4 צפייה בגלריה
דן הראל, אילן בירן, אודי אדם ועמוס ירון
דן הראל, אילן בירן, אודי אדם ועמוס ירון
ארבעת המנכ"לים. לחקור עמוקות את הפרשה
(צילום: גיל נחושתן, אוהד צויגנברג, שאול גולן, אלכס קולומויסקי)
תצהירי המנכ"לים נחשפים: ארבעה מנכ"לים לשעבר של משרד הביטחון מסרו לאחרונה תצהירים מפורטים בפרשת הצוללות. מהתצהירים עולה שכולם מסכימים על דבר אחד: מדינת ישראל חייבת לחקור לעומק את הפרשה שעלתה למשלם המיסים מיליארדי שקלים, ושבמסגרתה התיר נתניהו לספק למצרים שתי צוללות מתקדמות תוך הסתרה של האישור הזה משר הביטחון. התצהירים המלאים יתפרסמו מחר ב"ידיעות אחרונות".
כל ארבעת המנכ"לים החתומים על התצהירים, שהוגשו במסגרת העתירה של התנועה לאיכות השלטון שבה דרשה לפתוח מחדש את החקירה בפרשת הצוללות, כיהנו כאלופים במטה הכללי של צה"ל עוד לפני ששימשו מנכ"לי משרד הביטחון. מכאן ניתן להסיק שכולם מכירים היטב את המערכת גם מצד הצבא, וגם מצד משרד הביטחון.
4 צפייה בגלריה
נתניהו בצוללת ב-2016. "לחצים מלשכתו כפו הוצאת סכומי עתק"
נתניהו בצוללת ב-2016. "לחצים מלשכתו כפו הוצאת סכומי עתק"
נתניהו בצוללת ב-2016. "לחצים מלשכתו כפו הוצאת סכומי עתק"
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
"הרמטכ"ל ושר הביטחון לא ידעו. חייבים לחקור". נתניהו עם שר הביטחון דאז יעלון והרמטכ"ל איזנקוט
"הרמטכ"ל ושר הביטחון לא ידעו. חייבים לחקור". נתניהו עם שר הביטחון דאז יעלון והרמטכ"ל איזנקוט
"הרמטכ"ל ושר הביטחון לא ידעו. חייבים לחקור". נתניהו עם שר הביטחון דאז יעלון והרמטכ"ל איזנקוט
(צילום: קובי גדעון/לע"מ)
בתצהירים של אילן בירן, עמוס ירון, דן הראל ואודי אדם, שהגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות", מסבירים מנכ"לי משרד הביטחון ב-16 מתוך 24 השנים האחרונות, כיצד לחצים מלשכת נתניהו, תוך התעלמות מנתונים וממידע במערכת הביטחון, ותוך הסתרה ומידור, כפו על מערכת הביטחון הוצאת סכומי עתק על רכש צוללות במועדים מוקדמים מהדרוש בניגוד לצורך המבצעי שהוגדר על ידי חיל הים.
חלק מהמנכ"לים כיהנו בתפקיד גם בתקופה שבה בוצע רכש הצוללות הזה. חלק אחר מעיד על מנגנון קבלת ההחלטות שהם היו חלק מבנייתו. כולם מסכימים על דבר אחד: האופן שבו נוהלה קבלת ההחלטות ברכש הצוללות, כלי השיט להגנת אסדות הגז והאישור למכירת צוללות מתקדמות למצרים, היה לכל הפחות תמוה ולחלוטין בלתי מקובל. המחמירים שבהם אפילו מייחסים לנתניהו שיקולים אישיים. אבל בסופו של דבר, כולם מסכימים: מדינת ישראל חייבת לנהל בדיקה מעמיקה מאוד של פרשת הצוללות.
אילן בירן: "חשד חמור לניגוד עניינים של ראש הממשלה כבר בשלב קבלת ההחלטות"
בחודש נובמבר 2018 הסתיימה החקירה שערכה המשטרה בפרשת הצוללות. עוד לפני שהחקירה החלה, הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבליט שראש הממשלה בנימין נתניהו אינו קשור לפרשה.
אלא שבחודש מרץ 2019 מוטלת הפצצה: מבקר המדינה יוסף שפירא פונה למנדלבליט ומעביר לו מידע על כך שנתניהו החזיק מניות בחברת הפלדה שבבעלתו בן דודו נתן מיליקובסקי. החברה הזו של מיליקובסקי היא ספקית הפלדה ליצרנית הצוללות טיסנקרופ ונהנתה באופן ישיר מגידול בהיקף הפעילות של טיסנקרופ.

למרות המידע הזה, לא החלה כל בדיקה מחודשת של פרשת הצוללות. מאחר שלא נפתחה כל בדיקה רשמית, נכנס עורך הדין אליעד שרגא לתמונה. הוא החל לעבור בעצמו בין בכירי מערכת הביטחון לשעבר וגבה מהם תצהירים. בתצהירים הללו מתארים הבכירים איך פעל מנגנון רכש כלי השיט בתקופתם.
דן הראל ואודי אדם, שכיהנו במשרד בשנים המדוברות, מתארים בגוף ראשון את שלל התמיהות שעולות מהמידע שנחשפו אליו בזמן אמת. שרגא ניגש עם כל החומרים הללו לבג"ץ והגיש עתירה בדרישה לפתיחה מחודשת של חקירה בפרשת הצוללות.
אודי אדם: "חייבים לחקור את אישור המכירה ללא ידיעת גורמי הביטחון"
לבקשת המדינה התצהירים הללו היו חסויים והוטל עליהם צו איסור פרסום. היום פקע הצו, והעדויות הללו נחשפות כעת לראשונה. כל הארבעה דורשים חקירה עמוקה של פרשת הצוללות, חלקם טוענים שנדרשת הקמת ועדת חקירה ממלכתית במקביל לחקירה פלילית שתבוצע על ידי משטרת ישראל.
הארבעה מביעים במילים קשות את יחסם למידע שאליו נחשפו, ומתארים כי מעולם לא היה כדבר הזה בתקופתם.
4 צפייה בגלריה
גבה את התצהירים בעצמו. עו"ד אליעד שרגא
גבה את התצהירים בעצמו. עו"ד אליעד שרגא
גבה את התצהירים בעצמו. עו"ד אליעד שרגא
(צילום: גיל יוחנן, רויטרס)
עמוס ירון: "אם הייתי עובד משרד הביטחון שחשוף לקבלת החלטה כה פסולה הייתי מתפטר".
אילן בירן: "נדרש מינוי דחוף של ועדת חקירה ממלכתית. קשריו העסקיים של נתניהו עם מיליקובסקי הוסתרו לכאורה, במשך תקופה ארוכה, כולל מידע שבוודאי היה מעלה בזמן אמת אצל בעלי תפקידים במערכת הביטחון, חשד חמור לניגוד עניינים של ראש הממשלה כבר בשלב קבלת ההחלטות.
"רק ועדת חקירה המשולבת בחקירה משטרתית תשכיל לחקור, להסיק מסקנות, ובעיקר להמליץ על דרכים נכונות וראויות לביצוע הליכי רכש והתעצמות אסטרטגית".
דן הראל: "חשש לפגיעה בביטחון בשל מעורבות גורמים הנגועים בשיקולים זרים". הראל מדבר בתצהיר שמסר גם על "התערבות בוטה של גורמים שונים במשרד ראש הממשלה".
אודי אדם: "העובדה שניתן אישור לגרמנים למכור צוללות תקיפה למצרים מבלי שמפקד חיל הים, הרמטכ"ל, שר הביטחון, גורמי מודיעין לרבות אמ"ן והמוסד מודעים לכך, חייבת להיבדק ולהיחקר".
ראש הממשלה בנימין נתניהו נדרש על ידי בית המשפט להגיש תגובה מקדמית לעתירה של התנועה לאיכות השלטון ובה הוא ביקש מבית המשפט "לדחות אותה מכל וכל, בנימוק שהעתירה איננו מחדשת דבר", ו"מכילה הכפשות מכוערת, והכל מתוך אינטרסים פוליטיים זרים ופסולים". בתגובה שהגיש נתניהו באמצעות עו"ד יוסי כהן נטען עוד כי "בטיעוני העתירה אין כל שחר" וכי היא הוגשה "בניסיון מחוצף להטעות את בית המשפט". באשר לתצהירים שאיסור הפרסום הוסר עליהם, מסר כהן כי "מדובר בתצהירים סודיים שהוגשו במעטפה סגורה כדי ליצור ספין תקשורתי".
התצהירים המלאים יתפרסמו מחר ב"ידיעות אחרונות".