אף על פי שלא היה הבחירה הראשונה לתפקיד פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו פחות או יותר התנדב כבר מההתחלה. "לפני כמה שבועות התראיינתי ל-ynet, ואחת השאלות ששאלו אותי הייתה 'אם יקראו לך לעזור, תבוא?'. עניתי – 'ודאי'. זו הייתה הכותרת", משחזר גמזו בריאיון למוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות".
"זה היה עוד לפני גבי ברבש, כשרוני נומה היה אמור להגיע. אחרי הפרסום חזי לוי דיבר איתי, ושאל אותי אם אני מוכן להיות הסמכות הרפואית לפרויקט. השבתי מיד בחיוב, ואפילו שלחתי וואטסאפ לרוני נומה וכתבתי 'אני לשירותך'".
2 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
זעם בביקור במפקדה המאולתרת בת"א של המערך האפידמיולוגי. רוני גמזו
(צילום: שאול גולן)
בביקור בלשכת הבריאות המחוזית בתל אביב, פגש גמזו בחדר סמינריונים קטן - שהוסב למפקדה מאולתרת – סטודנטים לרפואה שמתחקרים חולים חדשים בטלפונים הפרטיים שלהם, ומנסים לשרטט את המסלול שעברו. בחדר סמוך מבצעות אחיות ותיקות חקירות אפידמיולוגיות, ואחת מהן מספרת לו בגאווה שביצעה 13 חקירות מהבוקר. "שמונה שעות והצלחת לנהל 13 חקירות לא-מפוצחות?", מתקשה גמזו להסתיר את תדהמתו.
בתום הביקור הוא נראה זועם. "פקקטה, עם הטלפונים הפרטיים שלהם! איך אתה יכול לשלוט ככה במשהו? זה מוקד שיחות? איפה זמני ההמתנה? איפה יכולת בקרת השליטה? אלה קוטעי השרשראות?! הם רחוקים שנות אור ממה שהם אמורים לעשות. אני מבטיח לך שסדצקי לא ביקרה כאן בחיים שלה".
גמזו, נזכיר, הכריז לאחר מינויו לתפקיד על העברת האחריות לקטיעת שרשראות ההדבקה לידי צה"ל, כולל מערך החקירות האפידמיולוגיות. "הדבר החשוב ביותר הוא שאנחנו צריכים לבצע הוא קטיעה יותר אפקטיבית של שרשרת ההדבקה", אמר גמזו בנאום ביום שלישי שבו הציג את "התוכנית למיגור הקורונה".
2 צפייה בגלריה
פרופ׳ סיגל סדצקי
פרופ׳ סיגל סדצקי
"מבטיח לך שסדצקי לא ביקרה כאן בחיים שלה". גמזו על ראש שירותי בריאות הציבור היוצאת
(צילום: יואב דודקביץ)
-אז אתה לא תומך בגישת יורם לס שקורונה זו "שפעת עם יחסי ציבור"? "ליורם לס יש רסיסים של אמירות מציאותיות ונכונות, שנמצאות במלל מנותק. לפעמים הוא אומר דברי טעם, אבל הוא רואה את התמונה עקום. איפה העוקם? בחוסר ההבנה של עומס העבודה והמורכבות בטיפול בחולי קורונה בבתי החולים ובקהילה. הוא לא חווה את זה, הוא לא התקרב לזה, והוא מדבר במרחק עשרות שנים מהזמן שבו עשה רפואה קלינית".
הריאיון המלא עם פרופ' גמזו יפורסם מחר (ו') בגיליון סוף השבוע של "ידיעות אחרונות"