שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי לפי נתוני משרדו, רק 34% מכלל הצוותים החינוכיים התחסנו נגד קורונה, מה שיעכב את חידוש הלימודים. "מבצע החיסונים של צוותי החינוך נמשך כבר הרבה זמן, ואנחנו באחוזים מאוד נמוכים", אמר היום (שלישי) אדלשטיין בוועדת החוקה של הכנסת. "יכול להיות שזה בגלל פייק ניוז על כך שאסור לנשים צעירות להתחסן", העריך אדלשטיין ואמר: "בקרוב נפתח את מערכת החינוך, ויש לזה השפעה. אני לא כל כך מבין מה לעשות עם הנושא הזה".
2 צפייה בגלריה
נחמן אש ויולי אדלשטיין
נחמן אש ויולי אדלשטיין
אדלשטיין והפרויקטור אש בכנסת, היום
( צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
אדלשטיין ציין מנגד כי יותר מ-80% מהישראלים שנמצאים בקבוצות סיכון התחסנו, וכי נותרו עוד 252 אלף בני אדם שטרם קיבלו את החיסון. "אנחנו מנסים להגיע למספרים כמה שיותר גבוהים", אמר השר שציין כי גם בקרב מרותקי הבית חוסנו יותר מ-60%.
"אנחנו במצב מאוד קשה של התחלואה", הוסיף השר. "הווריאנט הבריטי כנראה אחראי על התחלואה במדינה ובתחלואה בצעירים ובילדים. אנחנו במספרי שיא גם באחוז המאומתים, וגם בחולים הקשים והקריטיים שמאושפזים. זה מספרים שלא הכרנו מאז פרוץ הקורונה".

עם זאת, בזכות הסגר נרשמה ירידה במקדם ההדבקה שעומד על 0.9. "הנתון היחידי שאיכשהו נותן הבנה שהסגר עובד זה מקדם ההדבקה, אבל אין את אותה 'צניחה' בשאר הנתונים", אמר אדלשטיין. "התוכנית כרגע מבחינתנו היא להמשיך בהגבלות הקיימות ולראות שבתי החולים יחזרו למצב סביר מבחינת המאושפזים. נבקש הארכת סגר לפחות בשבוע עד שנראה ירידה בכמות החולים הקשים".
חבר הכנסת אלי אבידר מישראל ביתנו, התייחס לאמירתו של אדלשטיין על ה"פייק ניוז", ושאל אותו על חשיפת הפרוטוקלים של הממשלה בדיוני הקורונה. "האם העלית הצעה לפתיחת הפרוטוקולים?", שאל אבידר שהחל בחילופי האשמות עם אדלשטיין עד שיו"ר הוועדה יעקב אשר איים שיוציא אותו מהדיון. "אנחנו לא מסתירים שום דבר", טען שר הבריאות. "אנחנו מפרסמים וגלויים, ולא מתפקידי להציע הצעות ממשלה. לא שמעתי שמשרד הבריאות אחראי לפרסום הפרוטוקולים.
2 צפייה בגלריה
נחמן אש ויולי אדלשטיין
נחמן אש ויולי אדלשטיין
( צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
"אתמול פורסם שמשרד הבריאות מסתיר מאות חולים שחלו לאחר החיסונים, אך נכון לאתמול מתוך 428 אלף זכאי תעודת מתחסן, יש 63 מקרי תחלואה שזה 0.014%. זה פחות מהנתונים המקוריים שנכנסנו איתם לחיסון לפי נתוני פייזר של 95%. סטטיסטית זה פרומיל ולמיטב הבנתי אין תחלואה קשה לאחר החיסון השני".
חבר הכנסת ניצן הורוביץ שאל את אדלשטיין מה עם האכיפה הדיפרנציאלית, ומדוע באזורים אדומים ישנם מוסדות חינוך פתוחים בעוד שכל המדינה בסגר. "איפה שיש בעיה אתם לא מטפלים בגלל סיבה פוליטית, החרדים", אמר הורוביץ.
אדלשטיין השיב לו כי "באירופה אמרו שלא יסגרו את מערכת החינוך ויהי מה, וסגרו אותה עד לחודש אפריל. לצערי הרב לממשלה ולקבינט הקורונה אין שפנים בכובע: פחות מגעים, יותר סיכוי להוריד את התחלואה. בחברה החרדית ה-R עומד על 0.88 בעוד שבמגזר הכללי הוא 0.9. זה משתנה מתקופה לתקופה ואני רואה הפרות בכל המגזרים. בואו נפסיק לתקוף אחד את השני". אבידר העיר על כך ואמר: "כבר יותר זול לקנות חליפת אסטרונאוט לכל אזרח".