ישראל בדרך ל"ריסון מהודק": העלייה המהירה במספר הנדבקים בקורונה נמשכת, ולראשונה מסיום הסגר השני נחצה אתמול (יום ג') רף 2,500 הנדבקים. המשמעות: צפויות הגבלות נוספות, כחלק מהחלטת השרים לפיה בעת שמספר המאומתים היומי יהיה גבוה ממספר זה, יחל שלב "ריסון מהודק". לפי נתוני משרד הבריאות מהבוקר, מספר המאומתים אתמול היה 2,862 ושיעור החיוביים היה 3.5% - מהגבוהים ביותר בתקופה האחרונה. מספר הבדיקות הגיע לשיא יומי מתחילת המגפה של יותר מ-81 אלף.
לפי נתוני משרד הבריאות המעודכנים, בישראל יש כעת 19,887 חולים פעילים. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 709 חולי קורונה. מצבם של 381 מוגדר קשה, ו-138 מהם מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים מסיבוכי המחלה מפרוץ המגפה עומד כעת על 3.022.
בשבוע שעבר החליטה הממשלה כי עם הגעה ל-2,500 מאובחנים ביום (או כאשר מקדם ההדבקה יעלה ל-1.32) יוטל "ריסון מהודק" למשך שלושה שבועות. המשמעות היא, בין היתר, שמקומות עבודה עם קבלת קהל ייסגרו, ושפרט לגני הילדים מערכת החינוך לא תפעל כלל ביישובים האדומים והכתומים (בניגוד למצב הנוכחי, שבו בערים אלו לא ילמדו רק בכיתות ה' ומעלה). בנוסף, יוחמרו ההגבלות על המגיעים מחו"ל.
רק שלשום נחצה לראשונה זה חודשיים רף 2,000 המאומתים ביום, כשאובחנו 2,284 חיוביים לקורונה. ההגבלות החדשות צפויות עוד לפני תחילת מבצע החיסונים בארץ, שאמור לצאת לדרך בשבוע הבא. שלשום פורסם לראשונה ב-ynet כי החיסון הישראלי נגד קורונה יעבור בימים הקרובים לשלב השני בניסוי - ולפי המכון הביולוגי לא נרשמו תופעות לוואי משמעותיות בקרב הנסיינים.
מבצע החיסונים נגד קורונה אמנם צפוי להתחיל כבר בשבוע הבא, אך בכירים במשרד הבריאות העריכו אתמול כי ישראל תיכנס ל"ריסון מהודק" תוך שבוע עד 10 ימים. כמו כן, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין יתחסנו במוצאי שבת. לא ברור עדיין האם גם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין יהיה מהראשונים להתחסן, למרות שהביע נכונות לעשות כן.
בפגישה שנערכה אמש בישרו אנשי משרד הבריאות למנהלי בתי החולים כי ביום ראשון יחל מבצע החיסונים בבתי החולים. לא ננקבו שמות המוסדות הרפואיים, אך ככל הנראה מדובר על בתי החולים שמוגדרים "מרכזי על": שיבא, סורוקה, איכילוב, הדסה עין כרם, בילינסון ורמב"ם.
מנהלי בתי החולים האחרים מתחו ביקורת בפגישה על משרד הבריאות, מאחר שמסתמן כי הם יתחילו לחסן בשלב מאוחר יותר את עובדיהם. מנהלי בתי החולים ברזילי, וולפסון והלל יפה מתעקשים להתחיל לחסן יחד עם בתי החולים הגדולים.
לקראת סיום הפגישה עם מנהלי בתי החולים הבהיר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, במענה לשאלות המנהלים בעניין, כי ברבעון הראשון של 2021 יהיו זמינים בישראל אך ורק חיסונים של חברת פייזר.
בבדיקה מקדימה של מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) שנערכה אתמול, אושר כי החיסון של חברת מודרנה יעיל ביותר ובטוח לשימוש בבני אדם, זאת לאחר שחוקרים מטעם מודרנה הציגו נתונים המראים כי יעילותו של החיסון מגיעה ל-94.1% ויעילותו במניעת מחלת קורונה קשה מגיעה ל-100%. החברה כבר ייצרה מיליוני מנות חיסון שהופצו ברחבי העולם. ביום חמישי צפויה ועדת מומחי ה-FDA לאשר את החיסון באופן סופי.
בהערכת מצב שקיימו שרי החינוך והמדע יואב גלנט ויזהר שי עם "צוות 19" - צוות המומחים המייעץ לקבינט הקורונה ולשר החינוך בנוגע להפעלת מערכת החינוך בתקופת ההתמודדות עם הנגיף - הציגו גורמי המקצוע את נתוני התחלואה במערכת החינוך, כמו גם ניתוחים סטטיסטיים העולים מהנתונים שנאספו במשל"ט של משרד החינוך. מניתוח נתוני התחלואה, כך קבע צוות המומחים, עולה כי מתווה הפעלת מערכת החינוך באופן דיפרנציאלי יושם באופן מלא החל מהיציאה מהסגר השני.