השתוללויות סוף השנה של תלמידי התיכון נמשכות: מנהג ה"רונדו" שבמסגרתו תלמידי תיכון שסיימו את לימודיהם נוסעים בשיירת מכוניות תוך צפירות, שירה או השמעת מוזיקה - ולעתים אף התפרעויות על הכביש - נמשך גם השנה, כפי שתועד אמש (יום א') בבאר שבע, באור יהודה ובמקומות נוספים בישראל. בפתח הידיעה: תיעוד "החגיגות" על הכביש.
נראה שהרשויות לא עושות די כדי להיאבק בתופעה. משרד החינוך אמנם פרסם חוזר מנכ"ל בנושא, אך למעט פעילויות נקודתיות לא נעשתה עבודה ארצית בתחום. חוזר המנכ"ל, יצוין, פורסם כבר בשנת 2012, והוא אסר על הפעילות ואף חייב את הצוות החינוכי לדווח על השתוללויות שכאלו למשטרת ישראל.
1 צפייה בגלריה
השתוללות בכבישים
השתוללות בכבישים
מתוך אחד התיעודים אתמול. "חייבים ליצור הרתעה"
(צילום: אור ירוק)
"המסר חייב להיות ברור וחד-משמעי, ועיקרו הוא כי טוב ויפה לשמוח ולחגוג עם סיום הלימודים, אך בשום פנים ואופן אין לקיים את החגיגות בתוך כלי הרכב", נכתב בחוזר – שהתלמידים, כך נראה, לא ממש לוקחים ברצינות. "הנסיעה אל החגיגות והחזרה מהן חייבת להיות בטיחותית, בהתאם לחוק ולתנאי הדרך (חשכה וכד') ומתוך התחשבות בעוברי הדרך ובכלל הקהילה (יש להימנע מצפירות ומרעשים). פעילות הסברה חינוכית תכין את התלמידים טוב יותר להתנהגות בוגרת ואחראית בעולם התעבורתי שמחוץ לכותלי בית הספר ותסייע להם לשמור על חייהם ועל חיי זולתם גם בהמשך דרכם".
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר כי "מדובר בתופעה שכולם מעלימים עין מעבירות תנועה חמורות שמסכנות את חיי הצעירים וגם את חיי שאר משתמשי הדרך. ילדים עם חצי גוף בחוץ, ללא חגורות בטיחות, יושבים על מכסה המנוע, על הגג, משתוללים בכבישים, הפכה למשהו מקובל בסיום שנת הלימודים, תופעה מסוכנת שנגמרה לא פעם בתאונת דרכים".
לדבריו, "כבר מזמן התופעה המסוכנת של רונדו והשתוללות בני הנוער בכבישים הייתה חייבת להיפסק. הסכנות המיותרות הללו חייבות להיעלם מן העולם. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לרתום את משרד החינוך, המשטרה והרשויות המקומיות כדי למנוע השתוללות של צעירים בכבישים ברונדו. חייבים להעלות את המודעות וההסברה לסכנה בקרב הצעירים על ידי מערכת החינוך ובמקביל, המשטרה חייבת להגביר את הנוכחות בסביבת מוסדות החינוך ב-20 ביוני, כדי ליצור הרתעה ומסר ברור כי היא תגלה אפס סובלנות כלפי התפרעות בכבישים. לא מדובר במשחק ואף ילד שנפגע או יפגע לא שווה את הטקס הזה".