3 צפייה בגלריה
תחנת האוטובוס בכביש 6
תחנת האוטובוס בכביש 6
תועדו לפחות שלושה מפגשים. תחנת האוטובוס במחלף אליקים
(צילום: Google maps)
במסגרת חקירת פרשת השוחד ברכבת ישראל ובמשרד השיכון שנחשפה ב-ynet, הקימה המשטרה "אולפן הקלטות" בתחנת אוטובוס שוממת בצפון - ותיעדה שם את העברת מעטפות כספי השוחד. עוד עלה בחקירה כי מלבד כסף מזומן, השוחד ניתן גם באמצעות בניית פרגולה, עבודות שיפוץ בבית וטיפולים לרכב. המטרה: העברת עבודות ציבוריות לקבלנים מועדפים.
לפני כשבועיים, נזכיר, עצרה היחידה הכלכלית בלהב 433, בפיקודו של תת-ניצב אלי אסייג, 11 בני אדם ועיכבה לחקירה 18 נוספים. בין הנחקרים בפרשה המסועפת עובד בכיר ברכבת ישראל וכמה בכירים במשרד השיכון, וכן מהנדס העיר של טירת כרמל.
במשך שנה שלמה קיימה היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) חקירה סמויה ועקבה אחר החשודים בפרשה, שזכתה לשם "חישוב מסלול". לשיאה הגיעה החקירה כאשר בהאזנות הסתר גילו החוקרים כי תמורת עבודות שהוצאו מרכבת ישראל וממשרד השיכון - מועברים כספי שוחד מקבלנים אל עובדי הציבור בסך כולל של מאות אלפי שקלים וגם בטובות הנאה.
3 צפייה בגלריה
להב 433
להב 433
חקירה סמויה שנמשכה שנה שלמה. להב 433
(צילום: נדב אבס)
3 צפייה בגלריה
תת ניצב אלי אסייג
תת ניצב אלי אסייג
מפקד היחידה למאבק בפשיעה כלכלית, תת-ניצב אלי אסייג
(צילום: יאיר שגיא)
אחת הדמויות המרכזיות בפרשה הוא ליאוניד פורטנוי, מהנדס בהכשרתו שהיה מפקח בנייה מטעם רכבת ישראל ומשרד השיכון. הוא, על פי החשד, היה האיש ש"דאג" להעביר עבודות ציבוריות במיליוני שקלים לטובת קבלנים "מקורבים". בתמורה לכך הוא קיבל כספי שוחד, וגם תיווך בשוחד כשהעביר תמורה גם לאותם בכירים במשרד השיכון ולבכיר ברכבת ישראל.
באחת מהשיחות הדרמטיות שלהן האזינו החוקרים, נשמע פורטנוי קובע מפגש עם אחד הקבלנים בתחנת אוטובוס סמוך למחלף אליקים בשעת ערב מאוחרת. חוקרי היחידה הכלכלית, שהבינו שתחנת האוטובוס השוממת היא המקום המרכזי להעברת כספי השוחד לכאורה, החליטו לעשות מעשה - הם התקינו בתחנה ומסביבה מכשירי האזנה וצילום וחיכו ל"שעת השין".
ואכן, כאשר הגיעה השעה תועדו המהנדס ואחד הקבלנים כשהם נפגשים בתחנת האוטובוס ומעבירים מעטפות אחד לשני. על פי הקודים, שנאמרו קודם לכן בשיחות שהוקלטו, במשטרה חושדים כי זה המועד והמקום שבו עברו חלק מכספי השוחד. לפחות שלוש פעמים תועדו על ידי המשטרה מפגשים מהסוג הזה.
אולם מלבד זה גילו החוקרים כי עובדי ציבור החשודים בפרשה זכו גם להטבות שונות - כמו בניית פרגולה על ידי אחד הקבלנים, עבודות שיפוץ נרחבות בבית, טיפולים לרכב ומתנות נוספות בשווי גבוה.
כאשר חשפו החוקרים את הראיות בפני החשוד המרכזי הוא הכחיש, וטען כי מדובר בהחלפת מסמכים ותוכניות עבודה. אלא שבמשטרה סבורים כי בשעות שבהן התקיימו הפגישות ועל פי חומר האזנות הסתר שיש להם - מדובר במפגשים פליליים ולא מקצועיים.
עו"ד לירון מלכהעו"ד לירון מלכה
עו"ד לירון מלכה, המייצגת את החשוד המרכזי, מסרה: מרשי מהנדס מוערך שלא דבק בהתנהלותו רבב. מרשי התייחס בחקירותיו לכל הטענות שהוטחו בפניו ושלל העברת כספים למי מהחשודים. מרשי תיאר את אופי עבודתו, את מגעיו עם החשודים האחרים ואת חילופי המסמכים והניירת במהלך המפגשים שהוטחו בפניו. מרשי עובד כשכיר בחברה וכל טענה כי יש לראותו כעובד ציבור - לא תחזיק מים".
עו"ד רונן חליוה, המייצג את מהנדס עיריית טירת כרמל ואת הבכיר ברכבת ישראל, מסר: "מדהים לגלות כל פעם מחדש כיצד אותה משטרת ישראל טוענת בבית משפט כי קיים חשש רב שהחקירה תשובש ובאותו זמן בעיצומה של חקירה, מגלה בתקשורת את שיטות החקירה והממצאים והכול לשם פרסום והאדרה עצמית. מרשיי נעצרו רק בשל שקריו של מי שמסובך עד מעל הראש, ולראייה שניהם שוחררו בהסכמה. יש להניח שעם חלוף הזמן התמונה תתבהר וחפותם תתגלה".