעבר שימש גם כקונסול בקזבלנקה ועבד בשגרירות בניגריה.