1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
ארכיון. מחלקת הקורונה בבית חולים בצפת
(צילום: AP)
משרד הבריאות ומשרד האוצר דנים בימים אלה בשאלה אם יימשך תקצובם של כ-600 תקנים של רופאים ורופאות שהתווספו לבתי החולים בארץ לאחר פרוץ משבר הקורונה לפני כשנה. הסיבה לכך היא שעל פי הסיכום המקורי יימשך המימון שלהם עד יוני 2021 בלבד, בהתאם לנתוני התחלואה ומצוקת האשפוז בבתי החולים.
הדעיכה המתמשכת בשיעורי התחלואה, לצד סגירת מחלקות הקורונה, מקרבת את האפשרות שתקצוב התקנים הללו יבוטל. המשמעות היא שרופאים שייצאו לפנסיה לא יוחלפו ברופאים צעירים והתמחויות עשויות להיפסק.
גורמים במשרד הבריאות אישרו ל-ynet כי אכן קיבלו בשבועות האחרונים מסרים ממשרד האוצר שלפיהם התקצוב ייפסק. אלא שלדבריהם, התקנים שהתווספו נחוצים לבתי החולים בשל מצוקת כוח האדם שממנה סבלו לפני פרוץ המגפה.
על רקע זה, הרופאים מאיימים כבר כעת בצעדים ארגוניים. "האוצר מנצל את השיתוק השלטוני למחטפים שיעלו לאזרחי ישראל בבריאות", אמר היום (ב') ראש ארגון רופאי המדינה, ד"ר זאב פלדמן. "תחת מסך העשן של הכאוס הפוליטי מובל מהלך להעלמתם של 600 תקנים שגויסו למלחמה בקורונה על בסיס תקנים זמניים תוך הבנה שהם יהפכו לקבועים.
"זה ודאי יעלה בחיי אדם, רק שהפעם לא יספרו כל בוקר את המתים והחולים במסדרונות כתוצאה ממדיניות ההרעבה של האוצר. לא נרשה להמשיך ולהתעלם מיישום מסקנות ועדת טור כספא (שנה בקיצור התורניות, א"י) לגבי המחלקות הפנימיות, ולהתעלם ממחסור דומה ברופאות וברופאים בתחומים אחרים. לא נרשה להעלים אף לא תקן אחד. אני מקווה שלא נצטרך לנקוט צעדים ארגוניים".

מנהל המרכז הרפואי רמב"ם, ד"ר מיקי הלברטל, מצטרף לביקורת: "התקנים הללו לא הגיעו למערכת שבעה אלא למערכת מורעבת. זו קטסטרופה. לא למדנו שום דבר, הכל נמחק. למדינת ישראל לא אכפת מהבריאות. הכל מנוהל על ידי משרד האוצר, שיש לו את הסמכות אך אין לו אחריות. הוא עסוק בלהחזיר את ההוצאות.
"עצם הדיון הזה מבזה ושערורייתי. זה כאילו שהפקנו רווח אישי מהמשבר הזה ועכשיו אנחנו צריכים להחזיר אותו. הלוואי שבאוצר היו עובדים קשה כמו שעבדנו בקורונה. מישהו צריך לקום ולעשות מעשה".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד הבריאות קיבל למעלה מ-20 מיליארד שקלים על מנת לתגבר את מערכת הבריאות לשם התמודדות עם נגיף הקורונה. התקציב שימש, בין היתר, לטובת הקמת מחלקות למאושפזי קורונה והקצאת כוח אדם מתאים להפעלתן. על מנת להמשיך את תגבור תקציבי הקורונה באופן קבוע נדרש אישור של תקציב המדינה. משרדי הבריאות והאוצר פועלים יחד על מנת להמשיך ולאפשר את ההתמודדות של מערכת הבריאות לצד הקורונה".