3 צפייה בגלריה
חיטוי בבית ספר "גיל" בחיפה בצל התפשטות  נגיף הקורונה
חיטוי בבית ספר "גיל" בחיפה בצל התפשטות  נגיף הקורונה
ארכיון. חיטוי בית ספר בחיפה
(צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
שלושה שבועות לפני 1 בספטמבר, האם משרד החינוך יספיק לגייס את כוח האדם הנדרש לפתיחת שנת הלימודים בהתאם להגבלות המתחייבות ממשבר הקורונה? בתקציב "לומדים בביטחון" הוקצו 2.6 מיליארד שקל לסוגיית תוספת כוח האדם הנדרשת מההנחיה לפיצול כיתות לקפסולות של 18 תלמידים, ובסך הכול מדובר בכ-13 אלף עובדים למערכת החינוך. התוספת תתמקד בשכבות ג'-ד', שלומדות במשך כל השבוע בבתי הספר והיא מורכבת מבעלי תעודת הוראה ומעוזרי חינוך שאינם מחזיקים בתעודה.
החלק הראשון בגיוס הוא של 6,500 בעלי תעודת הוראה שסיימו תואר בעבר ולא שובצו, או שהם מתמחים בשנה ד'. סוגיה זו היא פשוטה יחסית ומבוקרת בערוץ הרגיל של משרד החינוך.
החצי השני כולל 6,500 עוזרי חינוך שאין להם תעודת הוראה, והם יעזרו בפועל למחנך ולמורה המקצועי על פי קפסולות של 18 תלמידים. סוגיה זו היא באחריות הרשויות המקומית או באחריות בית הספר, והחיפוש מתמקד באוכלוסייה איכותית כגון שליחי הסוכנות היהודית, מורי דרך, מדריכי מוזיאונים ועוד. למטרה זו הוקם דף נחיתה באתר של שירות התעסוקה ונרשמו בו כבר יותר מ-5,600 איש שעשויים להיות מתאימים ואינם מועסקים במשק בעת הזו.
מנהל בית הספר יקבע אם יש צורך בעוזרים חינוכיים, באילו כיתות ובאיזה היקף שעות, כל זאת עד למגבלת ההקצאה שתעמוד לרשותו. כל כיתה ג' או ד' תפוצל לשניים בהתאם למגבלת התלמידים של עד 18 בכיתה, כך שהמורה יוכל להיות רק בקפסולה אחת בכל פעם, ובקפסולה השנייה יהיה עוזר ההוראה, שיפעל על פי המשימות שייתן המורה.
אלא שבבתי הספר חוששים להטיל אחריות כה כבדה על איש צוות שלא מחזיק בתעודת הוראה, שמא חוסר הניסיון שלו עלול לפגוע בהשכלת התלמידים. "מי מבקר את האנשים האלה במהלך היום? מי יודע שהם עושים את העבודה מספיק טוב?", תהתה אביבית לוזון, מחנכת כיתה ד' והאחראית על גיוס עוזרי החינוך בבית הספר באר"י בנתניה. "זה מפחיד. צריך לבדוק היטב מי נכנס לבית הספר".
לוזון צריכה לגייס שישה עוזרי חינוך, אחד לכל כיתה בשכבות ג'-ד', אך לדבריה מדובר במשימה לא פשוטה בזמן כה קצר: "פנו אליי סטודנטים שאומרים לי שהם יכולים רק בימי ראשון וחמישי כי הם לומדים. אחרת אמרה לי שהיא יכולה רק בימי שלישי. כל בתי הספר בלחץ. אין לי מושג מה יקרה אם נגיע ל-1 בספטמבר ולא נצליח לגייס כמה שצריך. זה ייפול על המורים בכיתות ה'-ו' או על המורים המקצועיים".

באתר משרד החינוך פורסם שלשום קול קורא לעוזרי חינוך, כשהאתגר הוא בעיקר בחינוך הממלכתי והדתי. מנהלת אגף בכיר הכשרה והתמחות עובדי הוראה, איריס וולף, אמרה: "בחינוך החרדי והערבי אין בעיה לגייס. שם בשגרה יש לנו עודף מורים שרק רוצים משרות. הבעיה היא בעיקר בערים הגדולות במרכז הארץ. שם יש מחסור".
דבר נוסף שעלול להקשות על בתי הספר בסוגיית כוח האדם בהמשך השנה הוא אם משרד החינוך יחליט שגם כיתות ה'-ו' ילמדו כל השבוע בבית הספר. "אם זה יקרה - יהיה לנו גם מחסור בכיתות וגם מחסור בכוח אדם", הוסיפה וולף. "ברור לנו שהאתגרים הם רחבים יותר וזה סוג של מחסנים לשעת צרה".
אופן העבודה הזה יימשך כל עוד במערכת החינוך פועלים לפי מתווה הקורונה. במשרד החינוך מסרו כי אם יימצא חיסון וניתן יהיה לצאת מהמשבר, יפוטרו עוזרי החינוך בהתראה של חודש, בהתאם לזכויות של כל עובד שכיר במשק.

למידה מרחוק בחינוך המיוחד בלי סייעת: "זו אפליה"

ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת דנה אתמול בבוקר בפתיחת שנת הלימודים בחינוך המיוחד. לפי נתוני משרד החינוך, בשנה הקרובה ילמדו 291,237 תלמידים בחינוך המיוחד, שמהווים כ-12% מכלל התלמידים בישראל. יותר מ-30 אלף מהתלמידים הם תלמידי שילוב, הלומדים בכיתות רגילות.
הדיון התמקד בבעיית הסייעות לתלמידי השילוב בלמידה מרחוק. משעה שנסגרו בתי הספר בגל הקורונה הראשון, תלמידי החינוך המיוחד המשולבים במערכת החינוך הרגילה לא קיבלו את הליווי הצמוד שלו הם זקוקים באמצעות סייעת אישית לכל ילד. גם בשנה הקרובה רוב הלמידה בכיתות ה' עד י"ב תעשה מרחוק, אך תלמידי החינוך המיוחד לא ילוו על ידי סייעת משום שהוחלט שאלה לא יוכלו להגיע לבתי התלמידים בשל חשש מהידבקות בקורונה.

תקציב מתווה החזרה ללימודים "לומדים בביטחון", כולל בתוכו 100 מיליון שקלים עבור תלמידי מסגרות החינוך המיוחד, אך עד כה משרד החינוך לא הציג תוכנית ברורה עבור תלמידי השילוב. בעוד שהתלמידים הלומדים בחינוך המיוחד ימשיכו ללמוד בבתי הספר והגנים באופן מלא ורגיל, תלמידי השילוב ילמדו בבתי הספר הרגילים וצפויים להיקלע לקשיים בלמידה מרחוק ללא סייעת אישית, כפי שהם מקבלים בכיתה בבית הספר.
ח"כ יוראי להב-הרצנו מיש עתיד פנה בדיון למנהלת האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך רחלי אברמזון: "אני מבקש לדעת מה הפתרון שלכם לשלושת הימים שתלמידי השילוב יושבים בבית ולא מקבלים סיוע?". אברמזון טענה כי הדבר באחריות השלטון המקומי והשיבה כי הסייעות לא יגיעו לבתים. "התלמידים יכולים להגיע בכל העת לבית הספר. אותם תלמידים שיש להם זכאות לליווי על ידי סייעת, הסייעת תהיה בבית הספר והם יוכלו להיעזר בה", אמרה.
חוזרים ללימודים בצל הקורונה - יום שידורים מיוחד: היום ייערך כנס וירטואלי של ynet ו"ידיעות אחרונות" שיתמקד באתגרים הייחודיים שאיתם מתמודדת מערכת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים, ובו ייקחו חלק שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר החינוך יואב גלנט, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ועוד רבים. הראיונות, הדיונים וההרצאות יועברו בשידור חי מאולפן ynet החל מהשעה 11:00.
פורסם לראשונה: 23:24, 11.08.20