ה-NRA, איגוד הרובאים האמריקני, הגיש אתמול (יום ו') בקשה להגנה מפשיטת רגל - במטרה לחמוק מחקירת התובעת הכללית במדינת ניו יורק, שמעוניינת לפרק את האיגוד. ה-NRA הגיש את הבקשה בבית משפט במדינת טקסס, המדינה שבה הוא מעוניין להירשם כעמותה. האיגוד ביקש להפעיל את הסעיף ה-11 לחוק פשיטת הרגל, שמאפשר התארגנות מחודשת.
איגוד הרובאים האמריקני הוקם כעמותה ללא מטרות רווח בניו יורק ב-1871. מדינת ניו יורק הודיעה באוגוסט אשתקד שהיא תובעת את ה-NRA בחשד להונאה של בכירי האיגוד. התובעת הכללית, לטיטיה ג'יימס, האשימה את מנהיג ה-NRA וויין לה-פייר ואת הבכירים האחרים בעבירה על חוק העמותות במדינה. לפי ג'יימס ראשי ה-NRA לקחו לכיסם תרומות של עשרות מיליוני דולרים כדי לממן את אורח החיים הראוותני שלהם, שכולל חופשות ומטוסים פרטיים - ובנוסף "קנו את שתיקתם" של העובדים לשעבר באיגוד הרובאים.
2 צפייה בגלריה
NRA איגוד הרובאים האמריקני
NRA איגוד הרובאים האמריקני
לקראת מעבר לטקסס: ה-NRA הגיש בקשה לפשיטת רגל
(צילום: שאטרסטוק)
איגוד הרובאים הגיש בקשה לפשיטת רגל בבית משפט בדאלאס שבטקסס. הוא מסר שהוא מתכנן לקום מחדש כעמותה בטקסס כדי לחמוק מ"סביבה רגולטורית ופוליטית מושחתת" בניו יורק, שבו הוא פועל כיום. במכתב לחברי הארגון מסר לה-פייר שטקסס, שנחשבת לאחד ממעוזי הרפובליקנים, "מעריכה את התרומה של ה-NRA, מהללת את החברים שלנו שמצייתים לחוק ותומכת יחד איתנו בחופש החוקתי". לה-פייר הוסיף: "אנחנו מבקשים הגנה מהגורמים בניו יורק שמנצלים את כוחם בצורה בלתי חוקית נגד ה-NRA וחבריו".
מגפת הקורונה פגעה קשות ב-NRA. בשנה שעברה נאלץ האיגוד לפטר עשרות עובדים ולבטל את העצרת הלאומית שלו. כשהאיגוד הודיע על הגשת הבקשה לפשיטת רגל הוא טען שהוא נמצא במצב הכלכלי הטוב ביותר שלו במשך שנים ושהוא אינו במצב של חדלות פירעון. לה-פייר הסביר שהבקשה לפשיטת רגל תאפשר לאיגוד הרובאים האמריקני לשגשג בטווח הארוך - כשהוא רחוק מהסביבה "הרעילה" של ניו יורק. ב-NRA יש כ-5 מיליון חברים. משרדי האיגוד הם אמנם בווירג'יניה, אך עד כה ה-NRA רשום בניו יורק.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב לובי הנשק איגוד הרובאים NRA מנכ"ל וויין לה פייר
ארה"ב לובי הנשק איגוד הרובאים NRA מנכ"ל וויין לה פייר
וויין לה-פייר, ראש איגוד הרובאים
(צילום: AP)
לה פייר הוסיף שנכון לעכשיו לא יחולו שינויים באיגוד, ושהוא ימשיך להגן על הזכות החוקתית של חבריו לשאת נשק במסגרת התיקון השני לחוקה. ה-NRA הוא איגוד משפיע במיוחד ובארה"ב יש לו מתנגדים רבים שמאשימים אותו באחריות לאלימות הנשק, שגבתה ב-2018 את חייהם של 38,390 אמריקנים (השנה האחרונה שבה פורסמו נתונים בנושא).
"המצב הכלכלי שעליו הצהיר ה-NRA סוף-סוף תואם את המצב המוסרי שלו: פשיטת רגל", אמרה התובעת ג'יימס בהצהרה בשישי. "אנחנו לא נאפשר ל-NRA להשתמש בהצהרה הזאת או בטקטיקה אחרת כדי לחמוק מאחריות ומהבדיקה של המשרד שלי", הדגישה. בתביעתה של ג'יימס היא ציינה שהפעילות של ה-NRA כעמותה ללא מטרות רווח בניו יורק העניקו לתביעה במדינה את הסמכות לדרוש את פירוקה. ה-NRA הגיש תביעה נגדית בבית משפט פדרלי בניו יורק והאשים את התובעת הדמוקרטית בהפרת הזכות לחופש הביטוי - מסיבות פוליטיות. מעבר של ה-NRA לטקסס יסכל את מאמציה של ג'יימס לפרק אותו.