3 צפייה בגלריה
יהושע שגיא
יהושע שגיא
האלוף במיל' יהושע שגיא, 1989
(צילום: שאול גולן)
האלוף (במיל') יהושע שגיא, שהיה ראש אמ"ן, ראש העיר בת ים ושגריר ישראל בפיליפינים, נפטר הלילה (בין רביעי לחמישי) בגיל 87. הוא הותיר אחריו אישה, חנה, שלוש בנות, נכדים ונינים. שגיא התנגד כסגן ראש אמ"ן להסכם השלום עם מצרים, וכראש אמ"ן התנגד לתקיפת הכור הגרעיני בעיראק. לאחר הטבח בסברה ושתילה אולץ להתפטר מתפקידו.
את דרכו הצבאית החל שגיא ביחידה 504 של אגף המודיעין, ולאחר שסיים קורס קצינים התקדם במעלה תפקידי המודיעין בשטח עד שהתמנה לקצין המודיעין של פיקוד הדרום. במלחמת יום הכיפורים שימש כקצין המודיעין של אוגדה 143, תחת פיקודו של האלוף אריאל שרון. בסוף שנות ה-70, כשהיה סגן ראש אמ"ן, הביע שגיא את התנגדותו להסכם השלום המתגבש עם מצרים בטענה שרב הנסתר על הגלוי, וכי ייתכן שהמצרים מנסים להרדים את השטח לפני שיפתחו במלחמה.
3 צפייה בגלריה
יהושע שגיא
יהושע שגיא
האלוף שגיא עם שר הביטחון משה ארנס
(צילום: יוסי רוט)
כראש אמ"ן התנגד האלוף שגיא לתקיפת הכור הגרעיני "אוסיראק" בעיראק ב-1981 והציע דרכים אחרות בכדי להימנע מתקיפה מהאוויר. הוא טען כי השמדת הכור באותה העת תוביל לתגובה בינלאומית חריפה ולהתאחדות מחודשת של העולם הערבי נגד מדינת ישראל. להתנגדותו הצטרף באותם הימים גם ראש המוסד דאז יצחק חופי. כדי שלא לסכל את יציאת מבצע "אופרה" לדרך מודר שגיא מהמבצע על ידי הרמטכ"ל רפאל איתן, והוא עודכן על השמדת הכור רק בסיומו.
ב-1982, עם תחילת מבצע שלום הגליל, הזהיר שגיא מאפשרות של מעשי טבח שיבצעו הנוצרים וייוחסו לישראל. הוא אמר כי גם לאחר פינוי לוחמי אש"ף מביירות בלבנון יישארו בה מחבלים, כך ש"הפלנגות ימצאו דרך להיכנס פנימה ולחסל חשבונות". לאחר הירצחו של נשיא לבנון בשיר ג'ומאייל השתלט צה"ל על מערב ביירות, המאוכלסת במוסלמים. באותו ערב חששה ישראל כי הפלנגות ינסו לנקום במוסלמים, ושגיא התריע כי המעשים עשויים להיות מיוחסים לישראל.
3 צפייה בגלריה
יהושע שגיא ב1992
יהושע שגיא ב1992
יהושע שגיא בכינוס של הליכוד בבת ים, עם שר החוץ דוד לוי, 1992
(צילום: מיכאל קרמר)
"כל מה שהם יעשו בשטחנו כשאנחנו נשב שם, יהיה על חשבוננו", אמר שגיא. "לאף אחד בעולם לא יהיה אכפת מי שחט ילדים, אם זה צה"ל או חדאד. מי שחושב שזה יהיה על חשבונם של הנוצרים טועה. זוהי נאיביות והתעלמות מהמציאות לחשוב, שהנוצרים יחסלו מאחורינו את התשתית הצבאית ויחסלו 80-70 אלף אנשי פתח".
בבוקר 15 בספטמבר, בדרכם לחפ"ק שהועתק לגג של בניין מעל מחנה הפליטים שתילה, הציע שגיא לשר הביטחון שישראל תנתק עצמה מהפלנגות, אך שרון דחה את הרעיון. ב-1983 אולץ להתפטר מתפקידו כראש אמ"ן לאחר שוועדת כהן, שחקרה את טבח סברה ושתילה, סירבה להאמין שהוא לא ידע שישנה כוונה להכניס את הפלנגות למחנות הפליטים.
בשנים 1992-1988 כיהן שגיא כחבר בכנסת ה-12 מטעם הליכוד. בשנת 1993 נבחר לראש העיר בת ים. הוא כיהן במשך שתי קדנציות עד 2003. באותה השנה מונה שגיא לשגריר ישראל במנילה בפיליפינים לכהונה שנמשכה עד 2007.