5 צפייה בגלריה
כפר יאסיף בעת השביתה במגזר הערבי
כפר יאסיף בעת השביתה במגזר הערבי
כל העסקים ביישובים הערביים נסגרו
אזרחים ערבים רבים פתחו היום (שלישי) בשביתה לאור האלימות המשטרתית, פינוי המשפחות בשייח ג'ראח והמהומות בהר הבית. ביישובים הערביים נסגרו בתי ספר, מוסדות ציבור ובתי עסק.
השביתה, שהוכרזה שלשום על ידי ועדת המעקב בראשות חבר הכנסת לשעבר מוחמד ברכה, לוותה היום בפעילויות הסברה גם ביישובים הערביים. מאות צעירים עמדו בשעות הבוקר ביציאה מהיישובים הערביים וניסו לשכנע את התושבים שלא לצאת למקום העבודה כדי להשתתף בשביתה.
5 צפייה בגלריה
כפר יאסיף בעת השביתה במגזר הערבי
כפר יאסיף בעת השביתה במגזר הערבי
סניף בנק סגור בכפר יאסיף
בעקבות השביתה וההסלמה הביטחונית צופים במשרד התחבורה שיבושים בשירותי התחבורה הציבורית, שצומצמה לא רק מחוסר כוח אדם - אלא גם בהנחיית גורמי הביטחון. כ-30% מהתחבורה הציבורית מהנגב ועד השרון צומצמה.
בחברת קווים נערכו מבעוד מועד ופרסמו רשימה מסודרת של הקווים שהשירות בהם ייפגע ברחבי הארץ. "בשל מחסור באוטובוסים עקב נזקים קשים שנגרמו בימים האחרונים לאוטובוסים שלנו ובשל מחסור בנהגים ובצל השביתה של נהגנו מהמגזר הערבי, יהיו שיבושים בלוח הזמנים", כתבו בחברה לנוסעים והמליצו שלא לצאת לנסיעות שאינן הכרחיות.
גם ברכבת ישראל הודיעו על שינויים בלוח הרכבות. קו ראשון לציון הראשונים-לוד בוטל, וכך גם קו דימונה-באר שבע צפון. הקו בין כרמיאל לבאר שבע בוטל, וגם הקו שבין באר שבע לאשקלון. כמו כן חלו שינויים בלוח הנסיעות בין רחובות, אשדוד ואשקלון. במהלך היום התחנות בדימונה, אופקים, שדרות, נתיבות, ראשון לציון הראשונים ויבנה מזרח יישארו סגורות.

האוטובוסים והנהגים על הכוונת

ההתפרעויות ברחבי הארץ, בעיקר בערים המעורבות אך לא רק בהן, הובילו לנזקים כבדים לעשרות אוטובוסים שמשמשים את שירותי התחבורה הציבורית. מלבד זאת, גם נהגי אוטובוסים יהודים וערבים הותקפו בימים האחרונים באבנים ובמכות.
על-פי נתוני משרד התחבורה, מאז תחילת האירועים נפגעו יותר מ-160 אוטובוסים כתוצאה מוונדליזם והתפרעויות ברחבי הארץ. בחברת אגד, לדוגמה, דיווחו על הצתת שלושה אוטובוסים בחניון בשפרעם. בחברה ציינו כי אירועים רבים נרשמו באזור הפזורה הבדואית, באר שבע, ערד, דימונה ובכביש 40 בדרום.
בארגון כוח לעובדים, שמייצג את הנהגים בחלק מחברות התחבורה הציבורית ציינו כי גם נהגים ערבים הותקפו בימים האחרונים: בבית שמש נזרקו אבנים על נהג ונופץ חלון באוטובוס, בעוד בצומת חמד שבדרך לירושלים רדפו נערים אחרי נהג ממוצא ערבי.
5 צפייה בגלריה
קלנסווה בעת השביתה במגזר הערבי
קלנסווה בעת השביתה במגזר הערבי
קלנסווה סגורה לחלוטין
גם בנתניה הופעלה אלימות כלפי נהג אוטובוס בידי נערים שחשבו שהוא ערבי. בטבריה נאלצו נהגים ערבים להסתגר ביום רביעי האחרון בתחנה המרכזית בעיר – והם חולצו על-ידי חבריהם היהודים. "יידו אבנים על אוטובוסים כדי לתקוף בכוונה נהגים ערבים. אחד מהם חבש כיפה", סיפר יצחק אלקובי, נהג חברת סופרבוס בטבריה. "חילצנו את הנהגים הערבים לצמתים מחוץ לעיר ברכבים של החברה".
ביהודה ושומרון כינו את השביתה כהזדהות עם "האויב בעזה", ופנו לשרת התחבורה מירי רגב כדי שתגייס נהגים חדשים למקרים דומים. "השרה רגב קיבלה את הרעיון ואמרה שתשקול אותו בחיוב ותעלה זאת לדרגי המקצוע", הודיע ראש מועצת בנימין ישראל גנץ. "זהו כיוון נכון שמפחית את התלות שלנו באלה שמזדהים עם האויב, ויאפשר לתושבים שגרה של תחבורה ציבורית ככל הניתן".