עמותת ער"ן מסכמת את שנת הקורונה בסימן מצוקה מתגברת: חייה של א', צעירה בשנות ה-20 לחייה, הפכו לבלתי נסבלים מאז הסגר. א' סובלת מאלימות במשפחה, שהלכה וגברה בחודשי הקורונה. לאחר שביצעה ניסיון התאבדות שנכשל, צילצלה לער"ן בבקשה לסיוע. "החיים שלי חסרי טעם ונמאס לי", אמרה א' למתנדבת ער"ן תוך שהיא ממררת בבכי, "אפילו למות אני לא מצליחה".
המתנדבת גייסה את כל כוחותיה כדי לתמוך בא', חיזקה אותה על שפנתה לקבלת סיוע ובמקביל הפעילה נוהל חירום שבמסגרתו מוזעקים כוחות הצלה. המתנדבת דיברה עם א' ממושכות עד אשר נכנסו כוחות ההצלה אל ביתה של הצעירה.
2 צפייה בגלריה
עלייה בקריאת המצוקה מתוך כלל הפונים לקו החם של ער"ן
עלייה בקריאת המצוקה מתוך כלל הפונים לקו החם של ער"ן
עלייה בקריאת המצוקה בקו החם של ער"ן
(מתוך "ידיעות אחרונות")
מאז פרוץ הקורונה מוצאים עצמם מתנדבי ער"ן מנהלים יותר ויותר שיחות מהסוג הזה. בשנה האחרונה התקבלו בארגון 40 שיחות בכל שעה, ובסך הכל בשנת 2020 ענו בער"ן ל-356,528 פניות מצוקה לעומת 204,053 ב-2019. במהלך הסגר הראשון נרשמה עלייה של 160 אחוז בפניות, ובמהלך הסגר השני עלייה של 140 אחוז.
שליש מהפניות עסקו בהשלכות הקורונה. אנשים שנגמלו מהתמכרות והקורונה החזירה אותם שנים אחורה, אנשים שיקיריהם נפטרו מקורונה ומרגישים תחושות אשם על כך שהעבירו את ימיהם האחרונים בבדידות, ונשים נפגעות אלימות שמצבן הוחמר בימי הסגר.
במסגרת שיתוף פעולה עם משרד הבריאות ופיקוד העורף, מקיימים בער"ן שיחות יזומות למבודדים במלונות הקורונה, ולדברי המתנדבים - הם נחשפים לפונים במצוקה אקוטית וגם לאיומם באובדנות.
2 צפייה בגלריה
דוד קורן, מנכ"ל ער"ן וד"ר שירי דניאלס, מנהלת מקצועית בער"ן
דוד קורן, מנכ"ל ער"ן וד"ר שירי דניאלס, מנהלת מקצועית בער"ן
דוד קורן, מנכ"ל ער"ן וד"ר שירי דניאלס, מנהלת מקצועית בעמותה
"מתוך ניסיון העבר ניתן לצפות כי סגר שלישי יביא איתו יותר בדידות, דיכאון, אלימות ופגיעה ופניות סיכון", מסבירה ד"ר שירי דניאלס, מנהלת מקצועית ארצית בער"ן. "אנו עוקבים בדאגה אחר העלייה במפלס המצוקה, ובמקביל לא שוכחים את העוצמה של מאות אלפי הפונים שהיו חזקים ברגעים חלשים ופנו אלינו לעזרה".
אובדנות היא תופעה הניתנת למניעה. במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו דברו איתו, עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים:
סה"ר - סיוע הקשבה ברשת
ער"ן - עזרה ראשונה נפשית - 1201
עמותת "בשביל החיים" - סיוע למשפחות שיקיריהן התאבדו: 03-7487771