טרנד חדש שכובש את מדינות המפרץ הערבי, ושבמסגרתו בתי קפה מוכרים למבוגרים קפה קר ומשקאות צוננים אחרים בבקבוקים המיועדים לתינוקות, מעורר התרגשות, פליאה – וגם ביקורת חריפה.
השיגעון החל ב"איינשטיין קפה", רשת לממכר קינוחים המחזיקה בסניפים בכל רחבי האזור – מדובאי, דרך כוויית ועד בחריין. במקום להגיש משקאות בכוסות קלקר רגילות החליטו מנהלי הרשת – בהשראת תמונות של בקבוקי תינוקות בעלי מראה אופנתי ששותפו ברשת – להגיש משקאות חלב בבקבוקי פלסטיק כמו אלה המיועדים לעוללים.
2 צפייה בגלריה
 דובאי איחוד האמירויות איינשטיין קפה מגישים משקאות ב בקבוקים ל תינוקות להיט טרנד
 דובאי איחוד האמירויות איינשטיין קפה מגישים משקאות ב בקבוקים ל תינוקות להיט טרנד
מגישים שתייה למבוגרים בבקבוקי תינוקות ב"קפה איינשטיין" בדובאי
(צילום: AP)
ספק אם אפילו ברשת האמינו שההצלחה תהיה עד כדי כך גדולה. "כולם רצו לקנות את זה, אנשים התקשרו כל היום ואמרו שהם באים עם החברים שלהם, עם אבא ואמא שלהם", מספר יונס מולה, מנכ"ל השלוחה של "איינשטיין קפה" באיחוד האמירויות. "אחרי כל כך הרבה חודשים של מגפת קורונה, עם כל הקשיים שהיא הביאה איתה, אנשים התחילו להצטלם, לעשות כיף ולהיזכר בילדות שלהם".
עם התפשטות השמועה על מכירתם של המשקאות בבקבוקי-תינוקות החלו להיווצר תורי ענק בכניסה לחנויות של "איינשטיין קפה" ברחבי המפרץ. אנשים מכל הגילים נעמדו בתורים על המדרכות וחיכו להזדמנות שלהם להיכנס לינוק קפה או מיץ מבקבוקי הפלסטיק. היו גם לקוחות קבועים שהגיעו לסניפים מצוידים בבקבוקי התינוקות הפרטיים שלהם – וביקשו מהעובדים המופתעים למלא אותם עבורם. תמונות של בקבוקים כאלה מלאים בשלל משקאות צבעוניים זכו לאלפי לייקים באינסטגרם, וצברו פופולריות גם בטיקטוק.
2 צפייה בגלריה
דובאי איחוד האמירויות
דובאי איחוד האמירויות
דובאי. "זה יגרום להפצת קורונה"
(צילום: shutterstock)
אבל כמו תמיד, עד מהרה צצו גם מי שבזים לתופעה – וצרכני הבקבוקים וספקיהם החלו לספוג הערות מרושעות. "אנשים כעסו כל כך, הם אמרו דברים איומים, בין השאר שאנחנו בושה לאיסלאם ולתרבות המוסלמית", מספר מולה. באיחוד האמירויות הגיע בשבוע שעבר הזעם הזה עד לדרגות הגבוהות: הרשויות בדובאי שלחו צוותים לסניפים של בתי קפה שבהם החל הטרנד והטילו עליהם קנסות.
"לא רק ששימוש חסר הבחנה כזה בבקבוקי תינוקות נוגד את התרבות המקומית ואת המסורת המקומית, אלא שהתנהלות לא נכונה עם הבקבוק בזמן המילוי שלו גם עלולה לתרום להפצת נגיף הקורונה", נכתב בהודעת הממשלה. באזהרה מפני הפצת הנגיף התכוונו כנראה הרשויות לאותם מקרים שבהם לקוחות הביאו את בקבוקיהם-שלהם אל הסניף. בהודעה נכתב עוד כי הרשויות "הוזהרו על-ידי גולשים ברשתות החברתיות מפני המנהג השלילי והסכנות הטמונות בו".
ביקורת הגיעה גם מכוויית, שם סגרה הממשלה באופן זמני את סניפי "איינשטיין קפה", ומבחריין, שם שלח משרד המסחר שוטרים, חמושים במצלמות המעבירות שידור חי, אל בתי הקפה והזהיר את כל בתי ההסעדה כי הגשת משקאות בבקבוקים לתינוקות "מפירה את המנהגים והמסורת של בחריין". עומאן קראה לאזרחיה לדווח לקו החם של הרשות להגנת הצרכן אם הם רואים שימוש בבקבוקי תינוקות לצרכים דומים, ובסעודיה גולשים ברשתות החברתיות ואנשי תקשורת גינו את הטרנד במונחים חריפים ביותר.