3 צפייה בגלריה
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
עסקים כרגיל במוסד חינוך במודיעין עילית
(צילום: יאיר שגיא)
הרשויות מפילות את האחריות זו על זו, תלמודי התורה לא ייסגרו: בזמן שגורל הארכת הסגר השלישי תלוי ועומד בדרישת שר הביטחון והמשפטים בני גנץ להעלות את הקנסות נגד מוסדות החינוך שמפירים את תקנות הקורונה, אומר גורם משפטי בכיר כי בשלב זה לא ניתן לסגור מוסדות חינוך ובכללם תלמודי תורה שעושים זאת.
בכל אחד משלושת הסגרים תועדו אינספור הפרות של התקנות בחברה החרדית. פעם אחר פעם נפתחו בתי ספר ותלמודי תורה במקומות שונים בארץ, ולכל היותר נאלצו שוטרים ופקחים של הרשויות המקומיות להסתפק במתן דו"חות לאלה שבחרו לפתוח את מוסדות החינוך.
גורם משפטי בכיר אמר היום (ג') ל-ynet כי כל שניתן לעשות מול תלמודי תורה שמפירים את הוראות חוק הקורונה זה לקנוס אותם בגובה של עד 5,000 שקלים. מי שאמור לאכוף את הקנסות אלו הם כאמור אותם שוטרים ופקחי העיריות והיישובים שהוסמכו לכך.


מקורות משפטיים רמי דרג הבהירו כי חוק הקורונה המקורי, שעבר עיבוד במשרד המשפטים ובוועדת החוקה של הכנסת, כלל לא צפה אפשרות שמוסדות חינוך, כולל ישיבות ותלמודי תורה, יפרו את הסגר ויתכנסו בניגוד לחוק. לכן, לדברי אותם מקורות, אפשר לסגור רק "עסקים" כמו חנויות, בתי קפה, מסעדות, מכוני כושר, תיאטראות וכו'. לפיכך, מוסדות חינוך שסגורים על דעתם - עושים זאת מתוך הנחיה כללית.
מנגד, בלשכתו של השר גנץ טוענים כי למשרד החינוך יש סמכות לזמן ראש מוסד חינוכי שמפר הנחיות, לערוך לו שימוע ולסגור את המוסד בתוך 30 יום. בלשכת גנץ עשו בדיקה מעמיקה מול משרד המשפטים, ולטענתם זה נכון שלפי חוק הקורונה אי אפשר לשלול תקציבים, אבל למשרד החינוך יש סמכות לפעול בשלוש דרכים.
לפי הנאמר בלשכת גנץ, בהתאם לחוק יסודות התקציב ניתן לשלול באופן מיידי תמיכה מישיבות של בני 18 ומעלה שנפתחות בניגוד לתקנות. עד כה, אומרים בלשכת גנץ, מאף מוסד שנפתח לא נשללה התמיכה. בנוסף אומרים בלשכת שר המשפטים, לפי חוק הפיקוח על בתי ספר (סעיף 32 לחוק), ניתן להקפיא תקציבים או לשלול רישיון למוסד שהפר תנאים בריאותיים או פעל שלא לפי הדין.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בלשכת גנץ מעבירים את הכדור למשרד החינוך
(צילום: הדר יואביאן)
ומה אומרים בתגובה במשרד החינוך? "האכיפה לפתיחת מוסדות חינוך בזמן קורונה נתונה בידי משטרת ישראל".
האכיפה שמבצעת המשטרה במהלך ימי הסגר משתנה בהתאם לגיל הלומדים בכל מוסד ומוסד. אם מדובר בתלמוד תורה או גן ילדים, תבקש המשטרה ממנהל המוסד להוציא את התלמידים החוצה, לקרוא להוריהם ולסגור את המוסד לפעילות. לא מדובר בסגירה לאלתר - מיד אחרי עזיבת השוטרים אפשר לראות פתיחת מחודשת.
במידת הצורך, המשטרה תפסיק את ביצוע העבירה ותקנוס את המוסד שהפר את ההנחיות. בכל מקרה של ילדים שאינם בגיל הענישה הפלילית, תלמידים לא יוצאו בכוח מהמוסדות. במקרים של לימודים במוסדות עם תלמידים בני 16 ומעלה, ניתן לנקוט כלפיהם סנקציות של אכיפה ולהוציא אותם מחוץ לבתי הספר והישיבות.
3 צפייה בגלריה
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
(צילום: שמוליק דודפור)
גורם במשטרה אמר ל-ynet כי "לצערנו, למרות שהמשטרה הגבירה את האכיפה באופן משמעותי כלפי מוסדות החינוך ומבצעת פעילות ברחבי הארץ כדי לוודא שהמוסדות עומדים בתקנות, אנו נתקלים במוסדות שממשיכים לפעול גם לאחר אכיפה יום אחרי יום. יש מוסדות שקיבלו כמה קנסות בשבוע אחד.
"המצב הזה מלמד על כך שיש מי שלא רק פועל בחוסר אחריות, אלא גם מצפצף על החוק באופן בוטה. אנחנו מצפים מכל הרשויות להפעיל סנקציות משמעותיות".

התיקון להגדלת הקנס עדיין לא אושר

לפני כשלושה חודשים, כשהתברר שתלמודי תורה בחרו לפתוח את המוסדות, העבירה הממשלה תיקון לחוק הקורונה אשר מחייב גם הגדלת קנס על מוסד חינוכי שייפתח מ-5,000 ל-10,000 שקלים. במקביל הוכנס גם סעיף תיקון המאפשר למשטרה ולפקחי העירייה להוציא צווי סגירה למוסדות חינוך שפתחו את שעריהם.
משרד הבריאות המליץ אמש בהתייעצות שהתקיימה אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו להאריך את סגר הקורונה, שאמור להסתיים ביום ראשון הקרוב בחצות (31 בינואר), לפחות בשבוע ימים, באותה מתכונת הקיימת כיום, כשמערכת החינוך סגורה לחלוטין. שר הבריאות יולי אדלשטיין ובכירי משרדו אמרו בדיון כי "זה יהיה טירוף לצאת מהסגר בנתונים כאלה, במיוחד בכל מה שנוגע לחולים קשים".

ראש הממשלה נתניהו רוצה לכנס היום את שרי הממשלה לדיון על הארכת הסגר, אולם השר גנץ מסרב לאשר זאת עד שהעלאת הקנסות והגברת האכיפה נגד מוסדות חינוך שמפירים את תקנות הקורונה יאושרו בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. "אם אין הגברת אכיפה - לא תהיה ישיבת ממשלה", אמרו היום בלשכת גנץ.
אמש אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת החוק להכפלת הקנסות למפירי תקנות הקורונה. הקנסות הללו עשויים לפגוע בעיקר במגזר החרדי, שבו נפתחים מוסדות חינוך רבים ללא היתר, וכן בחברה הערבית - שבה מתקיימות לרוב חתונות המוניות בניגוד להנחיות משרד הבריאות.