קבינט הקורונה החליט אתמול (יום שני) לפתוח החל מיום ראשון אירועי ספורט ותרבות, חדרי כושר, חנויות ועוד - ועורר תקווה גדולה לרבים במשק, מכל התחומים. הפתיחה תהיה בכפוף לתו הירוק שנועד לתת הקלות למתחסנים ולמחלימים מקורונה. עם זאת, החשש מסגרים עדיין לא נעלם - ומקומות רבים כלל לא בטוחים שיפתחו תחת ההנחיות החדשות.
"אף אחד בתחום שלנו לא ממהר לפתוח", אמר מנכ"ל תיאטרון גבעתיים אוהד קנולר בריאיון באולפן ynet. מנכ"ל קניון שער הצפון, דותן שלום, הסביר כי מתווה התו הירוק בקניונים בשלב זה הוא בלתי אפשרי. לעומתם, יו"ר מנהלת הליגות בכדורגל, ארז כלפון, מאמין שניתן לאפשר לאוהדים רבים יותר משהוצע במתווה להיכנס למגרשים - והבעלים של רשת חדרי הכושר ספייס, חיים פרנקל, כבר מחכה לפתיחה: "הפסדנו השנה מיליונים".
3 צפייה בגלריה
ארז כלפון, אוהד קנולר, חיים פרנקל ודותן שלום
ארז כלפון, אוהד קנולר, חיים פרנקל ודותן שלום
למעלה מימין עם כיוון השעון: ארז כלפון, אוהד קנולר, חיים פרנקל ודותן שלום
(צילום: עוז מועלם , ענת מוסברג, עידו ארז, שחר גולדשטיין)

כלפון בירך על החלטת הקבינט: "הקהל הוא החיזוק המשמעותי ביותר של קבוצות הכדורגל. השחקנים, עובדי האצטדיונים, הקבוצות - כולם חיכו לאוהדים. כדורגל ללא קהל זה כדורגל עצוב, אנחנו מאוד שמחים". עם זאת הוסיף כלפון כי "אנחנו כן חושבים שאפשר לשפר את המתווה. אצטדיון כדורגל מחולק להרבה מאוד שערים ויציעים ולכן אנחנו חושבים שצריך להעלות את הכמות ל-30% מסך האצטדיון, גם כדי שהקבוצות יוכלו לתפעל את הגעת האוהדים בצורה טובה יותר ובכך להגדיל את הכמויות ולמנוע חיכוכים".
אבל מתי זה יקרה? "קבינט הקורונה החליט שמראשון הקרוב יכולים להיכנס 300 בני אדם למשחקי כדורסל באולם סגור, ו-500 למגרשי כדורגל. בגדול, ב-4 למרץ אמורים להתחיל את המתווה שעליו דנים מבחינת הכמויות. אנחנו דנים עכשיו על כך שכבר ביום ראשון נוכל להכניס 30% מכמות האנשים האפשרית, כדי שההיערכות לקראת כניסת קהל תהיה הטובה ביותר".
כלפון הסביר כי ביחד עם הקבוצות והמשטרה הם יצטרכו להיערך לבדיקה כפולה בשערי האצטדיון: גם לברר שכל אדם שנכנס מחזיק בכרטיס, וגם שהוא בעל תעודת מחלים או מחוסן. לדבריו, "זה דורש יותר תפעול, אבל בימים כאלה אנחנו מברכים על כך. נדע להתמודד".

"רשת חדרי הכושר שלי הפסידה מיליונים"

חיים פרנקל, מנכ"ל רשת חדרי הכושר ספייס, אמר כי הוא נערך לפתיחה כבר ביום ראשון הקרוב. "מבחינת התו הירוק אצלנו זה קל, אנחנו היינו אי ירוק גם לפני הקורונה. אנחנו יודעים לווסת מי נכנס, מי יוצא וכמה זמן הוא היה. המצלמות שלנו יכולות להגיד איזה לקוח שהה ליד מי במועדון, ופתחנו גם הצהרת בריאות חדשה, הצהרת קורונה. אנחנו נסרוק את אותו תו ירוק שהמדינה הוציאה למתחסנים, וברגע שהזנת את זה לפרטים של המנוי - תוכל להיכנס לעולם שכולו טוב וכושר", אמר פרנקל.
תוודא שהתנאי להיכנס יהיה תעודת מחוסן רשמית? "נעמוד במה שהחליט משרד הבריאות ואושר אתמול על ידי הקבינט. נכניס את המחוסנים וגם את המחלימים ונעמוד בדרישות החוק. אין ברירה אחרת, אנחנו רוצים לחזור לעשות כושר, יש מעל 1.5 מיליון מתאמנים בישראל שחיכו לזה יותר מ-215 יום".

פרנקל סיפר כי הרשת שלו ספגה הפסדים של מיליוני שקלים בשנה האחרונה. "כל זה בתקווה שלא יהיו סגרים. החשש הכי גדול שלנו הוא שהמדינה עושה פיילוט עלינו בשביל לעודד התחסנות, ואז תסגור בפסח, אחריו או אחרי הבחירות. אולי הם התאהבו ברעיון הסגרים".
דותן שלום, מנכ"ל קניון שער הצפון, אמר כי "ניסו להכניס את התו הירוק לתוך הקניונים, אבל למאבטחים קשה מאוד לבדוק תעודות מתחסן או מחלים, לבדוק תיק ולבדוק חום. זו סיטואציה קצת מורכבת. יש בעיה נוספת - אדם יכול להגיד שהוא הגיע לקנות דברים חיוניים בקניון או הגיע לקופת החולים".
3 צפייה בגלריה
קניון בת ים ריק בזמן הקורונה
קניון בת ים ריק בזמן הקורונה
התו הירוק יוצר קושי בקניונים. קניון בת ים ריק, אתמול
(צילום: שמוליק דודפור)
שלום הוסיף: "הבעיה בתו הירוק היא שאתה צריך לחסן בזמן קצר מאוד את כל העובדים של החנויות בחיסון שני תוך שבוע. בנוסף, החנויות עצמן לא יכולות בהכרח לגייס עובדים שעברו חיסון שני. נוצר קושי שהוא בלתי ישים בכלל. אנחנו לוקחים את הדברים למקום אחר, עוברים לתו סגול מאוד מחמיר. נשמור על כל הנהלים שהיו בפעם הקודמת, נתנהל באחריות. יש אצלנו בקניון שני מתחמי חיסון של מכבי וכללית שנפתחו בתקופת הסגר כדי לסייע למאמץ הלאומי. יותר מ-5,000 איש מתחסנים כאן מדי יום".


לדברי שלום, "גם בפיילוט שעשו בעבר על 15 קניונים, הם לא היו הבעיה. אין הבדל בינינו לבין מתחמים פתוחים כי בסוף התהליך הלקוח נכנס אל תוך חנות סגורה, גם אם הוא נכנס מתוך החניון לקניון וגם ההפך. אני לא מוטרד. נמדוד חום, נבדוק את הלקוחות, נקפיד על מניעת התקהלות במקומות מסוימים. אזורי האוכל יקבלו דגש".
השחקן אוהד קנולר, מנכ"ל תאטרון גבעתיים, הודה כי במקרה שלו ושל אולמות תרבות אחרים, אין בהכרח רצון למהר ולפתוח. "בגדול אנחנו מוכנים", הסביר. "היינו מוכנים כבר ביוני כשפתחנו לתקופה קצרה. מצד שני, להרבה מאוד היכלי תרבות המודל שהוצע כרגע לא ישים".
לדברי קנולר, "היכלי התרבות - להבדיל ממקומות כמו הקאמרי, הבימה והמוזיאונים - לא מסובסדים על-ידי המדינה. כשאומרים לנו תפוסה של 75%, זה כבר 25% הפסד מובנה. יש היכלים שיש בהם יותר מאלפיים מקומות, שבשבילם 300 מקומות זה לא רלוונטי. אז אני לא יודע עד כמה זה באמת פתיחה, אבל אם נפתח, נפעל לפי התו הירוק".
אתה כבר יודע מה עולה על הבמה? "אני אומר בכנות שנכון לעכשיו אני לא יודע מה עולה אצלנו בשבוע הבא. אין לנו שום תוכנית. אנחנו עובדם מול מפיקים ששוכרים אצלנו אולמות, ומכיוון שהם פרטיים, זה לא רלוונטי. הם מחכים לבדוק מה קורה בדיוק. לא כל העובדים שלי נמצאים, ואני לא יכול להחזיר אותם ליומיים בשבוע. אני צריך לספק להם אופק לעבודה, כי אחרת יהיה עדיף להם להישאר בחל"ת. אף אחד בתחום שלנו לא ממהר לפתוח, רוצים לראות את האופק של המהלך קודם כל".