מבצע החיסונים אמנם הורחב אתמול (ה') לכל הישראלים מגיל 16 ומעלה, אולם ההאטה הדרמטית בקצב המתחסנים נמשכת, וזאת למרות התפרצות המוטציות החדשות ומספרי החולים, גם אלה שמצבם קשה, שמסרב לרדת.
4 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בהוד השרון
חיסון קורונה בהוד השרון
מתחם חיסוני קורונה בהוד השרון. הגנה יחסית ממחלה בקרב יותר מחצי מהאוכלוסייה הבוגרת
(צילום: AFP)
על פי נתוני משרד הבריאות מאתמול, 36.3% מכלל האוכלוסייה התחסנו במנת החיסון הראשונה, ו-21.1% התחסנו במנה השנייה. ואולם, שיעור המחוסנים שהתחסנו במנת חיסון אחת לפחות בקרב קבוצות הגילים שניתן לחסנן, כלומר מגיל 16 ומעלה, גבוה כמובן באופן משמעותי: על פי הנתונים, 3,299,000 אלף בני אדם בקבוצות הגילים הללו קיבלו מנת חיסון אחת לפחות – יותר מ-50%. בתוספת המחלימים מקורונה, כ-400 אלף איש, ניתן למנות כמעט 56% מכלל בני ה-16 ומעלה בישראל, שמוגנים במידה כלשהי מפני המחלה שמביא עמו נגיף הקורונה.
עם זאת, יש להדגיש כי לקבוצה זו משתייכים גם כאלו שטרם קיבלו את מנת החיסון השנייה, ובכל מקרה ההגנה המרבית מתרחשת רק כשבוע לאחר קבלתה. בנוסף, הגדרת המחלימים כמוגנים באופן מלא מפני הידבקות בנגיף הקורונה עוד שנויה במחלוקת וטרם הובהרה באופן סופי, במיוחד על רקע התפרצות המוטציות החדשות ובהן המוטציה הבריטית והדרום אפריקנית.

עם פתיחת מבצע החיסונים אתמול לכל בני ה-16 ומעלה, החשש המרכזי בקופות החולים כעת הוא מפני האטה במבצע החיסונים דווקא בקרב שכבות הגיל הצעירות. "יותר אנשים הגיעו היום אבל לא היה 'פיצוץ'", אמר אתמול פרופ' אהוד דודסון, מנכ"ל קופת החולים כללית. "יש בהחלט גידול בפניות והאוכלוסייה הזו משתמשת יותר באפליקציות, כך שראינו עלייה בביקושים ובקביעת התורים. בניגוד לקופות אחרות, אנחנו מוכנים לקבל אנשים גם ללא תור. מאחר שיש לנו יכולות משמעותיות החלטנו שכל מי שיגיע יתחסן. אני מעריך ששיעור החיסון יהיה יותר טוב מאשר בימים הקרובים".
עם זאת, לדבריו של דודסון, "ככל שקבוצת הגיל צעירה יותר, כך היא מגיעה פחות להתחסן. עכשיו אנחנו בגיל של אנשים שפחות חוששים לחלות קשה ולכן אני מניח ששיעור החיסון שלהם לא יהיה גבוה יותר. זה קשור בזה שאדם בן 30 אומר לעצמו, 'לי זה לא יקרה, ואם זה יקרה אז עוברים את זה בקלות רבה'. ברמה העקרונית אני לא יכול להגיד לו שהוא טועה, אבל הבעיה היא שהם כמובן יכולים להדביק את ההורים שלהם ואם הם לא התחסנו אז אנחנו בבעיה".
4 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בנתיבות
חיסון קורונה בנתיבות
סלפי חיסון בנתיבות. יותר ביקוש לתורים באפליקציות
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בהוד השרון
חיסון קורונה בהוד השרון
נתוני מכבי: 254 ממתחסני המנה השנייה נדבקו כעבור יותר משבוע מקבלתה
(צילום: AFP)
הוא ציין כי בחברה הערבית מסתמנים שיעורי התחסנות נמוכים יותר, וכך גם בקרב מרותקי בית. "גם מורות ונשים צעירות מתמודדות עם פייק ניוז ומפחדות להגיע עדיין להתחסן", אמר. "אלה הקבוצות העיקריות ושם אנחנו שמים את עיקר הדגש, לשם אנחנו מכוונים את המאמצים הפרו-אקטיביים שלנו".
אתמול פרסמה קופת החולים מכבי את נתוני המעקב השבועיים שלה אחר המתחסנים. על פי הנתונים, פחות מ-0.06% ממקבלי מנת החיסון השנייה חלו בקורונה והיעילות הגבוהה של החיסון נשמרת.
מנתונים של אגף מידע ובריאות דיגיטלית במכבי שירותי בריאות עולה כי נכון ליממה האחרונה, 254 אנשים בלבד נדבקו בקורונה מקרב כ-416,900 מחוסנים אשר חלף למעלה משבוע מאז קיבלו את מנת החיסון השנייה. מכבי מדווחת כי מבדיקה שנערכה בקרב כלל הנדבקים, הם סובלים מתסמינים קלים בלבד כאשר רק ארבעה מהם אושפזו בבית חולים, וגם הם במצב קל.