3 צפייה בגלריה
חסן רוחאני
חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאני. נעצרו מרגלים נוספים
(צילום: EPA)
באיראן דווח בצהריים (יום ב') כי המדינה עצרה "מרגל ישראלי". לפי הדיווח, האיש נעצר במחוז מזרח אזרבייג'ן, השוכן בצפון-מערב המדינה. הדיווח על המעצר הובא על-ידי ארגון עיתונאי המסונף לערוץ הטלוויזיה הממלכתי של איראן.
בדיווח על המעצר לא צוין אם ה"מרגל" שנעצר הוא אזרח ישראלי, אזרח איראני או אזרח של מדינה אחרת. לא מן הנמנע כי במונח "מרגל ישראלי" הכוונה היא למרגל בשירות ישראל, ולא בהכרח לאזרח ישראלי. בערוץ "אל-מנאר" של חיזבאללה הלבנוני דווח בצהריים כי מדובר במרגל ש"גויס על-ידי המוסד".
לפי הדיווח האיראני, מלבד אותו "מרגל ישראלי" עצרה איראן גם מרגלים אחרים שעמדו בקשר עם שירותי מודיעין של מדינות זרות.
3 צפייה בגלריה
איראן ריגול מרגלים אילוסטרציה
איראן ריגול מרגלים אילוסטרציה
איראן משתמשת בעצורים למטרות מיקוח
(צילום: shutterstock)
איראן נוהגת לדווח מעת לעת על מעצרם של אזרחים זרים החשודים בריגול, בין השאר עבור ישראל וארה"ב. לפחות בחלק מהמקרים נראה כי לעצורים אין שום קשר לסוכנויות ביון, וכי איראן משתמשת בהם כקלפי מיקוח כדי לאלץ מדינות אחרות, ובראשן ארה"ב, לשחרר מבתי הכלא שלהן אסירים איראנים שהיא רוצה בשובם הביתה.
רק בנובמבר האחרון שחררה איראן מהכלא את האזרחית האוסטרלית-בריטית ד"ר קיילי מור-גילברט, חוקרת שבאה להשתתף בכנס בעיר האיראנית קום ונעצרה כשעמדה לשוב לביתה באוסטרליה. האיראנים עצרו אותה בחשד ל"ריגול למען הציונים", כלשונם, אולם מור-גילברט עצמה העריכה כי במעצרה ניסתה למעשה טהרן לפתות את בעלה רוסלאן חודורוב, אזרח ישראלי, להגיע לאיראן ולהיעצר בעצמו. גם שלטונות אוסטרליה העריכו כי היותו של הבעל ישראלי היא הסיבה למעצרה.
3 צפייה בגלריה
קיילי מור גילברט אוסטרלית בריטית עצורה ב איראן אוסטרליה
קיילי מור גילברט אוסטרלית בריטית עצורה ב איראן אוסטרליה
ד"ר קיילי מור-גילברט. נעצרה בגלל הבעל הישראלי?
(צילום: AFP)
בתמורה לשחרור ד"ר מור-גילברט שוכנעה תאילנד לשחרר מבתי הכלא שלה שלושה אזרחים איראנים שנעצרו בה בעשור שעבר אחרי שנתפסו מנסים לבצע פיגועים נגד מטרות ישראליות. לפי דיווחים באוסטרליה, ישראל נתנה את הסכמתה למהלך כדי לאפשר את חזרתה של מור-גילברט.
בחודש שעבר התראיינה מור-גילברט לראשונה לטלוויזיה האוסטרלית על חווייתה בכלא האיראני, והיא סיפרה שעברה שם התעללות, נדחקה לתא כלא בגודל של 4 מטרים על 4 מטרים, ואף ניסתה לברוח פעם אחת, ללא הצלחה. כלי תקשורת באוסטרליה דיווחו בשבועות האחרונים כי יומיים אחרי חזרתה לאוסטרליה גילתה מור-גילברט כי בינתיים החל בעלה לנהל רומן עם עמיתתה, ד"ר קיילי בקסטר. לפי הדיווחים, בין השאר ב"הראלד סאן", הרומן ביניהם החל כשנה אחרי שמור-גילברט נעצרה. על פי התקשורת האוסטרלית, כעת נמצאת מור-גילברט בהליכי גירושים ממנו.