אמיר כוויית, סבאח אל אחמד אל-ג'אבר א-סבאח, הלך לעולמו בגיל 91. בריאותו של האמיר הייתה רופפת בשנים האחרונות. בחודש יולי הועבר לאשפוז בארה"ב, בעקבות ניתוח שעבר באותו חודש בארצו. הסיבה לאשפוזו לא פורסמה.
א-סבאח, יליד 1929, מכהן במשרות ציבוריות משנת 1955. ב-1963 החל לכהן כשר החוץ של כוויית וכסגן ראש הממשלה. ב-2006 הושבע כאמיר המדינה בתמיכה מלאה של חברי הפרלמנט. הוא היה האמיר ה-15 של המדינה המפרצית. יורש העצר של כוויית הוא אחיו של האמיר, נוואף אל-אחמד אל-ג'אבר א-סבאח, בן 83.
2 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
כלי תקשורת בכוויית ובעולם הערבי דיווחו במהלך היום כי יו"ר הפרלמנט הכווייתי וראש הממשלה זומנו לשיחה בהולה עם יורש העצר. גורמים רשמיים במדינה הכחישו מוקדם יותר את הדיווחים על מותו של האמיר, אך אחר הצהריים הודיעה המדינה שהאמיר הלך לעולמו.
זמן קצר לפני ההודעה נקטעו שידורי הטלוויזיה, והמדינה החלה להקרין פסוקים מן הקוראן – צעד שלרוב מרמז לצופים על מוות של בכיר במשפחת השלטון.
א-סבאח הנהיג מדינה עשירה בנפט ובעלת ברית של ארה"ב. הוא כונה "דיקן הדיפלומטיה הערבית" בזכות הניסיונות שלו לשקם את היחסים עם המדינות שתמכו בעיראק במהלך מלחמת המפרץ - שבה פלשו כוחות עיראקיים לכוויית. הוא ניסה לשקם את היחסים גם עם עיראק, ולשמור על אפשרות לדיאלוג עם איראן.
אמיר כוויית לקח על עצמו את תפקיד המתווך בסכסוכים אזוריים – כולל בין סעודיה ובעלות בריתה לקטאר. בעקבות הגישה הפייסנית שלו נמנעה כוויית מהתערבות במלחמה בסוריה, והעדיפה לארח ועידות שנועדו לגייס כספים לסיוע הומניטרי.