2 צפייה בגלריה
חברת פייזר האמריקנית בדרך להוציא חיסון נגד קורונה
חברת פייזר האמריקנית בדרך להוציא חיסון נגד קורונה
הקלות למתחסנים? החיסון של "פייזר"
(צילום: רויטרס, EPA)
מחרתיים (יום ה') יתקיים הדיון הגורלי של מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, בנושא החיסון של חברת "פייזר". אישור השימוש בחיסון צפוי להשפיע גם על ישראל, ולמעשה להאיץ את תחילת מבצע החיסונים שאליו נערכות בימים אלו קופות החולים. באותו יום צפויות גם לנחות בנתב”ג מנות החיסון הראשונות של חברת פייזר. ואולם, מעבר לאתגרים הלוגיסטיים, אתגר משמעותי לא פחות יהיה עידוד האוכלוסייה להתחסן, ברקע החשש מפני קבלת חיסון שפותח בשיטה שאינה זהה ליתר החיסונים.
בעוד שבמשרד הבריאות הבהירו כי לא יחייבו אזרחים להתחסן באמצעות חקיקה, המציאות ביום שאחרי החיסון עשויה להיות שונה בתכלית עבור אלו שיבחרו להתחסן לעומת אלו שיחליטו בשלב הראשון שלא להתחסן. בשיחה עם ynet מספרים כמה מחברי ועדת החיסונים של משרד הבריאות על התרחישים האפשריים להקלות שיינתנו למתחסנים ‑ לעומת המגבלות שיושתו על אלו שיבחרו לא להתחסן.

כבר כעת מסתמנות שתי הנחיות עיקריות שיבדילו בין שתי הקבוצות. בכל הנוגע לחזרה לארץ - בעוד שעל המתחסנים ככל הנראה לא תוטל חובת כניסה לבידוד, מי שיבחר שלא להתחסן יחויב בבידוד. בנוסף, גם חשיפה לחולה מאומת תחייב את אלה שלא יתחסנו להיכנס לבידוד בניגוד למתחסנים, אך תרחישים נוספים מתמקדים בכל תרבות הפנאי ובהם כניסה לתאטראות, לבתי קולנוע, למכוני כושר ולאירועי ספורט, שגם בהם עשוי להיות הבדל מהותי בין שתי הקבוצות. עם זאת, יש להדגיש כי בשלב הזה החלטות סופיות טרם התקבלו.
כוונה נוספת ומשמעותית שתסייע באכיפת ההנחיות החדשות היא להנפיק "תעודת מחוסן", אותה יציגו המחוסנים, ובתוך כך יש לציין כי המגבלות או ההקלות עשויות להיקבע גם על ידי הרשויות המקומיות וגם ברמת בתי המלון ויתר המתקנים.



"אני בעד להעניק יתרונות לאנשים שיבחרו להתחסן", אומר פרופ' דוד גרינברג, יו"ר החטיבה לרפואת ילדים בסורוקה, חבר הצוות לטיפול במגפות וחבר בוועדת החיסונים של משרד הבריאות. "התמריצים יכולים לכלול שהייה בבתי מלון או נסיעה לחו"ל, וגם השתתפות באירועי ספורט ותרבות. תאטראות עשויים להתיר כניסה רק למחוסנים, וזו תהיה מחויבות גם של בתי העסק לבדוק שהלקוחות מחוסנים. אם זה היה תלוי בי, אולי הייתי מנפיק תעודת מחוסן. המטרה היא ליצור מצב שבו מי שמתחסן לא מסכן את הסביבה שלו ולכן יש להפריד בין שתי הקבוצות. אני מעריך שלפחות 70 אחוזים יתחסנו בשלב הראשון".
"בכל יום שבו אין חיסון מתים בעולם למעלה מעשרת אלפים איש, וזה אומר הכל", אומרת פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר וחברה בוועדה. "אני חושבת שלאט לאט אנשים יתחילו להבין שאין מנוס אלא להתחסן. אנחנו מתמודדים עם הדבר הזה כבר שנה, והאמת היא שאנחנו לא מצליחים להשתלט על זה למרות כל המאמצים. חייבים להפסיק זאת על ידי חיסון. אם אנשים יידעו על מה באמת מדובר יכול להיות שהם פחות יפחדו. עיקר הבעיות המוכחות מחיסונים הן הבעיות המיידיות כמו חום, נפיחות ואלרגיה.
"המציאות של המתחסנים לעומת אלו שלא יתחסנו בהחלט עשויה להיות שונה. ברור שצריך לייצר חבילת תמריצים כדי לעודד התחסנות. אנשים שרוצים להיכנס לקניון, למכון הכושר, ללכת לחתונה, יצטרכו להציג את תעודת החיסון שלהם", הוסיפה רהב.