נשיא המדינה, ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל השתתפו היום (רביעי) בטקס סיום קורס טיס 181, בירכו את הבוגרים וניצלו את המעמד כדי להתייחס לסוגיות בוערות. הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, התייחס בדבריו להפגנת הפלג הירושלמי בירושלים, שבה האלוף יואל סטריק הוקף על-ידי ההמון ונאלץ לשלוף את אקדחו, ואמר: "תקיפת אלוף בצה"ל, שכל חייו לוחם למען כל אזרחי מדינת ישראל, היא מעשה חמור ביותר שמהווה חציית קו אדום וראוי לגינוי והוקעה".


6 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
זעם על תקיפת מפקד זרוע היבשה. כוכבי
(צילום: רועי עידן)
6 צפייה בגלריה
טקס סיום קורס טיס
טקס סיום קורס טיס
"מצטרפים לחיל אוויר מהמעולים בעולם". בוגרי קורס טיס 181
(צילום: רועי עידן)
6 צפייה בגלריה
יואל סטריק שולף אקדח ומחולץ מההמון הזועם בהפגנת החרדים בירושלים
יואל סטריק שולף אקדח ומחולץ מההמון הזועם בהפגנת החרדים בירושלים
סטריק והאקדח, אתמול
(צילום: לירן תמרי, mynet)
לדברי כוכבי, "אנשי הפלג הירושלמי שתקפו את האלוף תקפו את מי שמגן עליהם, את מי שמאפשר להם חיים בביטחון, ותקפו את צה"ל. הם הפגינו בחוצות, אבל למעשה הפגינו אובדן ערכים וכפיות טובה, ורמסו מצווה חשובה ומרכזית. המקרה צריך להוביל אותם לחשבון נפש - שלהם ושל מנהיגיהם".
"ואתם הטייסים החדשים, אתם המשיכו להתרכז בהגנת העם, בהגנת כל חלקי העם", הוסיף כוכבי. "אנחנו זוכרים ומטפחים את היותנו עם אחד, ועושים כל שניתן שגם יהיה מאוחד. אתם הטובים ביותר, ומצטרפים לחיל האוויר הטוב ביותר".
רכבו של סטריק, מפקד זרוע היבשה, הוקף אתמול על-ידי ההמון שמחה נגד מעצר של צעיר שהשתמט משירות חובה בצה"ל. סטריק חולץ בשלום על-ידי כוחות יס"מ, לאחר שבזמן האירוע הוציא את אקדחו והניחו בסמוך אליו. בהפגנה השתתפו כ-2,000 צעירים חרדים שחסמו במשך שעתיים את הכניסה לירושלים והובילו לעומסי תנועה כבדים.
6 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין
ראובן ריבלין
עקץ את הפוליטיקאים. ריבלין
(צילום: רועי עידן)
נשיא המדינה, ראובן ריבלין, העניק בטקס את כנפי הטיסה לסגן ר', מצטיין הקורס. ריבלין היה האורח המרכזי בטקס המצומצם, שהתקיים במגבלות הקורונה. נתניהו וגנץ העבירו מסר מוקלט. הנשיא התייחס בדבריו לאירועים האחרונים בכנסת ואמר: "בימים אלה, של סערת בחירות המתרגשת עלינו שוב לבושתנו, תפקידו של צה"ל כארגון מופת המובל על ידי ממלכתיות – כשהמדינה, ענייניה ועקרונותיה מעל הכל - משמעותי מתמיד".
לדברי ריבלין, "חיל האוויר הישראלי הוא מהמעולים בעולם. חיל מתוחכם, נועז ויצירתי, שערוך לכל משימה בכל זמן, בזירות קרובות ורחוקות - ואם יידרש לכך, אז גם רחוקות מאוד. את כל זה יודעים אויבנו וגם ידידינו בזכותכם. המטוס לבדו, משוכלל ככל שיהיה, לעולם לא ינצח את שדה הקרב העתידי בלי הדבקות במשימה, המצוינות, המסירות וקור הרוח שלכם".
6 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"נמנע מאיראן יכולות שיסכנו את יציבות המזרח התיכון". גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, אמר: "למרות הקורונה, חיל האוויר המשיך השנה לעסוק בפעילות מבצעית נרחבת, אפילו יותר מבשנים קודמות. פעלנו מבצעית במגוון זירות, הרחבנו את מעטפות הביצועים, ובשילוב זרועות עם שותפינו מצה"ל כולו תרמנו למימוש היעדים האסטרטגיים של מדינת ישראל".
שר הביטחון בני גנץ בירך את הבוגרים ואמר: "לא נהסס למנוע מאויבנו, ובמיוחד מאיראן וגרורותיה באזור, לפתח יכולות שיסכנו את יציבות המזרח התיכון - בכל שעה, בכל יעד ובכל טווח פעולה". הוא הוסיף כי "חיילי צה"ל עומדים מול עשרות משימות מורכבות בחזיתות השונות, ובפרט ביהודה ושומרון. הם מצילים חיים ומונעים פיגועים. אין גוף ממושמע, לומד ומתורגל בישראל כמו צה"ל. גוף שה-DNA שלו הוא לחתור למגע ולפעול אך ורק למען מדינת ישראל ואזרחיה".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"כיום יש בשמיים איומים לצד הזדמנויות". נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את הבוגרים גם הוא ואמר: "ייתכן מאוד שיש חילות אוויר בעולם שהורידו הילוך בתקופת המגפה, אבל לא אצלנו. אצלנו המשימות דוחקות, האתגרים מתרבים והפעילות המבצעית הולכת ומתרחבת". לדבריו, "אנחנו ממשיכים לפעול נגד הניסיונות של איראן וגרורותיה להתבסס צבאית בסוריה. לא נתפשר בעניין זה, כפי שלא נתפשר בנוגע לניסיונות של אויבינו לפתח טילים מדויקים בסוריה, בלבנון ובכל מקום אחר. אנחנו לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. איננו מקלים ראש באיומים שמופנים נגדנו, ועם זאת איננו נרתעים מפניהם".
נתניהו הוסיף: "המדיניות שלנו ברורה ועקבית: מי שינסה לפגוע בנו יספוג מהלומה מוחצת. אל מול פני הסכנה, חיל האוויר נכון לפעול בעוצמה – בכל טווח, בכל זירה ובכל יעד. בד בבד, בממלכת האוויר של המזרח התיכון יש גם התפתחויות חיוביות, מאוד חיוביות. התעופה האזרחית משנה את פניה כתוצאה מהסכמי הנורמליזציה, ובכך מתקיימים בשמיים סיכויים וסיכונים במקביל, הזדמנויות ואיומים. המטרה שלנו היא לצמצם את הסיכונים ולמקסם את הסיכויים, ולהבטיח את העליונות האווירית של ישראל".