4 צפייה בגלריה
חיה תושבת כרמיאל זקוקה לסיוע בעקבות משבר הקורונה
חיה תושבת כרמיאל זקוקה לסיוע בעקבות משבר הקורונה
"הרגשה נוראית להפוך לנטל". חיה מכרמיאל
(צילום: גיל נחושתן)
המשבר הכלכלי בתקופת הקורונה שינה את המציאות עבור משפחות רבות בישראל, שבהן אחד או יותר ממפרנסי הבית איבד את מקום עבודתו. שיעור המובטלים הגבוה גרם לזינוק בכמות המשפחות הנזקקות לסיוע ומשפחות רבות ממעמד הביניים שעד לפני חצי שנה עוד יכלו לסייע בעצמן לנזקקים, מצאו עצמן פתאום בצד הנזקק.
הנתונים המדאיגים מעלים כי לאחרונה נרשמה עלייה של 68% בפניות אזרחים ללשכות הרווחה בארץ. על כן, משרד הרווחה והקרן לידידות הקימו קופות סיוע חירום ב-140 רשויות מקומיות ברחבי הארץ במטרה לאפשר למחלקות הרווחה להגיש סיוע מהיר וגמיש במגוון צרכים דחופים לאלפי משפחות וקשישים הנמצאים במצוקה עקב הגבלות הקורונה.
מהנתונים עולה עוד כי רוב מבקשי סיוע הם דווקא צעירים בגילי עבודה. 84% ממבקשי הסיוע לאחרונה נחשבים לחלק מכוח העבודה וגילם נע בין 18 ל-62. מתוכם, 44% הם בני 45-31.
העלייה הדרמטית משקפת באופן מדאיג את המצב הכלכלי של משפחות רבות בישראל שלא מצליחות להתקיים תחת המצב הכלכלי הקיים. 26% ממבקשי הסיוע ביקשו סיוע במזון ומצרכים בסיסיים, 20% במוצרי חשמל חיוניים לבית ו-13% ביקשו סיוע בביגוד.
4 צפייה בגלריה
חבילות מזון
חבילות מזון
מבקשי סיוע לחבילות מזון בחג לפני ראש השנה
( צילום: יוסי זליגר)
4 צפייה בגלריה
איציק שמולי
איציק שמולי
"חובתנו לאפשר לנזקקים להחזיק את הראש מעל המים". השר שמולי
(צילום: אופיר יצחק )
"זו הרגשה נוראה פתאום להיות נזקקת, נפשית יותר מפיזית", מספרת חיה, אמא לשתי בנות מכרמיאל. "אתה הופך להיות נטל". לפני הקורונה היא עבדה בחברת השמה, אך היא פוטרה ומאז לא מצליחה להשתלב חזרה בשוק העבודה. "ההוצאות השוטפות שלי - שכירות, מים, חשמל, גומרות את דמי האבטלה שאני מרוויחה ואני במצב בו אוכל ותרופות הפכו להיות מותרות".
היא ציינה כי "בעל הבית רוצה לפנות אותי ואני מבינה שיש מצב שבחגים אמצא את עצמי ברחוב. אני שבוע עם כאב שיניים ולא יכולה להרשות לעצמי לעקור שן כי אין לי כסף".
"ההרגשה היא שלאף אחד לא אכפת. אני שומעת את ראש הממשלה שלי, האיש שעומד בראש המערכת שאמורה לדאוג לי כאזרחית, דואג להטבות מס שלו. בזמן שעומדים לפנות אותך מהבית את רואה את שני ראשי המשלה שלך רבים על אם לבנות עוד מעון. זה ממלא אותי בהרגשה של גועל. באמת".
4 צפייה בגלריה
"משפחות ממעמד הביניים קרסו". נשיאת הקרן לידידות יעל אקשטיין
"משפחות ממעמד הביניים קרסו". נשיאת הקרן לידידות יעל אקשטיין
"משפחות ממעמד הביניים קרסו". נשיאת הקרן לידידות יעל אקשטיין
(צילום: אורי דוידוביץ')
נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטיין, התייחסה לנתונים ואמרה: "אנחנו רואים בשטח עלייה דרסטית בפניות ללשכות הרווחה העירוניות מצד משפחות שעד כה היו חלק ממעמד הביניים או הסתדרו בקושי והקורונה הביאה לקריסתן. אובדן הפרנסה המוחלט או החלקי אל מול הוצאות המחיה שנותרו בעינן גורמות לכך שהורים רבים לא מצליחים לספק למשפחתם צרכים בסיסיים ביותר כמו מזון ומוצרי בסיס".
שר העבודה והרווחה איציק שמולי אמר כי חובתה של מדינת ישראל לסייע לאזרחים בתקופה זו. "משבר הקורונה החריף את מצבן הכלכלי של משפחות רבות בישראל וזוהי חובתנו לספק להן את הסיוע הנדרש כדי לאפשר להן להחזיק את הראש מעל המים".
"אנו עדים לעוד ועוד משפחות אשר מתדרדרות לעוני וזקוקות לסיוע הבסיסי ביותר ממחלקות הרווחה - ממזון ועד ביגוד וריהוט מינימלי. אנו מעמידים תקציבים גמישים למחלקות לשירותים חברתיים על מנת שיוכלו לתת מענה מהיר יותר לצרכים אלו. המנגנון היעיל של הקרן לידידות מאפשר לשפר את השירות לאוכלוסייה".