ביום שלישי ילכו אזרחי המדינה לקלפיות בפעם הרביעית בתוך שנתיים. אף על פי שנדמה כי הישראלים כבר ממש מתורגלים, קיום ההליך הדמוקרטי בצל מגפת הקורונה הביא לשינויים רבים - בעיקר בכל מה שנוגע להצבעה של חולי קורונה ומבודדים. לפניכם המדריך המלא למצביע המבודד.
איך השתנתה חלוקת הקלפיות בקורונה? לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בבחירות לכנסת ה-24 מספר המעטפות הכפולות הוכפל וצפוי להגיע לכ-600 אלף. ביום הבוחר יפוזרו ברחבי הארץ 12,127 קלפיות רגילות, 374 קלפיות בבתי אבות, 365 קלפיות בבתי חולים, 61 קלפיות בבתי סוהר, 3,776 קלפיות נגישות לנכים וכ-740 קלפיות לחולי קורונה ולמבודדים.
2 צפייה בגלריה
הדגמה של קלפיות לחולי קורונה
הדגמה של קלפיות לחולי קורונה
תרגול הצבעה במתחם "הצבע וסע"
(צילום: קובי קואנקס)
איפה יצביעו חולי קורונה ומבודדים? למרות שחולי הקורונה והמבודדים קיבלו בדואר הודעה לבוחר ובה כתובת הקלפי הקרובה לביתם, הם יידרשו להצביע אך ורק בקלפי ייעודית לפי המצב שלהם. יהיו שני סוגים של קלפיות "הצבע וסע": האחד מיועד לחולים מאומתים, והשני מיועד למבודדי בית. חולה מאומת לא יוכל להצביע בקלפי "הצבע וסע" המיועדת למבודדים, וכן להיפך.
בוועדת הבחירות המרכזית נערכים לכמאה אלף חולים ומבודדים בסך הכול, רובם מבודדים ששבו מנתב"ג.
היכן ימוקמו הקלפיות לחולי קורונה ומבודדים? ועדת הבחירות תפרסם היום (חמישי) את מיקום הקלפיות, שפריסתן תיקבע בהתאם למצב התחלואה בארץ. הקלפיות ימוקמו במתחמים נפרדים לחלוטין מהקלפיות הרגילות, כאשר קלפיות לחולים מאומתים יהיו במתחמי "הצבע וסע" בלבד, ואילו קלפיות המבודדים יהיו חלקן בסניפים של קופת חולים כללית ובמבנים ציבוריים וחלקן במתחמי "הצבע וסע".
מתי חולי קורונה יכולים להצביע? ההצבעה של חולים מאומתים תחל ב-08:00 בבוקר ותסתיים בשעה 19:00 בערב.

כיצד חולה מאומת יוכל להצביע בבחירות? חולה קורונה המאושפז בבית חולים יצביע במחלקת הקורונה שבה הוא מאושפז, וחולה הנמצא בבידוד ביתי יוסע אל הקלפי בהסעה אישית. כדי להימנע מסכנה שחולי קורונה יסתובבו מחוץ לביתם בדרך אל הקלפי, ועדת הבחירות הקימה מערך היסעים ללא תשלום שיאפשר לחולי קורונה להגיע לקלפי הייעודית ולחזור למקום הבידוד. החברה שזכתה במכרז היא "בון תור", ועלות ההסעות האישיות לכ-35 אלף חולי קורונה היא כ-20 מיליון שקל. לחולה מאומת אסור להגיע באופן עצמאי אל הקלפי.
איך חולה מאומת יכול לתאם את ההסעה מביתו אל הקלפי? כדי להירשם להסעה כל אדם המאומת כחיובי לנגיף נדרש להיות מוכר באתר משרד הבריאות, ולאחר מכן לבצע תיאום עם חברת בון תור לזמן האיסוף ביום הבחירות אל הקלפי וחזרה ממנה. אם תקופת הבידוד של החולה תסתיים, הוא יקבל הודעת ביטול להסעה שהזמין. כל חולה קורונה שנמצא בבידוד ביתי יכול כבר מהיום לתאם הסעה ליום הבחירות מהבית אל הקלפי וחזרה באתר של חברת ההיסעים שזכתה במכרז בכתובת bontour.co.il (שם יש ללחוץ על "הזמנת הסעת מאומתים לקלפי ביום הבחירות"), או במוקד הטלפוני במספר 077-6017137.
עד מתי ניתן להזמין הסעה ביום הבחירות? ביום הבחירות ניתן להזמין הסעה לקלפי עד 16:00 אחר הצהריים. המונית תהיה עם מחיצה בין הנהג לנוסע. ההסעה תהיה אישית, אולם אם יהיה צורך להסיע כמה חולים מאומתים שהם מאותו משק בית, הם יוכלו לנסוע ביחד.
2 צפייה בגלריה
הדגמה של קלפיות לחולי קורונה
הדגמה של קלפיות לחולי קורונה
הדגמה של קלפיות לחולי קורונה ומבודדים
(צילום: קובי קואנקס)
האם אדם בבידוד ביתי יכול להגיע בתחבורה ציבורית לקלפי? לא. ההגעה אל הקלפי עבור אדם שנמצא בבידוד ביתי היא אך ורק ברכב פרטי. אם לאדם שנמצא בבידוד אין רישיון או רכב פרטי, הוא יכול לבקש מבן משפחה או מכר שיסיע אותו אל הקלפי הייעודית למבודדים, כשהוא יושב במושב האחורי ובמשך כל הנסיעה הוא והנהג יהיו עם מסכות וחלונות פתוחים.
יהיו הסעות גם למבודדים? המצביע המבודד יצטרך להגיע ברכבו הפרטי, כאשר הוא נוסע לבדו או עם בני אותו משק בית - שגם הם מחויבי בידוד. באם אין באפשרותו להגיע לקלפי, ועדת הבחירות המרכזית מקימה מערך היסעים לטובת כל אותם מבודדי בית שאין ברשותם רכב פרטי. בימים אלה ועדת הבחירות נמצאת במגעים עם חברת המוניות "גט", וייתכן שבקרוב תודיע על שיתוף הפעולה עם החברה להסעות המבודדים ביום הבחירות. היתרון שעמד לנגד ועדת הבחירות הוא ש"גט" מתפעלת עשרות אלפי מוניות ביום וניתן לבצע את תיאום ההגעה דרך אפליקציית החברה.
מה יעשה אדם שבבוקר הבחירות לא חש בטוב? אזרח שקם ביום הבחירות עם תסמיני קורונה, והוא אינו מבודד, ירשום עצמו כבעל תסמיני קורונה במשרד הבריאות וייגש להצביע בקלפי למבודדים. אדם שנמצא בבידוד ופיתח תסמינים - יתאם הסעה ויצביע בקלפי לחולי קורונה.
כיצד תתבצע ההצבעה בקלפי לחולי קורונה ומבודדים? קלפיות חולי הקורונה יעבדו בשיטת "הצבע וסע": המצביע יגיע אל מתחם "הצבע וסע" במונית ויצביע מהרכב (אם אין ביכולתו לצאת מהרכב) או באופן רגלי. המצביע יתבקש לחטא את ידיו בכניסה למקום הקלפי ויידרש לחתום על הצהרה כי הוא שוהה בבידוד. לאחר הכניסה לחדר ימסור הבוחר את אמצעי הזיהוי שלו למזכיר ועדת הקלפי. בתום מסירת אמצעי הזיהוי יצעד הבוחר צעד לאחור, יוריד את המסכה עד גובה הסנטר, לצורך זיהוי, ומיד לאחר שאושר הזיהוי יחזיר את המסכה. לאחר מכן ייגש הבוחר אל מאחורי הפרגוד. טרם ההצבעה יחטא הבוחר את ידיו בפעם השנייה, ישלשל את פתק המעטפה בקלפי ויצא חזרה אל המונית ללא התמהמהות במתחם. מיד לאחר מכן ישוב לביתו. הליך דומה יבוצע בקלפיות למבודדים.