יותר מ-50 חיילים, קצינים ונגדים מחיל האוויר השתתפו בשבוע שעבר במפגש הרבעוני של קבוצת "מעגל חברתי", קבוצת להט"ב שהוקמה ב-2017 וצברה תאוצה בשנה האחרונה. הקבוצה הוקמה לפני כארבע שנים על ידי קצינה בדרגת רב סרן, והצלחתה הביאה לכך שהיא זוכה להתעניינות גם באגפים ובזרועות אחרים בצבא.
לאירוע הראשון שארגנה הקבוצה הגיעו רק שבעה משתתפים, וכיום - עשרות פוקדים כל מפגש. בחיל האוויר מעריכים שלמפגש הקרוב יגיעו יותר מ-100 חיילים. עם התרחבותה של הקבוצה, בחיל שמרו על דיסקרטיות בעניינה, מאחר שחלק מהמשתתפים בה נמצאים בארון. לאורך השנים לקחו חלק בקבוצה קצינים וקצינות טכניות, חיילים טרנסג'נדרים, טייסים להט"בים ומשרתים מכלל הבסיסים והמערכים בחיל.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
גם מי שנמנע ממנו מסיבות כאלה ואחרות להשתתף בפעילויות הקבוצה, יכול לקחת חלק בקבוצת וואטסאפ שמונה כ-100 חיילים להט"בים. האחראיות על התוכנית הן שתי קצינות בדרגת רב סרן ששירתו כלוחמות הגנה אווירית, שפועלות בהתנדבות בזמנן החופשי. לדבריהן, מטרת הפרויקט היא לאפשר לכל חייל שרואה את עצמו כחלק מקהילת להט"ב לשתף את סיפורו האישי.
את המפגש האחרון, שנערך בזום בשל מגפת הקורונה, פתח קצין בכיר בחיל האוויר, תת-אלוף איתמר רייכל שמכהן כראש להק כוח אדם, שבירך בשם החיל את כל המשתתפים על העלאת המודעות לנושא ועל קידום המשרתים בצה"ל ללא כל הבדל של דת, מין, צבע או מגדר. "אנחנו עוד מחכים ליום שזה יהיה מובן מאליו, אבל זה עדיין לא", הסביר קצין בכיר, שאמר כי גם מפקד החיל, אלוף עמיקם נורקין, תומך במיזם הייחודי.
המפגשים והשיחות השוטפות מאפשרות שיח פתוח בין-אישי וקבוצתי, קבוע או רנדומלי, שבו המשתתפים משתפים אחד את השני בלבטיהם ומעניקים תמיכה הדדית האחד לשני בכל הקשור לשירות משותף ובין-מגדרי.
4 צפייה בגלריה
האלוף עמיקם נורקין, מפקד חיל האוויר
האלוף עמיקם נורקין, מפקד חיל האוויר
גם הוא תומך במיזם. מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין
(צילום: דובר צה"ל)
"נעשה הכל כדי שהתוכנית הזאת תמשיך, אנחנו פה בשבילם", אמר קצין בכיר שמשרת בחיל. "אצלנו מקפידים על הכלה וקבלת האחר. בחיל האוויר כל ההזדמנויות פתוחות, ואנחנו מעניקים אוזן קשבת לכולם, ללא כל הבדל בין המשרתים והמשרתות. אני מאחל שנגיע ליום שלא נצטרך לקיים מפגשים כאלה יותר".
למפגשים האחרונים הגיעו נציגים בולטים מקהילת הלהט"ב, ובהם גורמי מקצוע, עורכי דין ומומחים שונים, ששיתפו את החיילים בסיפורם האישי והמקצועי. "המפגשים הללו נערכים באווירה נעימה ואינטימית, במשך שעות וללא הגבלה, עם ביקוש הולך וגובר", אמרו בחיל האוויר. "בלי הרבה רעש, התוכנית מתקדמת עם רוח גבית של החיל".
בחיל האוויר משרתים עשרות זוגות חד מיניים שהכירו במהלך שירותם, כמו גם טרנסג'נדרים רבים, שחלקם אף זכו לאותות הצטיינות. מלבד "מעגל חברתי", בחיל האוויר מארגנים גם מפגשים של חיילים מבסיסים בפריפריה עם ארגוני להט"ב ומקיימים שיחות חתך עם חיילים להט"בים. בכך, החיל מקווה להוות דוגמא לחילות ואגפים אחרים בצה"ל.
4 צפייה בגלריה
עדי רונן
עדי רונן
"יוזמה מבורכת". עדי רונן
(באדיבות עדי רונן)
4 צפייה בגלריה
עדי רונן
עדי רונן
עדי רונן
(באדיבות עדי רונן)
המפגש האחרון נערך בשבוע שעבר בבית חיל האוויר בהרצליה, ואליו הגיעו עשרות משתתפים, ובהם חיילים שהתגייסו לאחרונה לצד קצינים ונגדים. האירוע נמשך כמה שעות, שבמהלכן המשתתפים חולקו לקבוצות קטנות, סיפרו על חוויות אישיות שעברו בחייהם ודיברו על השאיפות שלהם לעתיד.
במהלך המפגש החיילים צפו בהרצאה "יצא(ה)גבר" של הטרנסג'נדר עדי רונן, שהוזמן כדי לספר את סיפורו האישי. רונן, שעבר ניתוח לשינוי מין לפני כמה שנים, הרצה בפעם הראשונה בפני קבוצת הלהט"ב של חיל האוויר אחרי שכבר הרצה במסגרות אחרות בצה"ל.
"קיבלתי מהם תגובות מאוד טובות, מדובר ביוזמה מבורכת", אמר רונן. "הצבא גילה פתיחות מרשימה וכבר חושבים לשכפל זאת למקומות אחרים בצה"ל. במופע שלי סיפרתי לחיילים על כל מה שרלוונטי - איך שיניתי בתעודת הזהות את המגדר שלי, איך להביא ילדים אחרי שעוברים ניתוח לשינוי מין, ועוד. הבאתי את הסיפור האישי שלי, בלי לשאת דגל כזה או אחר".