טיל ה-SA-5 הסורי שהוביל לאזעקה בדרום הארץ התפוצץ למעשה באוויר וחלקיו נפלו במרחב הנגב, כולל בבריכה ביישוב אשלים שמדרום לבאר שבע. בצה"ל אמרו כי מתחקור ראשוני של המקרה עולה כי לא בוצע יירוט בפועל - משמע טיל נ"מ ישראלי לא פגע בטיל הסורי.
סוניה, שבאזור ביתה במושב אשלים שבנגב פגע הלילה חלק מטיל הנ"מ ששוגר מסוריה, סיפרה הבוקר (יום ה') לאולפן ynet על הדרמה הלילית. "בסביבות השעה 02:00 שמעתי רעש, בום חזק. חיכיתי קצת ויצאתי החוצה - אבל לא ראיתי כלום. לא הייתה גם התרעה, כלום. בשעה 06:00 בבוקר בעלי קרא לי לצאת החוצה מהר ולראות מה קרה - וראינו חלק גדול של טיל בתוך הבריכה שלנו. התקשרנו למשטרה ולמועצה, חבלן הגיע והבנו שהטיל נפל בתוך הבריכה", אמרה.
3 צפייה בגלריה
סוניה רביבו
סוניה רביבו
סוניה רביבו. "ברחנו כדי שהטיל לא יתפוצץ"

"לא חשבתי בכלל בכיוון הזה", היא הוסיפה, "יש לי שלושה ילדים, הם נמצאים שם הרבה במהלך היום, גם בעלי עובד באזור החצר עד הלילה. אם זה היה קורה בשעת אחר הצהריים - זה היה נגמר אחרת. מפחיד מאוד. כשהגיעו הכוחות הם אמרו שנפלו כאן חלקים מהטיל. גם אלוף הפיקוד היה בבית. מצאנו חלקיק אחד גדול ועוד כמה קטנים לידו, משהו כבד מאוד, מברזל. לא התעמקתי, ברחתי משם כדי שלא יתפוצץ עלינו".
3 צפייה בגלריה
חלקי טיל הנ"מ נמצאו באשלים
חלקי טיל הנ"מ נמצאו באשלים
(צילום: סוניה רביבו)

עומר אייד, תושבת דימונה, סיפרה גם כן לאולפן ynet על שחוותה הלילה. "התעוררתי מרעש של בום ממש חזק, במקביל ראיתי בטלפון התרעה של צבע אדום בפזורה סמוך לידינו. עשיתי אחד ועוד אחד והבנתי שהרעש קשור באזעקה", היא אמרה, "התקשרתי להורים שלי בבהלה וניסיתי להבין אם גם הם שמעו משהו או שזאת רק אני. הם גרים קצת יותר רחוק".
אייד הוסיפה כי לאחר שהבינה במה מדובר, היא נרגעה מעט אך לא לגמרי: "מצד אחד אומרים שזה לא היה משהו מאיים, מצד שני - עדיין הייתה נפילה".
3 צפייה בגלריה
עומר אייד
עומר אייד
עומר אייד. "התעוררתי מהרעש, בום חזק"

ראש העיר דימונה, בני ביטון, ביקש להרגיע את התושבים. "כמו ששמעתם מגורמי הביטחון, הטיל בכלל לא כוון לדימונה", הוא אמר לאולפן ynet, "אלא למטרה אחרת ובטעות נפל אצלנו באזור. תושבי העיר יכולים להיות רגועים לגמרי".
ביטון סיפר כי עודכן במתרחש: "באמצע הלילה, בסביבות 02:00, התקשרו אליי גם מהצבא וגם מהמשטרה והרגיעו אותי. אמנם אנחנו נמצאים במקום אסטרטגי, אבל אני חושב שזה היתרון היחיד וכולם יכולים להיות רגועים. אני סומך על צה"ל, אנחנו בידיים טובות".

אלוף במיל' ידלין: "זו לא תגובה איראנית"

ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי ומי שהיה ראש אגף מודיעין בצה"ל, אלוף במיל' עמוס ידלין, התייחס לאירועי הלילה ואמר בריאיון לאולפן ynet כי לדעתו "זו לא תגובה איראנית".
"הזירה מאוד מתוחה, בייחוד בנושא האיראני", הוא אמר, "אם מחברים את נתנז לדימונה - זו זירה מאוד רגישה והכי חשובה בגלל הנושא הגרעיני. לכן, כשבלילה היה נראה שטיל שוגר לעבר דימונה, זה הדליק את כל המנורות. אבל אחרי שלמדנו מה קרה אנחנו מבינים שאין לזה קשר, זו לא תגובה איראנית.

"מדובר בטיל ישן משנות ה-80 שהסורים משתמשים בו מפעם לפעם נגד מטוסי חיל האוויר", הוא המשיך, "הטיל הזה בכלל תוכנן נגד מטוסי תובלה וכמו שאנחנו זוכרים, הוא גם פגע במטוס תובלה רוסי לפני שנתיים או שלוש. טיל כזה עף למאות קילומטרים, ואם הוא לא פוגע במטוס שהוא התכוון ליירט ואם הוא לא מופל על ידי ההגנה האווירית - אז הוא נופל בקצה הטווח שבמקרה הזה מדובר באזור דימונה".
לדברי ידלין, "חשוב לראות איך נגמר הלילה - והוא נגמר בכך שמשלוחי נשק איראניים לסוריה נפגעו. זאת, במסגרת המב"מ שאנחנו מנהלים כבר כמה שנים. חיל האוויר מנסה להעביר מסר מאוד ברור לסורים - אנחנו תוקפים את האיראנים, לא אתכם. אם תשגרו - אתם תיפגעו. לכן הלילה נגמר בזה שהאיראנים נפגעו, הסורים נפגעו, ובישראל נפל טיל. אני מקווה שההגנה האווירית הישראלית תתחקר אם הטיל שנפל היה צריך ליפול. מה קרה שם? בשלב הזה אנחנו לא יודעים".
עוד אמר האלוף במיל': "אנחנו צריכים להבין שאין הרמטיות בהגנה. לכל מערכות ההגנה יש סיכויי פגיעה מאוד גבוהים, 85%, 90%, לפעמים 95% בתנאים אופטימליים. אבל תמיד כשישגרו עלינו 20 טילים יש סיכוי שאחד או שניים יחדרו את מערך ההגנה. עדיין הם צריכים להיות מאוד מדויקים כדי לגרום נזק. שוב, הנפילה הייתה באזור רגיש, אבל רחוק מאוד ממטרה שצריכה להדאיג אותנו".