הפנים של המגפה החברתית: נתוני התחלואה של המגפה נמצאים אולי בירידה, אך כפי שצפו המומחים, וכפי שהתריעו מראש אינספור פעמים - הקורונה פוגעת לא רק במישור הבריאותי.
נתונים חדשים של איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים מלמדים עד כמה היא הרסנית למצב הכלכלי, הנפשי והחברתי. דיווחים של העובדות והעובדים הסוציאליים מהשטח מצביעים על המצוקה הגוברת בשנה הקשה של המגפה, שמקורה לא מעט בטיפול הממשלתי הלקוי.
91% מהם דיווחו על קושי של מטופליהם במימון צרכים חיוניים כמו מזון, דיור, מים וחשמל, 68% דיווחו על גידול בפניות על מצוקה כלכלית, 56% דיווחו על קריאת עזרה מאנשים שלא נזקקו לפני הקורונה לשירותי הרווחה, 85% דיווחו על זינוק במספר הפונים, 72% דיווחו על פגיעה ביכולתם לתת מענה לבעיות ו-43% סיפרו שהם נאלצים לדחות פניות יותר מאשר בעבר.
בנוסף, 79% מהעו"סים דיווחו על גידול בפניות הנוגעות למצוקה רגשית ונפשית, 59% על עלייה בפניות על בדידות, 23% על עלייה בשימוש בסמים וחומרים מסוכנים אחרים, 13% אמרו כי יש גידול בדיווח על פגיעות מיניות, 44% דיווחו על עלייה בפניות על אלימות במשפחה ו-36% מהם דיווחו על גידול בקשיים בלימודים.
הנתונים הקשים והמדאיגים הללו מבהירים שאם המדינה לא תתחיל לטפל בבעיות אלו ותמשיך להזניח אותן כפי שעשתה עד כה - המצב יישאר כמו שהוא גם לאחר שהמגפה תצא מחיינו, אם וכאשר. יש שסבורים שאולי המצב אף יחמיר.
"בשנה האחרונה אנו מתמודדים עם גידול של עשרות אחוזים בפניות ובהעמקה מטאורית של המצוקות", התריעה יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני. "הילדים שנפגעים בבית, הנערים שנכבים מול הזום, הקשישים שמסתגרים בבדידותם והאלימות הגואה כלפי נשים.
ד"ר שירה סובולד"ר שירה סובולצילום: יובל חן
עו"ס עמית נחום שאתיעו"ס עמית נחום שאתיצילום: יורם שאתי
"יש אוכלוסיות שמעולם לא היו בשירותי הרווחה וכעת מתקשות לסגור את החודש. המדינה לא השכילה להגדיל בהתאמה את המשאבים בשירותים החברתיים, ולכן לעובדות ולעובדים הסוציאליים אין יכולת לתת מענה, ובקושי לכבות שריפות. אם המדינה לא תתעורר המגפה החברתית תתפוצץ לנו בפנים".
עמית נחום שאתי, מנהלת השירות הסוציאלי במרכז לבריאות הנפש מרחבים באר יעקב, סיפרה כי "יש אוכלוסייה חדשה שמגיעה לקבל טיפול יום יומי, ובמקביל יש יותר פניות שאנחנו לא יכולים לתת להן מענה". ד"ר שירה סובול, מרצה באוניברסיטת בר אילן הוסיפה: "הקורונה הביאה איתה הסלמה, אנחנו עדים להצפה של פניות מאנשים במצוקה, ביניהן חרדות ודיכאון. המגפה והסגרים שללו מאיתנו את תחושת החירות. הפנייה להתמכרויות כמו מסכים, להימורים, לסמים ולפורנו היא דרך להחזיר לעצמי את החירות שנלקחה ממני".