זמן קצר לאחר שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הודיע היום (רביעי) כי יפתח בחקירה נגד ישראל בגין פשעי מלחמה שבוצעו לכאורה בשטחי יהודה, שומרון ועזה - עורר הדבר סערה במערכת הפוליטית.
ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר כי "מדינת ישראל נמצאת תחת מתקפה הערב. בית הדין המוטה בהאג קיבל החלטה שהיא תמצית האנטישמיות והצביעות. הוא קבע שחיילינו הגיבורים והמוסרים שנלחמים נגד הטרוריסטים האכזריים ביותר עלי אדמות דווקא הם פושעי מלחמה. הוא קבע שכשאנחנו בונים בית בבירתנו הנצחית ירושלים זה פשע מלחמה.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ופאטו בנסודה
בנימין נתניהו ופאטו בנסודה
בנימין נתניהו ופאטו בנסודה
(צילום: AP, אלכס קולומויסקי)
"בית הדין שהוקם כדי למנוע הישנות של הזוועות שהנאצים חוללו נגד העם היהודי פונה עכשיו נגד מדינתו של העם היהודי. כמובן לא אומר מילה נגד איראן, סוריה ומשטרי רודנות אחרים שמחוללים פשעי מלחמה אמיתיים. במשך שנים פעלנו רבות מול מנהיגים וממשלות נגד הכוונה הזאת. אבל שבית הדין מוטה מראש נגד מדינת ישראל יש רק דבר אחד שניתן לעשות: להילחם על האמת בכל המדינות, בכל הבמות ובכל הפורומים. להגן על כל חייל וחייל, כל מפקד ואזרח. ואני מבטיח לכם: אנחנו נלחם על האמת עד שנבטל ההחלטה השערורייתית הזאת".
שר הביטחון בני גנץ הגיב אף הוא על ההחלטה ואמר כי "בעוד שאויבינו רומסים זכויות אדם, ובעולם כולו מתבצעים פשעים נוראיים, החליטה התובעת בבית הדין בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. מדובר בפרס לטרור ולארגוני הטרור. זו החלטה שמזיקה לשמירה על היציבות האזורית ולהגנה על חיי אדם. לישראל יש מנגנוני חקירה ושיפוט עצמאיים חזקים, ואמות מוסר מהגבוהות בעולם".
הוא קרא לפלסטינים לחזור לשולחן המשא ומתן וציין: "הפלסטינים חייבים להפנים את הסכסוך בינינו נפתור רק במשא ומתן בירושלים וברמאללה. לא יעזור בית דין, גם לא בהאג. אנחנו נמשיך להילחם כדי לשמור על אזרחי ישראל בכל מקום שיידרש, ובמקביל ניאבק משפטית ומדינית בהחלטה השערורייתית והרעה הזו. אנחנו ערוכים תקופה ארוכה להחלטה, וניתן גיבוי מלא לחיילי צה"ל ומפקדיו שימשיכו למלא את משימתם במסירות ובמוסריות".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"ההחלטה היא פרס לטרור". גנץ
(צילום: הדר יואביאן)
4 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי
גבי אשכנזי
גבי אשכנזי
(צילום: מוטי קמחי)
שר החוץ גבי אשכנזי אמר כי ההחלטה היא "מעשה של פשיטת רגל מוסרית ומשפטית. מדובר בהחלטה פוליטית של תובעת בשלהי כהונתה, וניסיון לקבוע סדרי עדיפויות למחליף שלה, שהופכים את בית הדין לכלי שרת בידי גורמים קיצונים ונותנים רוח גבית לארגוני טרור ולגופים אנטישמיים. העובדה שארגון הטרור הרצחני, חמאס, מברך על ההחלטה, מעידה יותר מכל על היותה חסרת כל תוקף מוסרי".
לדברי אשכנזי, "ישראל היא מדינה דמוקרטית בעלת מערכת משפטית עצמאית ואפקטיבית, שבכלל אינה חברה בבית הדין. ההחלטה לפתוח בחקירה נגד ישראל היא חריגה מהמנדט של בית הדין, ובזבוז משאבי הקהילה הבינ"ל על-ידי מוסד מוטה שאיבד כל לגיטימציה, ופועל כגוף פוליטי ולא שיפוטי".
הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר גם הוא כי "לא נאפשר לאף מוסד זר ונטול סמכות להתערב בפעילותינו להגנת ישראל, וודאי לא להעמיד בסיכון משפטי את המשרתים בצה"ל".
גם יו"ר "תקווה חדשה", גדעון סער, הגיב על החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג: "זו החלטה בזויה. החלטה לחקור את הצבא המוסרי ביותר בעולם של המדינה המאוימת ביותר בעולם היא מעוותת מוסרית".
נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס גם הוא להחלטה וכינה אותה "שערורייתית". הוא הוסיף: "לא נקבל את הטענות נגד מימוש זכותנו וחובתנו להגן על אזרחינו. מדינת ישראל היא מדינה חזקה, יהודית ודמוקרטית, שיודעת להגן על עצמה וגם לחקור את עצמה במקרה הצורך.
"אנו גאים בחיילנו, בנינו ובנותינו, בשר מבשרה של המדינה שלנו, העומדים על משמר ארצם דור אחרי דור כחומה בצורה נגד מבקשי רעתנו. נעמוד אנחנו על המשמר כדי להבטיח שלא יפגעו בעקבות ההחלטה".
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר כי מדובר ב"החלטה הזויה של בית הדין בהאג, שזועקת צביעות ואנטישמיות. זה משחק מכור. במקום לחקור את מעשיו של אסד בסוריה או חמאס בעזה מערערים על זכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה".גם ב"ימינה" בראשות נפתלי בנט הגיבו על החלטת בית הדין בהאג וכינו אותו "גוף אנטישמי הטבול בשנאת ישראל ומעודד את הטרור במקום להילחם בו".
4 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין
ראובן ריבלין
"החלטה שערורייתית". נשיא המדינה ראובן ריבלין
(צילום: עמוס גרשום, לע"מ)
עוד אמרו בימינה כי ההחלטה "מבזה אפילו את מעט הכבוד שעוד נותר למוסד זה. בזמן שאויבינו יורים טילים, מניחים מטענים, דוקרים ורוצחים ישראלים כחיות אדם - בית הדין מחליט לחקור את ישראל במקום את רוצחי הילדים ושולחי המתאבדים. צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם וימשיך להיות כזה. שום פייק חקירה לא תימנע ממדינת ישראל להגן על אזרחיה".
ראש המועצה המקומית קריית ארבע, אליהו ליבמן, מסר: "מדובר בהחלטה צבועה של בית דין פרו-פלסטיני שממלא פיו מים בכל הקשור להרג ילדים ונשים בסוריה ובעיראק, אבל נזכר לפתוח בחקירות על פשעי מלחמה ובהאשמות מופרכות נגד יהודים ששבו לארצם ולמולדתם.
"אנחנו עומדים בגאון על זכותנו ההיסטורית לגור ביהודה ושומרון בכלל ובעיר האבות קריית ארבע-חברון בפרט. בית הדין הבינלאומי לא מפחיד אותנו, להפך: הוא נותן לנו עוד מוטיבציה להגיע למיליון יהודים ביהודה ושומרון. העם היהודי עבר אירועים קשים מאותו בית דין צבוע ושקרן, נעבור גם את זה".
ראש מועצת בית אל שי אלון מסר מצידו כי "אין מילים שיכולות לתאר את הצביעות שבהחלטה. אין קשר בינה לבין צדק ומוסר. יש הרבה ישראלים חפים מפשע וטובים שמתו בזוועות נוראיות של הטרור האיסלאמי, שההחלטה הזאת מבזה את זכרם. הניסיון לעשות דה-לגיטימציה לצבא שעושה מעל ומעבר כדי להגן על אזרחי ישראל במינימום נזק לכאלו שאינם מעורבים הוא מעשה בזוי ומסוכן".

התובעת היוצאת: "כשיש בסיס לחקירה - אנו מחויבים לפעול"

מוקדם יותר היום הודיעה התובעת היוצאת בבית הדין הפלילי הבינלאומי, פאטו בנסודה, על פתיחת חקירה בעניין פשעי מלחמה שבוצעו בעזה וביהודה ושומרון מ-13 ביוני 2014, זמן קצר לפני פתיחת מבצע צוק איתן.
"במסגרת אמנת רומא, כשמדינה פונה לבית הדין בטענה שישנו בסיס לפתיחת חקירה - אנו מחויבים לפעול", כתבה בנסודה. "החקירה תתבצע על-ידי בית הדין באופן עצמאי ואובייקטיבי. האמנה מחייבת אותנו לחשוף את כל העובדות והראיות כדי להגיע לאחראים".
בנסודה מסיימת את תפקידה בחודשים הקרובים - וההחלטה לא מחייבת את מחליפה קארים חאן הבריטי, שהיה המועמד המועדף על ישראל. ישראל פעלה בשבועות האחרונים בזירה המדינית כדי להפעיל לחץ על התובעת שלא לפתוח בחקירה, והייתה תקווה שבנסודה תשאיר את ההחלטה למחליפה שייכנס לתפקיד ביוני. ההערכה בירושלים היא שבנסודה לא הייתה מודיעה על כך ללא תיאום איתו.
"חקירות מהסוג הזה לוקחות זמן - וחייבות להתבסס על החוק ועל עובדות", כתבה בנסודה שהדגישה כי הבדיקות המקדימות לחקירה ארכו קרוב לחמש שנים. "אין לנו עניין מלבד לעמוד בחובותינו תחת אמנת רומא ולשמור על יושרה מקצועית". עם זאת, היא ציינה כי ייתכן שהחקירה תיקח זמן בשל משבר הקורונה ומיעוט המשאבים של בית הדין. "בסופו של דבר", הוסיפה התובעת הראשית, "אנו דואגים לנפגעים משני הצדדים שנקלעו למעגל של אלימות, ייאוש וסבל".