כן 270 אלקטורים לביידן, לא 270 אלקטורים לביידן – לדונלד טראמפ התוצאה בקלפי אינה קו הסיום: אם יפסיד, את הימים והשבועות הקרובים הוא מתכוון להקדיש לשורה של קרבות משפטיים במדינות מפתח שבהן מסתמן פער מזערי. בעתירות שהוא ואנשיו כבר החלו להגיש הם מקווים להביא – בנימוקים שונים – לפסילת אלפי קולות דמוקרטיים שמחיקתם מלוח התוצאות תוכל להביא לו ניצחונות באותן מדינות, ולפיכך גם את האלקטורים שלהן וניצחון בקרב על הנשיאות כולו.
ארה"ב בוחרת 2020 - לעמוד המיוחד של ynet
חלק גדול מהמאבק המשפטי שטראמפ מתכנן נשען על ההצבעה בדואר: מדינות ארה"ב נותנות לרבים מתושביהן כבר שנים את האפשרות להקדים ולהצביע בשבועות שלפני יום הבחירות הרשמי, בין השאר באמצעות שליחת טופס ההצבעה שלהם בדואר. השנה, בצל מגפת הקורונה והרצון של בוחרים להימנע מהסכנה שבהצטופפות בקלפיות, הרחיבו רוב מדינות ארה"ב את האפשרות הזו, ומספר שיא של מצביעים נתנו את קולם דרך הדואר.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן בחירות לנשיאות ארה"ב
דונלד טראמפ וג'ו ביידן בחירות לנשיאות ארה"ב
ראש בראש לבית המשפט. ביידן וטראמפ
(צילום: EPA, רויטרס)
אלא שבדיוק כפי שחזו הסקרים, ביום הבחירות עצמו אפשר היה לראות שרוב המצביעים בדואר הם דמוקרטים, ואילו רוב המצביעים בקלפיות הם רפובליקנים. הפער הזה נובע כנראה בין השאר מכך שדמוקרטים נוטים לחשוש יותר מהנגיף. ההבדל בדפוסי ההצבעה של שני הצדדים יצר חוסר איזון לא שגרתי גם באופן שבו פורסמו התוצאות: מכיוון שבחלק מהמדינות והמחוזות בארה"ב נוהגים לספור ראשית את הקולות שניתנו בקלפי ביום הבחירות הרשמי, ורק אחר כך את הקולות שהגיעו בדואר בשבועות שלפני כן, במקרים רבים בליל הבחירות פתח דונלד טראמפ פער ראשוני גדול ומתעתע, אבל ככל שהתקדם הלילה והחלה ספירת ההצבעות מהדואר יתרונו הצטמצם ובחלק מהמקרים גם נמחק.

גל אדום, גל כחול

עיתונאים ופרשנים בארה"ב הזהירו במשך שבועות מתרחיש שבו טראמפ ינצל "גל אדום" (רפובליקני) של קולות בראשית הלילה כדי להכריז על ניצחונו, ואז כשיגיעו הקולות מהדואר והדמוקרטים יצמצמו את הפער ("גל כחול"), יטען שהבחירות נגנבות ממנו בדרכי מרמה. זה בדיוק מה שהוא עשה בליל הבחירות: במסיבת עיתונאים בבית הלבן יצא טראמפ והכריז כי ניצח בבחירות אף שהספירה הייתה באותה העת בעיצומה, ובסדרת ציוצים בהמשך היום טען כי מעשה הגניבה-כביכול נמשך, ושברגעים אלה ממש עמלים הדמוקרטים על זיוף קולות, למשל בפנסילבניה, כדי למחוק את יתרונו המוקדם בדרכים לא כשרות.

כעת, אחרי שהתוצאות מרוב מדינות ארה"ב, בכלל זה רוב מדינות המפתח, כבר הגיעו, נראה שטראמפ מוכן להוציא לדרך את הקרב המשפטי שלו. צוות הקמפיין שלו הגיש כבר כמה עתירות במישיגן, בפנסילבניה ובנבאדה, ומיהר להודיע שיבקש לספור מחדש את הקולות בוויסקונסין. במישיגן ובפנסילבניה דרש הקמפיין לעצור את הספירה, והלילה הגיש בקשה להשעותה גם בג'ורג'יה, שם ככל שנקפו השעות ונספרו כנראה יותר ויותר קולות מהדואר – הלך יתרונו הדחוק של טראמפ והצטמק, עד לפחות מ-1%.
בעתירה שהגישו אנשי טראמפ לעצור את הספירה במישיגן, שמחלקת 16 אלקטורים ושבה ניצח ביידן בפער של יותר מ-2%, הם טענו כי מזכירת המדינה של מישיגן, דמוקרטית, אפשרה לקולות מההצבעה המוקדמת להיספר מבלי שצוותי משקיפים דו-מפלגתיים יפקחו על ההליך, והם מאשימים אותה ש"פגעה בזכות החוקתית של תושבי מישיגן להשתתף בבחירות הוגנות וחוקיות". גורמים דמוקרטיים במישיגן אומרים שסיכויי העתירה להתקבל קלושים.
4 צפייה בגלריה
עובדי הבחירות סופרים פתקי הצבעה  בפילדלפיה פנסילבניה
עובדי הבחירות סופרים פתקי הצבעה  בפילדלפיה פנסילבניה
סופרים פתקים בפילדלפיה. "העתירה היא מסמך פוליטי"
(צילום: AFP)
בפנסילבניה, שמחלקת 20 אלקטורים, הגישו גורמים רפובליקניים עתירה במחוז מונטגומרי, הגובל בפילדלפיה, ובה הם טוענים שפקידי הבחירות שם החלו לספור הצבעות מהדואר לפני המועד המותר בחוק והפרו את החוק גם בכך שאפשרו למי שנפל פגם בטופסי ההצבעה שלהם להצביע מחדש. בשימוע שנערך אמש בבית משפט בפילדלפיה נשמע השופט סקפטי בנוגע לטענותיהם לפגיעה ביושר הבחירות. התובע הכללי של פנסילבניה, ג'וש שפירו, אמר ל-CNN שהעתירה היא "יותר מסמך פוליטי מאשר מסמך משפטי. יש שקיפות בהליך הספירה, הספירה נמשכת. משקיפים מפקחים עליה, והספירה תימשך".

קרן המאבק של ביידן

צעד אחר שנקט הקמפיין של טראמפ הוא הצטרפות להליך המשפטי שמובילים רפובליקנים בפנסילבניה נגד החלטת המדינה לספור גם קולות מהדואר שיתקבלו בשלושת הימים שלאחר יום הבחירות, כל עוד החותמת עליהם מוכיחה שנשלחו לפני יום הבחירות. אחרי שגורמים רפובליקניים פנו לבית המשפט העליון של פנסילבניה וביקשו ממנו לאסור זאת אך נידחו, הם פנו לבית המשפט העליון של ארה"ב בבקשה שיבחן מחדש את העניין. אמש הודיע קמפיין טראמפ כי הוא מצטרף לעתירה כצד בה.
4 צפייה בגלריה
עובד בבחירות בדטרויט ספירת פתקי הצבעה נפקדים ל בחירות הכלליות במרכז TCF בדטרויט מישיגן
עובד בבחירות בדטרויט ספירת פתקי הצבעה נפקדים ל בחירות הכלליות במרכז TCF בדטרויט מישיגן
הספירה במישיגן. סיכויים קלושים לעתירה
(צילום: AFP)
בשבוע שעבר קבעו שופטי בית המשפט העליון של ארה"ב כי אין די זמן לפסוק בעניין הספירה המאוחרת של פנסילבניה לפני יום הבחירות, אבל הם גם אותתו שהם עשויים להסכים לבחון את הנושא מחדש לאחר מכן. שלושת השופטים השמרנים סמואל אליטו, קלרנס תומס וניל גורסץ' כתבו בחוות הדעת שלהם שיש "סבירות גדולה" שהחלטת בית המשפט העליון של פנסילבניה הפרה את החוקה.
טראמפ פתח את הספירה בפנסילבניה ביתרון גדול, אבל במהלך יום רביעי, ככל שנספרו יותר קולות מההצבעה המוקדמת, הלך יתרונו והצטמק. אחרי ספירת 88% מהקולות הוא הוביל ב-2.9%. במקרה של קרב צמוד מאוד, פסילה אפילו של קולות מעטים מאלה שהגיעו בדואר עשויה לעשות שם את ההבדל.
ביידן משיק את קרן המאבק המשפטי שלו:

בוויסקונסין, שמחלקת 10 אלקטורים, מתכוון הקמפיין של טראמפ לדרוש ספירה חוזרת, אחרי שהוכרז כי ביידן ניצח שם, כנראה בפער של 0.6%. מנהל הקמפיין של טראמפ, ביל סטפיין, הסביר את הבקשה בטענה שהתחוללו "אי-סדרים בכמה מחוזות", אך לא מסר פרטים ספציפיים. החוק בוויסקונסין מאפשר למועמד לבקש ספירה מחדש אם הפסיד בפער של אחוז אחד ומטה. לשם כך עליו להגיש את הבקשה עד השעה 17:00 ביום העסקים שלאחר פרסום התוצאות. אם הפער קטן יותר מ-0.25%, הוא נדרש לשלם על הספירה הזו.
מחנה ביידן לא עמד מנגד בחודשים האחרונים, והוא עצמו הכין סוללה של עורכי דין כדי להתמודד עם מאבק משפטי בטראמפ אם יהיה בכך צורך. כעת מגבירים שם את ההיערכות לקרב שכזה. אתמול פנה ביידן לתומכיו דרך חשבון הטוויטר שלו בבקשה שיתרמו כסף לקרן חדשה שתוקדש למאבק המשפטי הזה, תחת השם "קרן המאבק של ביידן". מנהלת הקמפיין שלו שלחה לתומכיו מכתב שבו כתבה: "הצוות המשפטי שלנו מוכן, והוא ינצח".
4 צפייה בגלריה
השבעת איימי קוני בארט בנוכחות טראמפ בבית הלבן
השבעת איימי קוני בארט בנוכחות טראמפ בבית הלבן
השבעת השופטת איימי קוני בארט. 6 מול 3 בעליון
(צילום: AFP)
בנאום הניצחון הכוזב שלו בבית הלבן אתמול בבוקר כבר דיבר טראמפ על רצונו להביא את הקרב על הבית הלבן להכרעת בית המשפט העליון. אף שלא ברור באיזו עילה הוא מתכוון להביא אותו לשם, הצהרתו העלתה מיד זיכרונות מהתערבותו של העליון בקרב הבחירות הצמוד בין ג'ורג' בוש הבן לאל גור בשנת 2000, מרוץ שהוכרע על חודם של 537 קולות במדינת פלורידה. בית המשפט דחה אז את דרישתו של גור לאפשר ספירה חוזרת של קולות.
אם בית המשפט העליון יקבל הכרעות כלשהן שאכן יקבעו את זהות המנצח, קשה יהיה להתעלם מהעובדה שלא פחות משלושה שופטים בהרכב שלו מונו על-ידי טראמפ עצמו, האחרונה שבהם – בצעד שנוי מחלוקת – רק בחודש שעבר: השופטת השמרנית איימי קוני בארט. השניים האחרים הם השופטים השמרנים ניל גורסץ' וברט קבאנו. בעזרת המינויים האלה היטה טראמפ דרמטית את מאזן הכוחות בעליון, וכעת יש בו 6 שופטים שמרנים לעומת 3 שופטים ליברלים לבד.