ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), רפאל גרוסי, הגיע אמש לביקור קריטי באיראן, והבוקר (יום א') הוא כבר נפגש עם בכירים ברפובליקה האיסלאמית בניסיון למנוע מהם להחריף את ההפרות של הסכם הגרעין מצדם. בביקורו מקווה גרוסי להכשיר את הקרקע לקראת השיחות בין טהרן למעצמות על חזרה מלאה להסכם הגרעין של 2015, שממנו פרשה ארה"ב בהנהגת דונלד טראמפ.
4 צפייה בגלריה
ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי גרעין ביקור איראן
ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי גרעין ביקור איראן
ראש סבא"א גרוסי. למצוא פתרון מוסכם
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי גרעין ביקור איראן עם דובר סוכנות הגרעין של איראן
ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי גרעין ביקור איראן עם דובר סוכנות הגרעין של איראן
גרוסי עם דובר סוכנות הגרעין של איראן, בביקור בטהרן
(צילום: EPA)
הבוקר נפגש גרוסי עם ראש סוכנות הגרעין של איראן, עלי אכבר סאלחי, כשברקע איומי האיראנים להשעות החל מהשבוע ביקורים של פקחי האו"ם במתקני גרעין במדינה.
בדצמבר האחרון אישר הפרלמנט האיראני, הנשלט על-ידי אנשי המחנה השמרני יותר במדינה, חוק הקובע כי אם עד ל-23 בפברואר לא ידאגו המדינות האירופיות החתומות על הסכם הגרעין להקל את הסנקציות על מגזרי הנפט והבנקאות האיראניים, טהרן תמנע חלק מביקורי הפקחים במתקניה, ביקורים שעוגנו בהסכם הגרעין לפני שש שנים. לפי החוק, במקרה כזה הממשלה האיראנית תאפשר לפקחי סבא"א להיכנס אך ורק לאתרי גרעין מוכרזים, כאלה שהצהירה עליהם, ולעומת זאת תמנע מהם את האפשרות לקבל גישה בהתראה קצרה לכל אתר אחר שאותו הפקחים מחשיבים כחיוני לאיסוף המידע שלהם.
סוכנות הגרעין של האו"ם מסרה בשבוע שעבר שביקורו של גרוסי נועד למצוא "פתרון הדדי ומוסכם" שיאפשר לסבא"א להמשיך את עבודות הפיקוח שלה במדינה.
4 צפייה בגלריה
נתניהו וביידן
נתניהו וביידן
נשיא ארה"ב ביידן ורה"מ נתניהו. ההסכם לא נגע לפעולות הלא-גרעיניות של איראן
( צילום: EPA, AP, )
הבוקר טען שר החוץ האיראני מוחמד זריף כי גם אם איראן תפסיק את הבדיקות-בהתראה-קצרה של סבא"א, פירוש הדבר לא יהיה שהיא נוטשת את הסכם הגרעין, וכי לאיראן אין שום דבר להסתיר והיא אינה חותרת לפיתוח של נשק גרעיני. הוא הוסיף כי שיחות עם ארה"ב יחלו כשכל הצדדים ישובו למלא את המחויבויות שלהם להסכם הגרעין.
בריאיון בטלוויזיה האיראנית האשים זריף את נשיא ארה"ב החדש ג'ו ביידן כי בפועל ארה"ב תחת הנהגתו דבקה במדיניות של "לחץ מקסימלי" על איראן שנקט קודמו בתפקיד טראמפ. "כל הצעדים שנקטנו להתרת ההתחייבויות שלנו בהסכם הם צעדים הפיכים", אותת זריף למערב, "אבל ארה"ב חייבת לחזור להסכם ולהסיר את כל הסנקציות. ארה"ב מכורה לסנקציות, אבל היא צריכה לדעת שאיראן לא תיכנע ללחץ".
זריף טען בריאיון כי לממשלת איראן אין ברירה אלא ליישם את החוק שהעביר הפרלמנט: "כמו כל דמוקרטיה, עלינו למלא את החוק שאישר הפרלמנט. מילוי החוק הזה הוא לא זניחה של ההסכם. ברגע שהמעצמות יחזרו למלא לגמרי את ההסכם, גם אנחנו נעשה זאת". הוא אמר כי במסגרת מילוי החוק, איראן תנתק את המצלמות שמתעדות עבור סבא"א במאות אלפי תמונות מדי יום את המתרחש באתרי איראניים שאחריהם עוקבת הסוכנות. אם אכן תעשה זאת יהיה זה צעד חריף. סבא"א טרם הגיבה על הדברים.
4 צפייה בגלריה
איראן מוחמד ג'וואד זריף עריקה
איראן מוחמד ג'וואד זריף עריקה
שר החוץ זריף. "כל הצעדים שלנו הפיכים"
(צילום: EPA)
ממשל טראמפ, נזכיר, הכריז על פרישה מהסכם הגרעין במאי 2018, בטענה שההסכם, שנחתם בימי כהונתו של ברק אובמה כנשיא, הוא הסכם רע. זאת בין השאר משום שהוא הביא להסרתן של רוב הסנקציות על איראן מבלי שזו תתחייב לחדול מתוכנית הגרעין שלה, אלא רק לצמצמה משמעותית ולפתוח אותה לביקורת מעמיקה יותר. ההסכם גם לא חייב את איראן לחדול משאר הפעולות מערערות היציבות שלה במזרח התיכון ובעולם, בכלל זה פיגועי טרור של ממש.
בעקבות הפרישה החזיר ממשל טראמפ את מלוא הסנקציות האמריקניות על טהרן, ואיראן מצדה החלה להתנער בהדרגה מעוד ועוד התחייבויות שהיא עצמה נתנה בהסכם. היא דרשה משאר מדינות אירופה, בעלות בריתה של ארה"ב, לפצות אותה אם ברצונן שתישאר בהסכם, אבל אלה לא עמדו בדרישתה, עובדה שרק קירבה עוד יותר את ההסכם לקריסה מוחלטת.
לאורך קמפיין הבחירות שלו הבהיר ביידן כי הוא מעוניין להחזיר את ארה"ב להסכם, ובשבוע שעבר הכריזה וושינגטון כי תצטרף לשיחות בין המעצמות לבין איראן שבהן תידון האפשרות לחזרה שכזו. עם זאת בין ממשלו לבין טהרן עדיין מתנהלים כיפופי ידיים, ואיראן טוענת שלא תחזור למלא את חלקה בהסכם לפני שארה"ב תסיר את הסנקציות שהטילה עליה. ממשל ביידן מצדו טען כי לא יסיר את הסנקציות לפני שאיראן תחדל להפר את ההסכם בעצמה.