5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד נפתלי בנט
יאיר לפיד נפתלי בנט
מתקרבים לממשלה. לפיד ובנט
(צילום: קובי קואנקס)
פחות משעתיים לתום המנדט של לפיד, "גוש השינוי" מתקרב לממשלה: יו"ר רע"מ מנסור עבאס חתם הערב (יום ד') על המסמך שמאפשר ליו"ר יש עתיד להודיע לנשיא המדינה ראובן ריבלין על כך שהצליח להרכיב ממשלה. עבאס נפגש עם בנט ולפיד בכפר המכביה והגיע איתם להסכמות בעניין החברה הערבית. זמן קצר לאחר מכן, גם גדעון סער חתם על המסמך שמאפשר ללפיד להודיע לנשיא כי "עלה בידו" להרכיב ממשלה.
5 צפייה בגלריה
עבאס, בנט ולפיד לאחר החתימה בפגישה בכפר המכבייה
עבאס, בנט ולפיד לאחר החתימה בפגישה בכפר המכבייה
עבאס, בנט ולפיד לאחר החתימה בכפר המכבייה
(צילום: נוואף אל-נבארי)
במקביל, ראשי "גוש השינוי" אמרו כי הושגה פשרה גם על המקום בוועדה לבחירת שופטים. עם זאת, בסביבתה של יו"ר העבודה מרב מיכאלי אמרו שהיא טרם נתנה את הסכמתה לדבר כזה.
בהתאם לפשרה המסתמנת, תתקיים רוטציה על המקום בוועדה, בהתאם להצעתה של איילת שקד. לפי ההצעה, בחצי הראשון של הקדנציה של הממשלה, בתקופה שבה יכהן בנט כראש הממשלה, שקד תהיה הנציגה מטעם הממשלה בעוד חבר הכנסת של הקואליציה יהיה ח"כ ממפלגת העבודה. בחצי השני של הקדנציה, כשלפיד יכהן כראש הממשלה, תכהן מיכאלי כנציגת הממשלה בוועדה וח"כ מתקווה חדשה יכהן כנציג הקואליציה.
5 צפייה בגלריה
עבאס, בנט ולפיד לאחר החתימה בפגישה בכפר המכבייה
עבאס, בנט ולפיד לאחר החתימה בפגישה בכפר המכבייה
החתימות להקמת הממשלה
(צילום: נוואף אל-נבארי)
5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי ואיילת שקד
מרב מיכאלי ואיילת שקד
מיכאלי ושקד. מסתמנת פשרה על המקום בוועדה לבחירת שופטים
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן)
בתמורה להסכמה לרוטציה על המקום בוועדה לבחירת שופטים, מפלגת העבודה תקבל תפקיד סגן שר בממשלה המתגבשת, אולם טרם ברור איזה.
אחרי החתימה על ההסכם הקואליציוני ועל המסמך לנשיא, אמר יו"ר רע"מ מנסור עבאס כי הצדדים הגיעו ל"מסה קריטית של הסכמות שנותנת פתרון לסוגיות בחברה הערבית", כלשונו. "יש בהסכם הזה הרבה דברים טובים לחברה הערבית והישראלית בכלל, בייחוד באזור הנגב וכמובן בסוגיות של הריסת בתים. זו הפעם הראשונה שמפלגה ערבית שותפה להקמת ממשלה ואנחנו מקווים שהיא תקום. אנחנו לא מעוניינים במערכת בחירות חמישית ולכן קיבלנו החלטה קשה. נפעל בנחישות שהמהלך הזה יצליח".
5 צפייה בגלריה
מנסור עבאס לאחר הפגישה בכפר המכביה
מנסור עבאס לאחר הפגישה בכפר המכביה
עבאס בכפר המכביה. "זו החלטה קשה. נפעל בנחישות כדי שהמהלך יצליח"
(צילום: מוטי קמחי)
גורם המעורה בפרטי המו"מ אמר מוקדם יותר כי הצדדים עובדים על ההסכמות הכלליות, במטרה להציג לנשיא המדינה ראובן ריבלין את הממשלה המתגבשת לפני המשך הדיונים. "אני לא מעריך שיש משהו שיכול להקריס את האירוע", אמר הגורם. בתוך כך, חבר הכנסת ניר אורבך, ששוקל להצביע נגד הממשלה עם לפיד, עושה את דרכו לכפר המכביה יחד עם איילת שקד. אחרי ההסכמות עם עבאס, מתכוון בנט לעסוק בנושא הזה.

ההסכמה המסתמנת על המקום בוועדה לבחירת שופטים הגיעה אחרי עימות הפומבי וחילופי מהלומות בין מרב מיכאלי לאיילת שקד. בשעה שבנט ולפיד עוד נפגשו עם עבאס, במפלגת העבודה אותתו שהממשלה המתגבשת לא תיפול בגלל תפקיד המריבה. "ההחלטה בנוגע לנציגת הממשלה בוועדה למינוי שופטים בתקופת מינוי שופטים לעליון היא באחריות כל ראשי מחנה השינוי", אמר גורם רשמי במפלגה. "נקבל החלטה משותפת ונקים עוד הערב ממשלת שינוי שתחליף את שלטון נתניהו".
עבאס עצמו, תיאר הערב רצון וכוונת להקים ממשלה שתתן מענה לצורכי החברה הערבית, כלשונו. "אם נקבל מענה ראוי למצוקות שלנו, נתקדם", אמר יו"ר רע"מ עם הגעתו לכפר המכביה. "מדובר על חוק קמיניץ, האכיפה והכפרים הלא-מוכרים. הסכמנו על הרבה דברים אבל נותרו עוד".
מתקווה חדשה נמסר כי ההסכם שעליו חתמה כולל כמה סעיפים, בהם פיצול תפקיד היועמ"ש; רפורמה בזכויות אזרח בחקירה ומשפט; העברת האחריות על המעונות והחינוך על הגיל הרך למשרד החינוך ויצירת רצף פדגוגי; הקמה אוניברסיטה בגליל; אישור לשיווק 300 אלף יחידות דיור כולל דירות במחירי דיור בר-השגה; הקמת מערך פיקוח לשמירה על שטחי C; רפורמת קנאביס, הכוללת חוק אי-הפללה של צרכנים, הסדרה מלאה של שוק הקנאביס, קידום קמפיין להעלאת מודעות לסכנות שבשימוש וטיפול בהתמכרויות.
שר הביטחון בני גנץ (כחול לבן) אמר עם המראתו לוושינגטון: "אני יוצא עכשיו לארה"ב לנסיעה קצרה אבל מאוד חשובה כדי לדאוג לביטחון ישראל. אני משוכנע שאני אוכל לדאוג שם לביטחון ישראל, כדי שכאן נוכל להקים ממשלת שינוי שבה נחזור ונדאג לאחדות בחברה הישראלית, לריפוי בחברה הישראלית ולביטחון מדינת ישראל על כל אזרחיה".